معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳۷

توازن سلامت و اقتصاد در مکزیک

همه ساله نزدیک شدن به آغاز سال جدید، افزایش فعالیت های اقتصادی و رونق بازارها را به همراه داشته است. اما امسال آمار نگران کننده تلفات و مبتلایان به کووید – 19 دولت مکزیک را ناگزیر کرد تا وضعیت قرمز اعلام کند. این موضوع تاثیرات عمده ای بر وضعیت اقتصادی این کشور گذاشته که در اینجا مورد اشاره قرار گفته است.

 مکزیک با آمار بیش از 1.3 میلیون نفر مبتلا و بیش از 118 هزار نفر کشته هم اکنون در جایگاه چهارم جهانی آسیب دیدگان از کرونا قرار دارد. با توجه به نزدیک شدن تعطیلات سال نو میلادی و به منظور پیشگیری از گسترش لجام گسیخته این بیماری دولت مقررات پنجگانه زیر را از روز شنبه 20 دسامبر وضع کرد:

  • ماندن در خانه
  • عدم برگزاری جشن و دورهمی‌ با اعضای فامیل و یا دوستان
  • استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در موارد ضروری خروج از خانه
  • خرید مایحتاج ضروری خانواده توسط تنها یک نفر از اعضای خانواده
  • قرنطینه خانگی به مدت 15 روز در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش کووید- 19

علاوه بر موارد فوق دولت اقدامات تکمیلی از جمله، کاهش ساعت باز بودن فروشگاه‌های مواد غذایی تا ساعت 18 و درخواست از صاحبان کسب و کارهای غیر ضروری مبنی بر بستن مغازه‌های خود به اجراگذاشت. همچنین دولت با ارسال پیامک به تمام شهروندان مکزیکی اعلام کرد که ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده و از شهروندان خواست تا مقررات را رعایت کنند.

علیرغم این تصمیمات، به دلیل ملاحظات اقتصادی و وابستگی بسیاری از مردم به درآمدهای کوچک و کسب و کار روزانه، اقدامات سخت گیرانه ای از سوی دولت و نیروهای انتظامی اعمال نمی‌شود. براساس تحقیقات دانشگاه اونم مکزیک طی ماه‌های فوریه تا ژوئن 2020 به دلیل شرایط ناشی از کوید-19 و قرنطینه خانگی، فقر شدید در مکزیک از 22 میلیون نفر به 32 میلیون نفر رسیده است.

آقای آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور در سخنرانی ای اظهار داشت:«باید بین مقابله با بیماری کرونا و فعال سازی مجدد اقتصاد توازن ایجاد کرد. فعالیت های اقتصادی کشور به دلیل همه گیری کرونا نباید به طور کامل تعطیل شود چراکه برای آینده کشور خطرناک خواهد بود. از سوی دیگر فعالیت های اقتصادی نمی‌تواند به گونه ای باز باشد که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است».

وی افزود:« استراتژی دولت شامل توازن میان حفاظت از سلامت مردم و پیشبرد فعالیت های اقتصادی است تا اینکه کشور رفاه بهتری داشته باشد. البته این آسان نیست اما بدست خواهیم آورد. کشور منابع کافی برای خرید واکسن دارد».

علیرغم اعلام محدودیت های یاد شده، گزارشات حاکی از آن است که تعلیق کسب و کارهای غیر ضروری از سوی مردم رعایت نمی‌شود. به ویژه در بازارهای سنتی، دست فروشان و تقریبا تمام مشاغل حتی غرفه‌های خالکوبی به فعالیت خود ادامه می دهند. این در شرایطی است که از روز شنبه 20 دسامبر در بسیاری از شهرهای مکزیک از جمله مکزیکوستی وضعیت قرمز اعلام شده است. نیروی پلیس با نصب نرده‌های فلزی در منطقه مرکزی شهر مکزیکوستی که محل تمرکز ادارات و مرکز خرید و فروش به شمار می رود، محدودیت های رفت و آمد برقرار کرده و افراد برای ورود به این منطقه باید کارت شناسایی و مدرکی ارائه کنند که در آن منطقه مشغول به کار می‌باشند. در عین حال در برخی از خیابان‌های حاشیه ای مرکز شهر که بازارهای سنتی وجود دارد نیروهای پلیس و شهرداری صرفا نظاره گر فعالیت فروشندگان می‌باشند و صف های طولانی برای خرید از دست فروشان تشکیل می‌شود و اقدام جدی برای جلوگیری از فعالیت غرفه داران انجام نمی دهند.

رستوران‌ها بیش از سایر کسب و کارها متضرر می‌شوند. صاحبان رستوران‌ها معتقدند در صورتی که محدودیت های اعلام شده را برای سه هفته اجرا کنند 20 درصد از درآمد خود را از دست خواهند داد.

براساس یک مطالعه دانشگاه واشنگتن، اگر مردم مکزیک مقررات بهداشتی را رعایت نکنند در پایان ماه مارس آمار تلفات ناشی از بیماری کرونا 41 درصد افزایش خواهد یافت و آمار مرگ و میر به 166هزار نفر می رسد. براساس محاسبات دانشگاه واشنگتن، مکزیک در سه ماه آینده به 4421 دستگاه ونتیلاتور نیازخواهد داشت. از ابتدای گسترش بیماری کرونا، دانشگاه واشنگتن وضعیت چند کشور از جمله آمریکا، برزیل، ایتالیا و مکزیک را مورد مطالعه قرار داده و مقایسه آمار ابتلا و تلفات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت مکزیک با پیش بینی‌های دانشگاه واشنگتن صرفا 1 درصد خطا را نشان می دهد.

برخی از تحلیلگران معتقدند که عدم اقدام به موقع مسئولین در اعلام وضعیت قرمز موجب افزایش تعداد تلفات و مبتلایان به کووید-19 شده است. آمار نشان می دهد که از 28 نوامبر تا امروز روند مرگ و میر و مبتلایان همواره روبه افزایش بوده است و دولت باید زودتر وضعیت هشدار را اعلام می‌کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما