معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۲- ۰۸:۴۳ - مشاهده: ۲۶۹

اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته سوم دی ماه 1399)

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته سوم دی ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

رشد اقتصادی، بازگشت پاندمی‌کووید -19 و لوایح دولت جهت بازیافت اقتصادی سه مسئله مجهول در کنترل رشد بدهی ملی ایتالیا؛

امروز آخرین نسخه به هنگام شده طرح بازیافت اقتصادی (Recovery Plan) قرار است توسط وزیر اقتصادی ایتالیا به اداره نخست وزیری ارائه گردد. در این طرح وزیر اقتصادی ایتالیا سعی نموده تا بودجه بیشتری را بر سرمایه گذاری‌های ساختاری اختصاص دهد زیر به عقیده وزارت دارایی ایتالیا بر اساس تمام الگوهای اقتصاد کلان تنها سرمایه گذاری می‌تواند به کاهش بدهی ملی ایتالیا و تناسب بین این بدهی و تولیدات ناخالص داخلی کشور (Debito/Pil) کمک نماید. تناسبی که اکنون به %160 رسیده است و دولت قصد دارد تا سال 2026 میلادی این نسبت را به %145 و تا سال 2031 به %135 کاهش دهد در همین رابطه سرمایه گزاران خارجی و شرکای ایتالیا در اتحادیه اروپا همگی به اعتبار و موفقیت ایتالیا چشم دوخته اند. اما اولین مسئله مجهول برای حساب های دولت ایتالیا میزان رشد پیش بینی شده برای سال جاری میلادی می‌باشد زیرا دولت ایتالیا امیدوار است تا امسال بتواند %2.4 از نسبت بین بدهی به تولیدات ناخالص داخلی اش را کاهش دهد که برای دستیابی به چنین هدفی باید حداقل %6 رشد اقتصادی داشته باشد، رشدی که بر اساس پیش بینی بانک مرکزی ایتالیا و اداره آمار این کشور بین 3 الی 4.5 درصد خواهد بود.

افزایش مدت قرنطینه شهر ها و نیاز بخش های مختلف اقتصادی به کمک های دولتی از جمله مجهولات دیگری است که دولت در این روزهای ابتدایی سال جاری میلادی با آنها روبرو می‌باشد و تاثیر مستقیمی‌بر برنامه دستیابی به هدف کاهش بدهی ملی خواهند داشت.  روزنامه اقتصادی ایل سوله (مورخ 3 ژانویه 2021 صفحه 2)

کشور اتریش ورود و تردد کامیون‌هایی که از ایتالیا به این کشور سفر می‌کنند از ساعت 22 لغایت 5 صبح روز اول ژانویه ممنوع نمود.

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله کشور اتریش از تاریخ اول ژانویه 2021 ورود و تردد کلیه کامیون‌ها حتی کامیون‌هایی که دارای استاندار Euro 6  نیز می‌باشند را در ساعات شبانه ممنوع نمود. این تصمیم انتقاد و ناخشنودی پائولو اوججه، رئیس کنفدراسیون اتحادیه‌های حمل و نقل ایتالیا را برانگیخته است. وی با توجه به اینکه این ممنوعیت تنها برای کامیون‌های ایتالیایی گذاشته شده است و کامیون‌های اتریشی از این ممنوعیت مستثنی می‌باشند، این تصمیم را شرم آور توصیف نمود و خواستار اقدامی جدی برای حل این مشکل توسط  نخست وزیر ایتالیا شد.به گفته رئیس کنفدراسیون اتحادیه‌های حمل و نقل ایتالیا این کشور از طریق محور مواصلاتی برنرو در مرز بین اتریش-ایتالیا به سایر کشورهای اروپا اتصال پیدا می‌کند و ایجاد تاخیر در این ارتباط علاوه بر جلوگیری از حق تردد آزاد کالا در اتحادیه اروپا، سالیانه موجب 100 میلیون یورو زیان برای شرکت های ایتالیایی خواهد گردید. این ممنوعیت حتی کامیون‌هایی که نه مبدا آنها ایتالیایی و نه مقصد آنها اتریش است را نیز در بر می‌گیرد. روزنامه اقتصادی ایل سوله (مورخ 2 ژانویه 2021 صفحه 9)

امروز هئیت مدیره دو شرکت اتومبیل سازی فیات ایتالیا و پژو فرانسه به منظور ارائه رای نهایی در مورد ائتلاف این دو شرکت تشکیل جلسه خواهند داد.

بر اساس همین خبر با عملیاتی شدن این ائتلاف چهارمین قطب اتومبیل سازی جهان با درآمد سالیانه 180 میلیارد یورو تولید 8.7 میلیون دستگاه اتومبیل (سالیانه) و 400 هزار نفر نیروی کار بوجود خواهد آمد. استلانتیس (Stellantis) نام شرکت اتومبیل سازی جدیدی می‌باشد که از ائتلاف این دو شرکت بوجود خواهد آمد. روزنامه اقتصادی ایل سوله (مورخ 3 ژانویه 2021 صفحه 6)

مهلت 6 ماهه بانک های انگلیسی برای پایان دادن به فعالیت های خود در ایتالیا؛

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و با توجه به اصل شناخت متقابل، از اول ژانویه 2021 مؤسسات بانکی – اعتباری انگلستان نمی‌توانند دیگر بدون مجوز موردی از بانک مرکزی ایتالیا هیچگونه فعالیت مالی – اعتباری در ایتالیا انجام دهند.بر اساس همین خبر بانک مرکزی ایتالیا مهلت پایان دادن به فعالیت های این مؤسسات را تا 6 ماه دیگر تمدید نمود ولی افزود این مؤسسات در این فرجه زمانی تنها می‌توانند به مشتریان قدیمی خود و در رابطه با عملیات در حال اجرا و آن هم تنها با اخذ مجوز موردی از بانک ایتالیا فعالیت نمایند.کلیه بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری، مؤسسات پرداختی‌های الکترونیکی انگلیسی شامل این محدودیت خواهند شد. روزنامه اقتصادی ایل سوله (مورخ 3 ژانویه 2021 صفحه 6)

تولد غول خودروسازی  ایتالیا-امریکا-فرانسه( استلانتیس)

ایل سوله ص 2، با تولد شرکت استلانتیس که از ائتلاف غولهای خودروسازی ایتالیا و فرانسه متولد  شد، چهارم  خودرو  ساز بزرگ دنیا بعد از جنرال موتورز، فولکس واگن، رنونیسان شکل گرفت. اتحاد فیات کرایسلر و پژوسیتروئن باپیش بینی درآمد 57 میلیارد یورو (32 میلیاردسهم فیات و 25 میلیارد سهم طرفهای فرانسوی)، و سرمایه گذاری جاری  2.680 میلیارد یورویی که سهم فیات 1.5 میلیارد و سهم پژو سیتروئن 1.170 میلیاردخواهد بود، ظرفیت تولید 8.1 میلیون در قالب 14 برند انواع سواری،  شاسی بلند وکامیونت وا شتغال 400 هزارنفر در این  شرکت می‌باشد. سهام داران اصلی فیات کرایسلر تاکنون شامل:  فیات اکسور (خانواده آنیلی با 28.8% ) بانک UBS با 4.4، شرکت سرمایه گذاری اموندی با 3.1 و بانک ایتالیا 9/0 %  هستند که بعد  از ادغام  با شرکتهای فرانسوی سهامداران  عمده استلانتیس عبارت خواهند بود  از فیات اکسور 14.4% ، بانک bpi با 6.2، شرکت دانگ فنگ چین با 5.6% و خانواده پژو با 7.2% می‌باشند. مجموع سود(زیان) انباشته  شرکت مشترک درحال حاضر 2.360- میلیاردیورو (زیان) می‌باشد که  سهم فیات 2.7 میلیارد زیان و سود پژو ستروئن 376 میلیون یورو محاسبه  شده است.

ایل سوله  در تحلیلی درخصوص  این خبر و اثرات آن بر ایتالیا اظهار داشته: سکوت سیاسی ایتالیا در خصوص این اتحاد مهم سوال برانگیز است.  هیچکدام از شخصیت های مهم  کشوردر این خصوص از روز گذشته  که رسما این اتحاد  شروع به فعالیت نمود اظهارنظری  نداشته اند. هرچند بنظر می رسد شرکت فیات کرایسلر عمدتا آمریکایی می‌باشد ولی ائتلاف با شرکای فرانسوی منافع آن را به هر سه کشور  سرازیرخواهد کرد. این ائتلاف برای ایتالیا با عرضه مهمترین  شرکت خودروساز خود که فرصتهای شغلی فروانی را تاکنون داشته، حائز اهمیت می‌باشد. نقشی که این ائتلاف در ارتقاء فنآوری وتولید درکشورمیتواند ایفا کند منحصر به صنعت خودرو سازی نخواهدشد بلکه عرصه نوآوری ، تقویت ایده‌های تولید و تقویت مسیر رشد صنعت را رقم خواهد زد.

اعتراض آلمان وایتالیا به اتریش

ایل سوله ص 11، وزرای راه ایتالیا و آلمان  طی اقدامی مشترک از اتحادیه اروپا درخواست اقدام فوری علیه اعمال محدودیت غیر قانونی اتریش برای تردد کامیونهای خود (از ساعت 22 تا 5 صبح) شدند. دوکشور با عرضه شکایت خود به نهاد دیربط در اتحادیه از تصمیمات مقطعی و  نا منظمی‌که اتریش در  مقاطع مختلف برای اعمال محدودیت علیه تردد کامیون‌ها اعمال نمود،خواستار لغو دائمی این محدودیت ها شده اند.  لازم به ذکر است سالانه 4.5 میلیون کامیون متعلق به این دوکشور از مسیر اتریش (در نقاط مرزی بونرو  و تیرولو) تردد می‌کنند که این اعمال  محدودیت موجب ضرر 370 میلیون  یورویی (بعلت افزایش هزینه توقف  خودروها و افزایش فشار برگلوگاهها) شده  که سهم ایتالیا 100 میلیون  یوروبرآورد شده است.

کاهش فروش خودرو ایتالیا در 2020

ایل سوله ص 11، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های ایتالیا اظهار داشت سال گذشته بدترین سال فروش خودرودرکشوربود.27.9 % خودرو کمتری نسبت به 2019 به فروش رسید. تعداد خودروهای شماره گذاری شده درکشور در این سال به 1.381.496 خودرو رسید. بالاترین نرخ کاهش تولید خودرو در ماه دسامبر بود با نرخ 14.2% (نسبت  به مدت مشابه سال قبل) عمده علت کاهش فروش خودرو بیماری کووید 19 و عدم اعتمادمصرف کنندگان  به آینده ذکر شده است.

قرارداد ساخت 4 فروند  زیردریایی پیشرفته

ایل سوله ص 16، شرکت کشتیرانی  فین  کنتینری ایتالیا طی قراردادی با وزارت دفاع این  کشور ساخت 4 فروند زیردریایی پیشرفته U212NFS را منعقد  نمود. این  قرارداد پس از تائید سازمان  اروپایی همکاری مشترک تسلیحاتی OCCAR به امضا رسید. ارزش این معامله 2.3 میلیاردیورو  می‌باشد که بخشی از آن (1.35 میلیارد یورو) از بودجه 2018 تامین  شده و 544 میلیون یورو نیز از صندوق توسعه ساختارهای زیربنایی تامین  شده است. فنآوری  ساخت این زیردریایی آلمانی است ومقرر است شرکت آلمانی نیز در فرآیندساخت این زیردریاییها مشارکت داشته باشد.

آغاز بهره  برداری ازمنابع گازی امارات

ایل سوله ص 17، شرکت ملی نفت ایتالیا از روزگذشته برداشت از گاز در  منطقه ماهانی امارات را آغاز نمود. شرکت مشترک انی SNOC (شرکت ملی نفت امارات) سهامداران اصلی این طرح با سهم  مساوی 50 درصد می‌باشند.  منطقه ماهانی دارای ذخائر عظیم گازی بوده و میعانات آن نیز قابل توجه ارزیابی شده است.

پیشنهاد خرید شرکت ایویکو توسط چین

ایل سوله ص 1، شرکت چینی FAW پیشنهاد خرید شرکت خودرو سازی ایویکو را به مبلغ 3 تا 3.5 میلیاردیورو به صاحبان آن ارائه نمود. هرچند این شرکت کنسرسیومی  از شرکتهای هلندی و امریکایی می  باشد اما تحت کنترل شرکت اکسور ایتالیا متعلق به خانواده آنیلی (صاحب فیات) می‌باشد. این شرکت در که تولید انواع خودرو های سنگین و نیمه سنگین فعالیت داشته، همچنین در تولید انواع موتورهای خودرو دیزل فعال می  باشد. ارزش سهام ایویکو بعد از انتشارخبر احتمال فروش به چین بیش از 6.5% افزایش یافت. شرکت چینی FAW سال گذشته نیز در استان ایمیلیا رومانو جهت تولید خودروهای برقی و هیبریدی ورزشی ومسابقه ای با سرمایه 1 میلیاردیورو توافق نامه ای را منعقد کرده بود.

ممنوعیت واردات گوشت از ایتالیا

ایل سوله ص 10، چین بعلت آلوده بودن  کارتن‌های حاوی گوشت خوک ایتالیا، واردات آنرا تعلیق و محموله‌های ارسالی را در بنادر این کشور توقیف  نمود. سازمان  بهداشت چین علت این امر را مشاهده  ویروس کرونا  در بسته  بندیها (نه خود گوشت های ارسالی) عنوان نمود. مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تولید گوشت در ایتالیا  در این خصوص اظهار داشت چین  قبلا نیز واردات گوشت از هلند و آلمان  را به همین دلیل ممنوع اعلام نموده بود که بلافاصله این دو کشور شکایت خود را به  اتحادیه اروپا تقدیم  کردند. وی افزود چین اخیرا با طرح شعار مصرف داخل، کمپین استفاده از گوشت  داخلی را راه اندازی کرده و با طرح اتهاماتی علیه گوشت های وارداتی ، بدنبال انصراف مردم از مصرف این گوشت ها می  باشد. وی  ابرازنگرانی نمود بعد از گوشت،  سایر محصولات این کشور در معرض  ممنوعیت وارداتی قرار گیرد. رئیس اتحادیه کشاورزان ودامداران ایتالیا نیز در این خصوص اظهار داشت ما 15 سال زحمت  کشیدیم  تا به بازار چین راه پیداکنیم والان بعد از توافقتنامه اخیر چین  و اتحادیه اروپا ، با ممنوعیت واردات گوشت توسط این کشورروبرو شدیم  که خبری نگران کننده می‌باشد. وی از وزارت امور  خارجه، وزارت بهداشت ، سفارت این کشور  در پکن درخواست نمود موضوع را  بطور جدی با مقامات چینی مطرح و این  مسیر را باگشایی  نمایند. وی افزود محموله‌های گوشت ایتالیا هم اکنون در  بندر وان گوان چین در کامیون‌های  توقیف شده و چین عملا یک جنگ تجاری را آغازکرده است.

سرمایه گذاری شرکت خاشقچی در ایتالیا

ایل سوله ص 18، شرکت سعودی خاشقچی 9 طرح مهم شرکت متا انرژی ایتالیا را خریدار  نمود. این طرح ها در زمینه توسعه انرژی الکتریکی  و  گاز طبیعی ، بهینه کردن مصرف  سوخت و افزایش  کارآمدی انرژی می‌باشد که به مبلغ 500 میلیون یورو در  شرف انتقال به طرف سعودی می‌باشد. بانک های مهم بین المللی بعنوان  واسطه مالی این  خرید فعال شده و درحال انجام امور اداری  آن  می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما