معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۳

تاثیر کووید -19 بر کاهش شدید سرمایه گذاری اندونزی در بخش های انرژی و معدن در سال 2020

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی سرمایه گذاری درحوزه‌های انرژی و معدن طی 5 سال گذشته به کمترین سطح خود در سال2020 رسید. علت عمده این کاهش نیز شیوع ویروس کرونا و لغو اجرای طرح های مختلف در دو حوزه مهم و راهبردی فوق بوده است. چنین روند موجب کاهش شانس اندونزی در دستیابی بموقع به اهداف اقتصادی خود می‌شود.

اطلاعات منتشره از سوی وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی نشان دهنده آن است که سرمایه گذاری درحوزه‌های انرژی و معدن طی 5 سال گذشته با 26.6% کاهش و با 24 میلیارد و 400 میلیون دلار به کمترین سطح خود در سال2020 رسید. علت عمده این کاهش نیز شیوع ویروس کرونا و لغو اجرای طرح های مختلف در دو حوزه مهم و راهبردی فوق بوده است. چنین روند موجب کاهش شانس اندونزی در دستیابی بموقع به اهداف اقتصادی خود می‌شود.

اطلاعات مذکور حاکی از آن است که بیشترین افت سالانه سرمایه گذاری دربخش برق با 42.15% و پس از آن در بخش معادن با 40%، انرژی‌های تجدیدپذیر 7.17% و سپس نفت و گاز 6.21% بوده است. وزیر انرژی و منابع معدنی در این خصوص اظهار داشت:"در واقع این کاهش ها نسبت به سال 2019 بوده ودلیل آن نیز چالش هایی بود که در سال 2020 کشور با آنها مواجه بود این چالش ها گذشته از همه گیری کووید-19 دلایل دیگری نیز داشته است و سرمایه گذاری کم و یا کاهش آن ناشی از مسائل حل نشده ای است که مربوط به همه گیری نیست بطوریکه طبق اعلام مدیر اجرایی موسسه اصلاح خدمات ضروری که اغلب به فعالان صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر مشاوره می دهد، چندین نیروگاه میکرو آبی و آبی برای ورود به مدار فعالیت در سال 2020 بدلیل عدم همکاری‌های بانکی در تامین هزینه‌ها  و ورود شرکت ملی برق کشور موسوم به PLN  به آنها بتاخیر افتادند ."

 بر اساس داده‌های وزارت انرژی و منابع معدنی در سال 2020 اجرای چندین پروژه چند میلیون دلاری توسط مجریان آنها با تاخیر روبرو بوده است و یا حتی از اجرای آن خارج شدند. در این خصوص می‌توان پروژه‌های توسعه کارخانه‌های ذوب فلزات، میادین نفت و گاز، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های نفت و برخی از زیرساخت ها مانند اتوبان‌ها و ... اشاره نمود.

داده‌ها نشان می دهند که سرمایه گذاری‌ها در انرژی و معدن در سال 2020 حدود 24.6% کمتر از هدف 35 میلیارد و900 میلیون دلار بود. طبق داده‌ها بیشترین کمبودها مربوط به بخش های معدن با 50%  و برق با 41.67% ، انرژیهای تجدیدپذیر39.14% و نفت و گاز 12.32% بوده است. اطلاعات وزارتخانه مذکور حاکی از آن است که در سال 2020 ، اندونزی با ساخت نیروگاه‌های جدید سبز، عمدتا نیروگاه‌های آبی، با تولید ترکیبی 176 مگاوات ساعت، ظرفیت تولید برق را افزایش داده است. در مقایسه، اندونزی نیروگاه‌های جدیدی را با 503 مگاوات ساعت خروجی ترکیبی در سال 2019 احداث نموده است .

همچنین بر اساس چندین مطالعه انجام شده از سوی موسسات معتبر داخلی، اندونزی هدف خود را برای دستیابی به 23% از انرژی خود از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2025 از دست خواهد داد. در بخش تولید برق، به تعویق انداختن بسیاری از پروژه‌های توسعه نیروگاه‌ها موجب می‌شود برنامه شش ساله کشور برای ایجاد ظرفیت حدود 35 گیگاوات ساعت از طریق احداث نیروگاه‌های جدید تا سال 2029 بیشتر عقب بماند. در این خصوص بسیاری از نیروگاه‌های بزرگ اندونزی با سوخت ذغال سنگ فعال هستند که به گفته بسیاری از کارشناسان مشکلات مالی شرکت ملی برق این کشور را تشدید می نماید.

اما در بخش معدن، قانون گذاران اندونزی در کنگره این کشور ممنوعیت صادرات فلزات خام مهم را با اصلاح قانون استخراج معادن تا سال 2024 به تاخیر انداختند که این موضوع به نوبه خود موجب تاخیر در راه اندازی  چندین کارخانه ذوب آهن در اندونزی گردید. بطوریکه داده‌های وزارتخانه مذکور حاکی از آن است که در سال 2020 فقط دو کارخانه ذوب جدید نیکل راه اندازی شد که طبق برنامه دولت باید 4 کارخانه راه اندازی می‌شد. در بخش نفت و گاز نیز روند بدین شکل بوده است بطوریکه شرکت های بالا دستی در سال گذشته بطور متوسط از هزینه‌های سرمایه خود را کاهش دادند و این موضوع موجب شد تا اندونزی از هدف گذاری برای تولید گاز با کاهش14.2%مواجه و حداکثر روزانه بتواند 5 میلیون 727 هزار متر مکعب تولید نماید و همچنین در استخراج نفت با 4% کاهش تولید روبرو و تنها روزانه بتواند 725000 بشکه تولید داشته باشد. این در حالی است که  وزارت انرژی پیش بینی کرده بود که سرمایه گذاری‌ها در سال 2021 در این بخش به 36 میلیارد و 400 میلیون دلار برسد که حتی بیش از 2019 باشد که منجر به دو برابر شدن سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین سرمایه گذاری‌های بیشتر در معادن، برق و نفت و گاز می‌شود ولی علیرغم اینکه احتمال می رود بیماری کووید -19 تحت کنترل باشد و یا از بین برود اما پیش بینی شده است که در سالجاری (2021) سرمایه گذاری‌های در این بخش حداکثر به 30 میلیارد و یکصد میلیون دلار برسد که البته به نوبه خود بیشتر از سال 2020 و کمتر از سال 2019 خواهد بود. 

از مهمترین دلایل کاهش سرمایه گذاریها در این بخش های اندونزی کاهش تقاضای جهانی انرژی و مواد معدنی در اثر همه گیری کووید-19 می‌باشد، بعنوان مثال می‌توان به کاهش قیمت کالاها به پایین ترین سطح  اشاره نمود و اینکه شرکت ها به شدت هزینه‌های سرمایه را کاهش دادند. در همین راستا حتی آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که سرمایه گذاری‌های جهانی انرژی، باستثنای سرمایه گذاری در معدن در سال 2020 با 18 % کاهش روبرو شد و به 1 تریلیون و 55 میلیارد دلار رسیده است.

لازم به ذکر است حضور شرکت های بزرگ نفتی دنیا در پروژه‌های نفت و گاز اندونزی و عقب نشینی آنها از اجرای پروژه‌های مذکور مانند شرکت های آمریکایی شل و شورون و همچنین کاهش بسیار چشمگیر قیمت جهانی نفت از عمده دلایل کاهش سرمایه گذاری در این صنعت مهم اندونزی می‌توان یاد کرد.

با توجه به وابستگی شدید اندونزی به سوخت های فسیلی خصوصا نفت، دولت این کشور راهبرد کاهش این وابستگی را از سال 2002 در دستور کار خود قرار داده و در وهله اول انتقال اقتصاد کشور از نفت به اقتصاد گاز را مد نظر قرار داده است. بر این اساس توسعه میادین گازی که دارای ذخایر عظیم می‌باشد را در اولویت بهره برداری قرار  گرفته اند  همزمان با این تغییر، رویکرد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از اولویت های برنامه ای دولت اندونزی می‌باشد که در این خصوص هدف این است که در 25 سال اینده استفاده از انرژی‌های نوین جایگزین سوخت های فسیلی بشود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما