معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۸

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین ( هفته اول دی ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی هنگ کنگ چین که در هفته اول دی ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :

بانک های مجازی جدید در هنگ کنگ

خبرگزاری رویترز روز 23 دسامبر در گزارشی نوشت، بانک های مجازی جدیدالتاسیس هنگ کنگ که از یک سال پیش با افتتاح حساب های پس انداز و ارائه خدمات نقل و انتقال وجه کار خود را شروع کرده بودند، اکنون قصد دارند وارد عرصه اعطای وام به بنگاه‌های اقتصادی و مدیریت سرمایه شوند. 8 بانک مجازی امسال کار خود را در هنگ کنگ آغاز کرده اند و تا ماه نوامبر بیش از یک میلیارد دلار سپرده و حدود 300 هزار مشتری جذب کرده اند. این بانک های جدید معتقدند می‌توانند با ارائه سودهای جذاب به سپرده گذاران، اپلیکیشنهایی با کاربری آسان تر و برخورداری از پشتیبانی شرکت ها و بعضا بانک های صاحب نام، مشتریان بیشتری را جلب کنند.

این در حالی است که بانک های سنتی برای عقب نماندن از قافله بانکداری مدرن در حال کاهش هزینه‌ها و سرمایه گذاری بیشتر در زمینه ایجاد و توسعه پلتفورم ها و خدمات دیجیتالی جدید هستند. در حالی که در بازارهایی نظیر انگلیس و استرالیا، بانک های مجازی موفقیت چندانی نداشته اند، در آسیا، این بانک ها به دلیل پشتیبانی شرکت های بزرگ در حال گسترش فعالیت خود هستند. در ماه جاری میلادی سنگاپور هم مجوز فعالیت 4 بانک مجازی را صادر کرده و مالزی هم قرار است سال آینده درخواست ها برای تاسیس بانک های مجازی را پذیرش کند.

کاهش نیرو در مؤسسات مالی بین المللی در هنگ کنگ

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت، موسسات مالی بین المللی به دلیل نگرانی از قانون امنیت ملی هنگ کنگ در حال استخدام نیروهای بیشتر در سنگاپور و کاهش تعداد نیروهای خود در هنگ کنگ هستند. بر اساس این گزارش، تعداد استخدام های جدید دو بانک یو بی اس و جی پی مورگان در سنگاپور 8 برابر استخدام ها در هنگ کنگ بوده، در حالی که بانک های یونیکردیت، گلدمن و سیتی بانک در سنگاپور بیش از دو برابر هنگ کنگ استخدام جدید داشته اند.

احتمال کاهش سهمیه دولت های محلی چین برای انتشار اوراق قرضه

روزنامه چاینادیلی چاپ هنگ کنگ در شماره روز 22 دسامبر 2020 خود نوشت، در حالی که فشار ناشی از افت رشد اقتصادی و بحران سلامت عمومی فروکش کرده است، سیاست گذاران دولت چین در حال بررسی امکان کاهش نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی از 3.6 درصد در سال 2020 به 3 درصد یا کمتر هستند و قصد دارند سهمیه دولت های محلی برای انتشار اوراق قرضه ویژه را کاهش دهند.

کاهش تعرفه وارداتی برخی کالاها

وزارت دارایی چین اعلام کرد، این کشور با هدف تقویت بازار داخلی و حمایت از تشکیل مناطق آزاد تجاری با استاندارد بالا در چهارچوب استراتژی جدید «چرخه دوگانه» تعرفه واردات برخی کالاها و مواد را از ابتدای سال 2021 کاهش داده و یا حذف خواهد کرد. از جمله این کالاها می‌توان به مواد غذایی، دارو و محصولات حوزه فن آوری اطلاعات اشاره کرد.

تحریم سرویس پرواز دولت هنگ کنگ توسط دولت آمریکا

این هفته اعلام شد سرویس پرواز دولت هنگ کنگ (GFS) در فهرست جدید موسسات تحریمی دولت آمریکا قرار گرفته است. GFS یکی از 103 نهاد دارای روابط نظامی است که در کنار 57 شرکت چینی و 45 شرکت روسی تحریم شده اند. این سازمان دولت هنگ کنگ از سوی آمریکا متهم شده که با انجام پروازهای شناسایی، به مقامات دولت چین در بازداشت 12 تن از مخالفان هنگ کنگی که قصد فرار به تایوان را داشتند کمک کرده است.

وضعیت واکسن کرونا در هنگ کنگ

رییس اجرایی هنگ کنگ اعلام کرد 22.5 میلیون دوز واکسن کرونا از 3 تولید کننده این محصول خریداری شده که همه جمعیت 7.5 میلیون نفری این منطقه را پوشش خواهد داد. بر این اساس از هر یک از شرکت های سینووک، بایون تک و آسترازنکا و آکسفورد 7.5 میلیون دوز خریداری شده است اما همچنان خرید 7.5 میلیون دوز از یک تولیدکننده دیگر در دستور کار قرار دارد. واکسن‌ها در زمان و مکان مورد نظر شهروندان در دسترس خواهند بود و انتخاب نوع واکسن با افراد است. در حالی که هنگ کنگ همچنان درگیر موج چهارم کروناست و تعداد کل مبتلایان منطقه به 8354 و 133 فوتی رسیده، 2 نمونه کرونای جدید در میان مسافران بازگشتی از انگستان نیز مشاهده شده است.

افزایش فقر در هنگ کنگ

بر اساس آمارهای جدیدی که دولت هنگ کنگ در خصوص وضعیت فقر در سال 2019 منتشر کرده، تعداد جمعیت زیر خط فقر این منطقه در طی یک سال گذشته حدود یکصدهزار نفر افزایش یافته و به حدود 1.5 میلیون نفر رسیده که بالاترین میزان در طی 11 سال گذشته به شمار می رود.

مقامات دولت هنگ کنگ این افزایش را عمدتا ناشی از 2 عامل اعتراضات اجتماعی سال گذشته و تنش های تجاری (میان آمریکا و چین) دانسته اند. این در حالی است که بعضی از تحلیلگران معتقدند با توجه به تبعات منفی شیوع کرونا، چشم انداز اقتصادی و عدالت اجتماعی در هنگ کنگ امسال تیره تر از سال گذشته است.

بر اساس «گزارش وضعیت فقر هنگ کنگ» که به کمیسیون فقر این منطقه ارائه شده، در سال 2019 حدود 21.4 درصد از جمعیت هنگ کنگ یعنی حدود 1.49 میلیون نفر شامل 649 هزار خانوار زیر خطر فقر زندگی می‌کردند. این رقم در سال 2018 میلادی، 2.4 درصد، 1.4 میلیون نفر و 613 هزار خانوار بوده است. گزارش اخیر آمارهای گسترش فقر و بیکاری در هنگ کنگ به دلیل گسترش کرونا را شامل نمی‌شود. این بالاترین میزان فقر در هنگ کنگ از زمان آغاز ثبت آمارها در سال 2009 میلادی به شمار می رود.

به گفته ناظران، در سال 2020 به دلیل وضعیت ناگوار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، شهروندان هنگ کنگی بیشتری دچار فقر شده اند و دولت باید برای افراد بیکار و افرادی که فاقد شغل مناسب هستند یارانه در نظر بگیرد. همچنین شایان ذکر است، نرخ فقر در میان کودکان هنگ کنگی نیز در سال گذشته افزایش یافته و به بالاترین رقم از سال 2015 یعنی 17.8 درصد رسیده است.

جایگاه فن آوری بلاکچین در دریافت و پرداخت های شهری در چین

بنا به گزارش روزنامه چاینا دیلی چاپ هنگ کنگ در شماره روز 15 دسامبر 2020 خود، منطقه جدید Xiong'an در استان Hebei چین به اولین شهر جهت استفاده از فن آوری بلاکچین جهت توسعه تبادلات مالی درون شهری تبدیل شده است. این منطقه یک سیستم محوری بر پایه بلاکچین برای توسعه کامل یک شهر دیجیتال راه اندازی کرده است.

منگ هونگوی، معاون آزمایشگاه بلاکچین منطقه جدید Xiong'an در این باره گفت: «این اولین سیستم در جهان برای فعالیت به عنوان یک زیرساخت شهری از نوع جدید است. این سیستم را می‌توان برای توسعه کل منطقه اجرایی کرد و در آینده در مورد شهرهای دیگر نیز پیاده نمود.»

در این طرح از سیستم پرداخت بلاکچین برای پرداخت حقوق کارگران مهاجر و خرید مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. در حال حاضر در منطقه جدید شیونگان که در 100 کیلومتری جنوب غرب پکن واقع شده، عملیات گسترده عمرانی در جریان است و برخی از ساکنان محلی قرار است به زودی در مجتمع های مسکونی جدیدالاحداث اسکان داده شوند.

به گفته زنگ یوفنگ، مدیر تجاری موسسه ICBC Information، سیستم بلاکچین متمرکز طراحی شده برای این منطقه به 138 روستا و بیش از 20 هزار خانوار ارائه خدمت می‌کند و آنها نگرانی‌هایی از جهت جعل و کلاهبرداری در پرداخت های خود ندارند زیرا این سیستم بسیار شفاف عمل می‌کند. با استفاده از این سیستم تمامی‌پرداخت ها به بیش از 40 هزار کارگر مهاجر و بیش از 160 پروژه عمرانی صورت می‌گیرد. با استفاده از این سیستم همچنین می‌توان فن آوری بلاکچین را در زمینه‌هایی همچون خدمات عمومی، تجارت دیجیتالی، مدیریت شهری و نقل و انتقالات مالی دیجیتال به خدمت گرفت.

افزایش ظرفیت پالایشگاهی چین

بر اساس یک گزارش صنعتی، انتظار می رود چین با افزایش 110 میلیون تنی ظرفیت پالایشگاهی خود، در طی 5 سال آینده میزان ظرفیت پالایش نفت سالانه خود را به یک میلیارد تن برساند و با پیشی گرفتن از آمریکا به بزرگترین پالایشگاه نفت جهان تبدیل شود. بخش عمده افزایش ظرفیت پالایشگاهی چین را شرکت های خصوصی از جمله ژجیانگچمیکال، چایناریسونگروپ و شنگهو نگپتروچمیکال تامین خواهند کرد.

توسعه همکاری‌های جهانی انرژی چین

یک مقام ارشد بخش انرژی دولت چین گفت، این کشور توسعه همکاری‌های جهانی انرژی با اقتصادهای عضو ابتکار کمربند و راه را تشویق و در تحول صنعت انرژی جهان مشارکت فعالانه خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما