معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۰- ۱۱:۴۰ - مشاهده: ۳۱۷

از سر گیری محدودیتهای شدید کرونایی زیمبابوه در سال جدید

مقامات دولت زیمبابوه در آستانه سال جدید، با ورود موج دوم ویروس کووید 19 و نیز احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن کشور از ویروس جدید جهش یافته انگلیسی محدودیتهای جدید و اقدامات سخت گیرانه تری را در کشور اعمال نمودند.

کنستانتینو چیوانگا معاون رئیس جمهور و وزیر بهداشت و مراقبت از کودکان زیمبابوه، خبر از برقراری محدودیت های کرونایی شدید تری برای مهار و کنترل شیوع ویروس کووید 19 داد و اظهار داشت  این تصمیم برای احتمال ورود موج دوم شیوع ویروس کووید 19 می‌باشد و دولت از تاریخ 5 ژانویه 2021 اقدامات سخت گیرانه تری  نسبت به ماه گذشته را اعمال خواهد کرد.

وی در بخشی دیگر از صحبتهایش اعلام نمود برای جلوگیری از افزایش تصاعدی بیماری کرونا و به ویژه انتشار ویروس جدید جهش یافته ناگزیر به اعمال محدودیت ها و  اقدامات شدیدتری در جامعه هستیم.

چیوانگا  که این خبر را عصر روز شنبه دوم ژانویه و یک روز پس از سال نو  در یک کنفرانس مطبوعاتی در حراره اعلام کرد در ادامه اظهار داشت، دولت با وجود افزایش ابتلاها و کم شدن درصد بهبود یافتگان ناشی از بیماری کرونا، این تصمیم را اتخاذ نموده و به پلیس و نیروهای امنیتی دستور داده است از روز سه شنبه 5 ژانویه 2021 از برقراری کلیه گردهمایی‌ها و اجتماعات جلوگیری بعمل آورده و با متخلفین به شدت برخورد کند.

وی اظهار داشت این گردهمایی‌ها و اجتماعات شامل مراسم عروسی، برگزاری جشن‌ها ، برگزاری هر گونه مراسم و دعا در کلیسا ها، اجتماع در باشگاه‌ها و میتینگ های شبانه می‌باشد. همچنین فعالیت  سینما ها ،کلیه فروشگاههای نوشیدنی و بار ها ، کافه‌های شبانه ، اغذیه فروشی‌ها، سالن‌های ورزشی ، اماکن تفریحی و توریستی، استخر و رستوران‌ها به مدت 30 روز معلق و تعطیل خواهند بود و از فعالیت آنها به شدت جلوگیری بعمل خواهد آمد ودر صورت مشاهده فعالیتهای هر کدام از صنوف یا کسب و کارهای یاد شده، پلیس و مامورین انتظامی مستقر، ضمن پلمپ نمودن مکان مذکور نسبت به بازداشت متخلفین اقدام خواهند کرد.

وی تاکید کرد فقط مراسم خاکسپاری مورد استثنا است که با رعایت پروتکل های تعیین شده برای جلوگیری از انتشار ویروس و  کلیه دستورالعملهای بهداشتی اعم از زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی مطمئن و استفاده از محلولهای ضد عفونی کننده در مراسم، برگزاری آن  مجاز است وحداکثر تعداد افرادی که می‌توانند در مراسم خاکسپاری شرکت کنند، تعداد 30 نفر خواهند بود.

اقدامات بهداشتی پیشگیرانه شیوع ویروس کووید19 استفاده صحیح ازدستورالعملهای بهداشتی تعیین شده و نیز بررسی دمای محیط و عدم بسته بودن اماکن مذکور می‌باشد. درصورت عدم رعایت هریک از آنها متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد فقط  اماکن ارائه خدمات اجتماعی و بهداشتی و کمک های اولیه مورد نیاز مردم فعال خواهند بود و همچنین اماکن ضروری مانند بیمارستانها، داروخانه‌ها، کلینیک ها و آتش نشانی‌ها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. همین طور مراکز عرضه مایحتاج روزمره و زندگی مردم مانند فروشگاه‌های بزرگ و سوپرمارکت های عرضه مواد غذایی و بهداشتی تا ساعت مقرر باز خواهند بود و به مردم خدمات رسانی خواهند کرد.

 وی تاکید کرد مراکز نام برده شده فقط می‌توانند ازساعت 8 صبح تا ساعت 3 بعدازظهر باز بوده و نسبت به فعالیت روزمره خود اقدام نمایند و زمان‌های رفت و آمد مردم وتردد خودروهای شخصی از ساعت 6 عصر تا 6 صبح ممنوع می‌باشد و در صورت مشاهده افراد و خودروی شخصی در سطح شهر خارج از ساعات تعیین شده، پلیس ازتردد آنها جلوگیری بعمل خواهد آورد.

وی همچنین اعلام کردکلیه خدمات بازرگانی کلیدی مانند فعالیت معادن و نیز کشاورزان در مزارع خود مانند قبل عمل خواهند کردو بقیه مشاغل رسمی و غیررسمی ازتاریخ اعلام شده به مدت 30 روز به حالت تعلیق درخواهند آمد. فعالیت خدمات حمل و نقل بین استانی و بین شهری فقط به خدمات ضروری ومورد نیاز با داشتن مجوزتردد از سوی مراکزو نهاد های مربوطه مجاز خواهند بود.

حمل و نقل هوایی بلامانع است و با ورود و بازگشت ساکنان با ارائه گواهینامه‌های  معتبر آزمایشگاهی، مانند گذشته ادامه خواهد یافت. فعالیت فرودگاه‌ها و همچنین حمل و نقل بار شهروندان و افراد مقیم  با در دست داشتن مدارک مربوطه و ارائه گواهی سلامت تست کووید 19 مجاز خواهند بود، همچنین در مورد مرزهای زمینی، فقط ورود مقیمین که به کشور مراجعت می نمایند و نیز رانندگان خدمات ضروری و شهروندان زیمبابوه ای شامل عابرین و خودروهای شخصی که از طریق مرزهای زمینی، وارد کشور می‌شوند با در دست داشتن گواهی تست سلامت کووید 19 مجاز می‌باشد و از ورود تجار و بازرگانان مرزی که برای تبلیغات تجاری و کالاهای ترانزیتی مربوط، قصد ورود به کشور را دارند جلوگیری بعمل خواهد آمد. ورود وسایل نقلیه حامل کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم با رعایت پروتکل ها و دستورالعملهای بهداشتی و ارائه گواهی‌های سلامت مذکور بلامانع می‌باشد.

همچنین طی اطلاعیه رسمی دولت، بازگشایی مدارس نیز به تعویق افتاد. بازگشایی مدارس کشور که قرار بود پس از تعطیلات کریسمس و در سال نو میلادی در 4 ژانویه 2021 بازگشایی شوند با تصمیمات اخیر دولت و با وجود نگرانی که در هیات دولت برای عدم کنترل به موقع انتشار ویروس کرونا وجود داشت کلیه مدارس را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کردند.  شایان ذکر است در چند ماه گذشته  نیز دولت در زمان ورود موج اول ویروس کرونا مدارس را چند ماه تعطیل اعلام نمود. 

آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در حال رکورد زدن نسبت به ماه‌های گذشته می‌باشد با توجه به کمبود تخت های خالی در بیمارستانها و مراکز درمانی و همینطور کمبود دستگاه‌های ونتیلاتور در بیمارستانها، دولت نسبت به تعلیق کلیه خدمات غیر ضرور و فعالیتهای اداری تاکید کرده و  با توجه به  اینکه بیم آن می رود نتواند نسبت به کنترل شیوع این ویروس خطرناک به موقع وارد عمل شود نسبت به تعطیل نمودن  مراکز و اماکن مذکور به مدت 30 روز اقدام نمود.

از سوی دیگر با توجه به همجواری کشور با مرزهای آفریقای جنوبی در ماه‌های گذشته بعضی کارشناسان معتقدند  ویروس جهش یافته انگلیسی وارد کشور شده باشد که باعث افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس شده است و چون دولت به شدت نگران است نتواند با شیوع ویروس کرونا مقابله نماید و برای مهار آن به مشکلات بیشتر دچار شود، تصمیم به تعطیلی فعالیتهای غیر ضرور گرفته است.

این در حالی است که نگرانی‌ها نسبت به ورود موج دوم ویروس کرونا به کشور و به طور فزاینده ای  به واقعیت تبدیل شده است  بطوریکه ویروس کشنده کووید19 در یک هفته آخر سال جان چندین نفر را گرفته است.

افزایش مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا در حالی رخ داده است که نظم و انضباط در بین مردم عادی کاهش یافته است و دولت، مقامات و نهاد های مسئول را بر آن داشته است که درباره مجازات های شدیدتر علیه افرادی که  از رعایت دستورالعملهای جلوگیری از شیوع ویروس کشنده کرونا غافل شده اند و یا بی توجه هستند اقدامات سخت گیرانه تری را اعمال نمایند.

زیمبابوه تاکنون بیش از 17800 مورد ابتلا به ویروس کشنده کووید 19 را ثبت کرده است و همچنین تعداد 441 نقر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. تعداد ابتلاها و  مرگ و میر های ناشی از بیماری کرونا  به طور فزاینده نسبت به هفته‌های گذشته بسیار زیاد افزایش یافته است. 

در این خصوص منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه در بیانه ای که در کانال شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، اظهار داشت لازم است دولت برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا اقدامات سخت گیرانه تری اعمال کند و به مردم هشدار داد به خاطر خانواده و عزیزانتان از برگزاری اجتماعات و مسافرتهای غیر ضرور خودداری کنید. منانگاگوا  افزود این تنها راهی است که می‌تواند کشور ما را در برابر همه گیری گسترده  و شیوع ویروس کرونا نجات دهد و در کنترل آن تا حدی موفقیت حاصل نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما