معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی اتریش( هفته چهارم دی ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:
  • رییس اتاق فدرال اقتصادی : ادامه تعطیلی‌ها بعد از 24 ژانویه اشتباهی جبران ناپذیر خواهد بود

کوریه: هارالد ماهرر رییس اتاق فدرال اقتصادی اتریش درخصوص تمدید دوره تعطیلی‌ها گفت : در صورتی که تعطیلی‌ها بعد از 24 ژانویه ادامه پیدا کنند، ما ماشین نابودی مشاغل را روشن کرده ایم و دیگر امکان بازگشت به شرایط گذشته را باید فراموش کنیم. در روزهای اخیر اقای ماهرر به یکی از منقتدان سرسخت دولت در خصوص تعطیلی‌ها تبدیل شده است. آقای ماهرر همچنین در ادامه افزود: روزی نیست که در 6 ماه گذشته ما پیام های بیشماری را از مردم و اعضای اتاق دریافت نکنیم که اصرار به بازگشایی فروشگاه‌ها و ادامه فعالیت چرخ های اقتصادی کشور دارند. اگر بیشتر منتظر بمانیم، احتمال اینکه این ویروس باری دیگر جهش یابد و پس از جهش های انگلیسی و غیره به نوع جهش یافته ویروس در اتریش نیز برسیم، دور از ذهن نیست از این رو باید ایستاد و با این روند تعطیلی‌ها مقابله کرد.

  • فاصله پنج ساله اتحادیه اروپایی با ارز دیجیتال یورو

کوریه: خانم لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا امروز در یک مصاحبه خبری با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به آغاز به کار یورو دیجیتالی در سال های آینده و حداکثر در مدت زمان پنج سال بسیار خوشبین است. وی همچنین افزود: زیرساخت های مورد نیاز این حوزه لزوما از پیچیدگی بالایی برخوردار نیست و تنها مساله بر سر مسائل امنیتی و حملات سایبری است که آغاز به کار یورو دیجتال را به سال های آینده موکول می نماید. خانم لاگارد در ادامه از لزوم همکاری با دیگر کشورهای غیر اروپایی و آغاز  مذاکرات مشترک در این حوزه با حضور کشورهای آسیایی و آمریکای شمالی خبر داد.

  • ارزدیجیتالی یورو در یک قدمی اروپا

وینرتسایتونگ: بانک مرکزی اروپا: دوره نظرسنجی در خصوص ارز دیجیتالی یورو به پایان نزدیک می‌شود و نتیجه نشان از علاقمندی وسیع کشورهای اروپایی برای ایجاد ارز دیجیتالی یورو دارد.   این نظر سنجی از ماه اکتبر آغاز شده است و در سراسر اروپا و به ویژه در میان کشورهای حوزه یورو ادامه دارد و روز سه شنبه دوازدهم ژانویه روز پایانی این نظر سنجی می‌باشد و طبق گزارش افراد مطلع در بانک مرکزی اروپا، این بانک تصمیم نهایی را در این خصوص در شش ماه دوم سال 2021 اتخاذ خواهد کرد. این بانک همچنین خاطر نشان کرده است، یورودیجیتال به منزله پایان دوره اسکناس و سکه نیست و تنها یک امکان سوم برای شهروندان اروپایی می‌باشد.

  • اتریش مکانی مناسب برای شرکت های کوچک و خانوادگی

کوریه: اتریش در فهرست شاخص شرکت های خانوادگی در میان 21 کشور صنعتی جهان در جایگاه نهم قرار دارد. به موجب این گزارش، اتریش نسبت به سال 2018، یک رتبه صعود داشته است و از جایگاه دهم به رتبه نهم دست یافته است. در این فهرست کشورهای آمریکا، بریتانیا و هلند در جایگاه یک تا سه قرار دارند. آلمان درمقابل نسبت به 2018، سه رتبه سقوط کرده است و به جایگاه هفدهم رسیده است و پس از آن کشورهای ایتالیا، فرانسه اسپانیا و ژاپن می‌باشند که همچون آلمان نزول کرده اند. عناصر مورد نظر در این پژوهش ، میزان مالیات ها، هزینه کارگر، حجم تولیدات، سرمایه انسانی، قوانین، تامین مالی، زیرساخت، موسسات و هزینه انرژی ذکر شده است.

  • مارتین کوخر وزیر جدید کار و اموراجتماعی جمهوری اتریش

استاندارد: آقای کوخر پیش از این ریاست موسسه مطالعات پیشرفته وین را عهده دار بوده است و پس از استعفا خانم کریستینه آشباخر وزیر کار از حزب مردم اتریش، از سوی صدراعظم و با پیشنهاد رییس جمهوری اتریش به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی انتخاب گردید. خانم آشباخر به دلیل تقلب علمی در رساله دکتری و کارشناسی ارشد خود، در روزهای نخستین سال 2021 ناچار به استعفا شد. با این تغییر اداره امور خانواده و جوانان وزارت کار و امور اجتماعی اتریش تا اطلاع ثانوی به زیرمجموعه وزارت زنان و ادغام در جامعه منتقل خواهد شد.  آقای کوخر 47 ساله است و به عنوان یکی از پژوهشگران فعال حوزه اقتصاد و جامعه شناسی اقتصادی شناخته شده است و انتخاب وی در شرایط کنونی با توجه به بحران اقتصادی کرونا، می‌تواند نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی و تصمیم گیری‌های دولت در حوزه کار و اموراجتماعی داشته باشد. کورتز هدف کنونی دولت را خروج اتریش از بحران سلامت و اقتصادی کرونا اعلام کرد و حضور آقای کوخر را در هیات دولت، ضروری و مهم قلمداد نمود. معاون صدراعظم از حزب سبزها نیز از آقای کوخر به عنوان همکاری هوشمند و پیشرو یاد کرده است. انتخاب وی همچنین از سوی دیگر احزاب مورد توجه و تشویق قرار گرفته است. همزمان خانم دکتر لیبمان-پوزندورفر به عنوان جانشین موقت کوخر درموسسه مطالعات پیشرفته وین خواهد شد و جانشین نهایی وی متعاقبا اعلام خواهد شد. وی در حال حاضر دبیرکل موسسه مطالعات پیشرفته وین می‌باشد.

  • شرکت تولید کننده توربین‌های بادی زیر مجموعه ژنرال الکتریک آمریکا به اتریش می آید

استاندارد: ژنرال الکتریک برای احداث یک شبکه توربین بادی به بورگنلاند اتریش می آید. همچنین به موجب این قرارداد، نمایندگی خدمات اروپایی این شرکت در بورگنلاند تاسیس خواهد شد. تا پیش از این مدیریت و ساخت توربین‌های بادی در اتریش بیشتر متعلق به شرکت های آلمانی و دانمارکی بودند و این نخستین بار است که شرکت غیر اروپایی در حوزه انرژی بادی و تجدید پذیر وارد می‌شود. همچنین قرار است تا 30 درصد توربین‌های بادی این شرکت در بورنگلند تولید و مونتاژ گردند.

  • تولیدات شرکت نفت و گاز اتریش او ام فا در سه ماهه چهارم سال 2020، به 472 هزار بشکه در روز رسید.

وینرتسایتونگ: او ام فا در سه ماهه چهارم سال 2020، خرید نفت از لیبی را افزایش داد و به روزانه 472 هزار بشکه رسید. همچنین در بخش محصولات پالایشگاهی نیز میزان تولیدات و فروش اتریش نسبت به سه ماه سوم  6 درصد افزایش داشته است. در همین مدت مارجین تبدیل نفت خام به سوخت از 87 سنت در هر بشکه به 1.7دلار در هر بشکه افزایش یافته است ولی با این حال تولیدات بخش پالایشگاهی 9 درصد کاهش یافته است. کاهش قیمت نفت و به دنبال آن سوخت، سبب شده است تا اتریش سود کلانی را در سه ماهه دوم و سوم وحتی چهارم سال 2020 از دست بدهد و از این رو در سال جاری میلادی، هدف او ام فا جبران این کاهش درآمد در سال گذشته می‌باشد.

  • توسعه شبکه تولید انرژی بادی در سال جاری

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش : توسعه ساخت و ساز نیروگاه‌های بادی در سراسر اتریش در سال جاری، پس از آنکه به سبب بحران کرونا کاهش یافته بود، باری دیگر افزایش می یابد. در سال 2021 تمرکز زیرساخت های انرژی دولت اتریش بر افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر به ویژه نیروگاه‌های بادی قرار خواهد داشت. همچنین وزارت حفاظت از آب و هوا و محیط زیست اتریش هفته گذشته اعلام کرد در سال جاری پروژه‌هایی که در سال 2019 و 2020 جواز آغاز ساخت دریافت کرده بودند، تکمیل خواهند شد. در حال حاضر 13 درصد انرژی الکتریسیته اتریش از جایگاه نیروگاه‌های بادی تامین می‌شود.

  • بانک مرکزی اروپا روند ادغام بانک ها و موسسات اعتباری اروپایی را تسهیل می‌بخشد

کوریه: بانک مرکزی اروپا در پی تصویب بندهای جدید قانونی برای ادغام بانک ها و موسسات مالی در سراسر اروپا می‌باشد که به موجب آن روند ادغام بانک ها در آینده ساده تر صورت خواهد پذیرفت. از جمله در متن این قانون ذکر شده است که موسسات اعتباری جدید، نیازمند افزایش سرمایه نیستند و می‌توانند با وجود بزرگتر شدن، میزان سرمایه اولیه خود را همچنان حفظ کرده و در قالب موسسه جدید فعالیت خود را اداه دهند. در حال حاضر طبق آمار بانک مرکزی اروپا 9 تا 14 درصد بانک های حوزه یورو، با کمبود نقدینگی و سرمایه روبرو می‌باشند که در زمان بحران کرونا، ایجاد شده است.

  • افزایش بیکاری و بررسی مجدد دور کاری و کارکوتاه مدت

وینرتسایتونگ: کوخر وزیر جدید کار و اموراجتماعی اتریش، افزایش بیکاری را برای سال جاری دور از تصور نمی داند و معتقد است دورکاری و کار کوتاه مدت باید به عنوان مدل های کاری جدید در اتریش حتی برای دوران پس از بحران کرونا  مورد بررسی و بهره برداری قرار گیرند. وی اعلام کرده است برای اعمال تغییرات ساختاری و برنامه ریزی جدید در حوزه اشتغال، تا پایان ماه مارس 2021 وقت نیاز دارد و پیش نویس قانون تا پایان ماه ژانویه به مجلس ارائه خواهد شد. آقای کوخر اولویت دولت در حوزه مشاغل را دورکاری اعلام کرده است و نسبت به سال 2021 برای بهبود شرایط در حوزه مشاغل و بیکاری خوشبین می‌باشد.  آقای کوخر همچنین سرمایه گذاری در پژوهش را لازم می داند و گفت : هر یک یورو سرمایه گذاری در حوزه پژوهش برابر با سه یورو افزایش در تولید ناخالص می‌باشد. 

  • پیام رسان واتساپ اعتماد مشترکان اروپایی خود را روز به روز بیشتر از دست می دهد

کوریه: فیس بوک قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی افراد را در نسخه اخیر پیام رسان واتساپ تغییر داده است و موجی از انتقادات تند و نیز را در سراسر اروپا را برای این شرکت به همراه داشته است. طبق نظر سنجی‌ها، شرکت ها و افراد اعتمادی به واستاپ نداشته و حفاظت از اطلاعات خود به دیگر پیام رسان‌ها مانند تلگرام، سیگنال و تریما روی آورده اند. در حال حاضر پیام رسان تریما سوئیسی در صدر جدول در میان مشترکان حوزه آلمانی زبان قرار گرفته است و گفته می‌شود نیروهای مسلح سوئیس نیز تا پیش از این از این پیام رسان برای ارتباطات خود استفاده می نموده است. همچنین تلگرام نیز در هفته اول و دوم ژانویه سال جاری بیش از 500 میلیون کاربر جدید را که از واتساپ ناامید شده اند به خود جذب کرده است. گفته می‌شود در این میان 27 درصد کاربران از اروپا بوده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما