معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۰۵

نحوه مدیریت واکسن کرونا در ایتالیا

طرح استراتژیک واکسیناسیون ضد سارس- کووید2 / کووید 19 در روزهای گذشته توسط آقای اسپرانتزا، وزیر بهداشت ایتالیا ارایه شد. وی تاکید کرد که این برنامه به صورت مشترک با همکاری موسسه عالی بهداشت، آژانس ملی خدمات بهداشت استانها Agenas و آژانس دارویی ایتالیا AIFA و وزارت بهداشت تهیه شده است. در خصوص برنامه استراتژیک واکسن نیز وی تاکید کرد که موفقیت کامل این طرح منوط به دستیابی به اهداف کلان در کل کشور است. سلامت ایتالیایی‌ها اصل اساسی برای احیای اقتصادی و اجتماعی قوی می‌باشد. واکسن یک کالای عمومی است و استفاده از آن برای همه مردم فارغ از میزان درآمد و منطقه محل سکونت تضمین شده و به صورت رایگان تزریق خواهد شد.

ثبت سفارش خرید

دوزهای واکسن بر اساس جمعیت مناطق در اختیار استانداری‌ها قرار می‌گیرد و از اولین سه ماهه نخست سال 2021 آغاز می‌شود و در سه ماهه دوم و سوم توزیع گسترده تر می‌شود و در سه ماهه چهارم کل کشور واکسینه می‌شود. بر اساس قراردادهای امضا شده ایتالیا بیش از 191 میلیون دوز واکسن پیش خرید کرده و واکسن‌ها را از شرکت های ذیل و با ظرفیت های اعلام شده، خریداری می‌کند:

میلیون دوز

شرکت

40.38

AstraZeneca

53.84

Johnson & Johnson

40.38

Sanofi

26.92

Pfizer / BNT

30.285

CureVac

10.768

Moderna


توزیع واکسن:

مدیریت توزیع واکسن در مرحله اولی برای اطمینان از زنجیره انتقال و توزیع با شرکت فایزر می‌باشد و در مراحل بعدی کل مراحل دریافت و توزیع در مناطق 300 گانه در کشور بر عهده نیروهای ارتش خواهد بود. توزیع در مناطق بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی مرکز آمار کشور و وزارت بهداشت می‌باشد.

اولویت های تزریق واکسن

در ماههای اول تزریق واکسن بر اساس فراخوان فردی از کادر درمانی و کادر فعال در مراکز سالمندان و همچنین سالمندان این مراکز می‌باشد. در دو تا سه ماه اول 2021 هیچگونه ثبت نام و نوبت دهی انجام نخواهد شد. فهرست تمامی‌کادر شاغل در بخش درمان و مراکز مرتبط با سالمندان پیشتر تهیه شده و توسط مناطق در اختیار دولت (سازمان دارویی ایتالیا) قرار گرفته شده است. توزیع واکسن در مناطق نیز بر اساس همین فهرست ها صورت می‌گیرد. بر اساس اعلام سازمان دارویی ایتالیا در دو سه ماه اول توزیع و تزریق واکسن با هماهنگی کمیسیونر ویژه دولت برای مقابله با کرونا و مسئولین استانداری‌ها انجام می‌گیرد. لذا ثبت نام و نوبت دهی برای تزریق واکسن انجام نمی‌شود. در مراحل بعدی احتمالا هماهنگی‌ها برای دریافت واکسن از طریق پزشک خانواده صورت خواهد پذیرفت.

کادر درمان در ایتالیا در حدود یک میلیون نفر می‌باشند که در ماه ژانویه واکسینه خواهند شد. کادر مراکز سالمندان نیز در همین حدود می‌باشند که در اولویت دوم واکسینه می‌شوند. سپس سالمندان و افراد با بیماریهای خاص در اولویت قرار می‌گیرند. واکسن برای افراد بالای 16 سال از سوی نهاد دارویی اتحادیه اروپایی تایید شده است.

روز شروع واکسیناسیون:

با تایید واکسن فایزر - بایان تک توسط مقامات بهداشتی اتحادیه اروپایی، واکسیناسیون در ایتالیا از روز 27 دسامبر 2020 آغاز می‌شود. پیش بینی شده بعد از تایید واکسن مودرنا، این واکسن نیز در روزهای 6 تا 7 ژانویه 2021 در اتحادیه تایید شده و تزریق آن از اوخر هفته دوم ژانویه در ایتالیا آغاز شود.

یادآوری واکسن

واکسن باید سه هفته بعد از اولین تزریق مجددا تزریق شود. هرچند ایمنی از روزهای 7 و 8 تزریق اول ایجاد می‌شود.

ارزیابی کارآمدی واکسن

بر اساس گفته‌های رئیس سازمان دارویی ایتالیا در دوره‌های 3 و 6 و 9 ماهه ارزیابی و تحلیل در خصوص ایمنی کل جامعه صورت خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که کل جمعیت کشور ایمن شده باشند.

هماهنگ سازی کادر

موسسه عالی بهداشت برای هماهنگ سازی و آموزش تمامی‌کادر درمان در گیر در تزریق واکسن در روزهای 24 و 25 دسامبر دوره ای را در پلتفورم آموزشی خود برگزار می‌کند تا همه با شرایط، ابزار و نحوه مدیریت تزریق واکسن آموزش کافی را دریافت نمایند 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما