معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته اول شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی نروژ

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی نروژ در هفته دوم تیر 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تحولات مربوط به کرونا و برنامه واکسیناسیون در مالزی

خیری جمال الدین وزیر فناوری مالزی که مسئولیت مدیریت طرح ملی واکسیناسیون را نیز بر عهده دارد در تازه ترین اظهار نظر در خصوص این طرح ملی و در واکنش به اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت فایزر مبنی بر اینکه ممکن است در طی 12 ماه دوز سوم واکسن تجویز شود عنوان کرد هنوز در مورد نیاز یا عدم نیاز به استفاده از دوز سوم واکسن Pfizer-BioNTech تصمیمی اتخاذ نشده است. به گفته وی در صورت لزوم به استفاده از دوز سوم، وزارت بهداشت مالزی، کمیته ایمن سازی کرونا و کمیته تضمین دسترسی به تأمین واکسن کرونا در خصوص آن تصمیم گیری خواهند کرد.

تحولات مربوط به برنامه واکسیناسیون کرونا در مالزی هفته سوم فروردین ١٤٠٠

از شروع برنامه واکسیناسیون در مالزی کمی‌بیش از یک ماه می‌گذرد و تاکنون بیش از 710 هزار نفر این واکسن را دریافت کرده اند. به گفته وزیر بهداشت مالزی تاکنون 3.5 درصد یا حدود 26 هزار نفر از افرادی که واکسن کرونا زده اند دچار اثرات ناشی از واکسن شده اند. از این تعداد افرادی که دارای عوارض منفی شده اند بیش از 99 درصد اثرات خفیفی داشته اند و تنها در حدود نیم درصد عوارض شدیدی مشاهده شده است.

ابراز علاقه متخصصان ایتالیا به تولیدواکسن اسپوتنیک ساخت روسیه

علیرغم برخورد سنگین و سخت اروپا با روسیه و اعمال تحریم های مختلف این کشور از فرصتهای مختلف برای نزدیکی به برخی ازاعضای این اتحادیه خصوصا بلوک شرق سابق ، کشورهای مشکل دار اتحادیه از جمله یونان و ایتالیا استفاده نموده است. در دوران اوج گیری کرونا روسیه اولین کشوری بود که بیمارستان صحرانی خود را در شمال ایتالیا با کمک کادر بهداری ارتش خود مستقرنمود و تجهیزات مختلف مقابله با کرونا را در اختیار این کشور بدون چشم داشتی قرار داد. با استقبال کشورهای مختلف از واکسن روسی، ایتالیا نیز در این خصوص ابرازنمایل نموده تا نسبت به کارآمدی آن تحقیق نماید. در این میان کارشناسان ومختصصان این کشور که نگران موج سوم کرونا درکشور می‌باشند، خواستار تسریع دولت درا ین خصوص شده تا در صورت تائید مراتب بررسی و تائید کارآمدی آنرا سریعتر طی نمایند. از سوی دیگر چراغ سبز روسیه به تولید این واکسن در ایتالیا برای پوشش داخلی و در سطح اتحادیه برگ برنده دیگری است که ایتالیا میتواند از آن بهره مند شده و در عین حال مسیری برای تقویت قدرت روسیه در اروپا باشد. ذیلا گزارش منتشر در تارنمای اینساید اور مورخ 8 مارس 2021 با عنوان آیا اسپوتنیک نجات بخش ایتالیا ازکرونا خواهد بود؟ به قلم فدریکو جولیانی در این خصوص ارائه می‌شود.

معضل تولیدواکسن در ایتالیا

پنهان شدن در پشت پرده بی فایده است. ایتالیا ، مانند اکثر کشورهای اروپایی ، با واکسن‌های ضد کووید مشکل بزرگی دارد. سیستم سهمیه بندی که توسط بروکسل تنظیم شد ، سیستمی‌که در تئوری باید به هر دولت اجازه می داد دوزهای کافی برای ایمن سازی جمعیت مربوطه خود را دریافت کند ، بلافاصله نابود شد.

معضل تولیدواکسن در ایتالیا

پنهان شدن در پشت پرده بی فایده است. ایتالیا ، مانند اکثر کشورهای اروپایی ، با واکسن‌های ضد کووید مشکل بزرگی دارد. سیستم سهمیه بندی که توسط بروکسل تنظیم شد ، سیستمی‌که در تئوری باید به هر دولت اجازه می داد دوزهای کافی برای ایمن سازی جمعیت مربوطه خود را دریافت کند ، بلافاصله نابود شد. دقیقاً ، از آنجا که برخی از رسانه‌ها وجود توافق نامه‌های دو جانبه امضا شده بین کشور های خاص و شرکت های دارویی را برای دستیابی به دوزهای اضافی فاش کرده اند.

نحوه مدیریت واکسن کرونا در ایتالیا

طرح استراتژیک واکسیناسیون ضد سارس- کووید2 / کووید 19 در روزهای گذشته توسط آقای اسپرانتزا، وزیر بهداشت ایتالیا ارایه شد. وی تاکید کرد که این برنامه به صورت مشترک با همکاری موسسه عالی بهداشت، آژانس ملی خدمات بهداشت استانها Agenas و آژانس دارویی ایتالیا AIFA و وزارت بهداشت تهیه شده است. در خصوص برنامه استراتژیک واکسن نیز وی تاکید کرد که موفقیت کامل این طرح منوط به دستیابی به اهداف کلان در کل کشور است. سلامت ایتالیایی‌ها اصل اساسی برای احیای اقتصادی و اجتماعی قوی می‌باشد. واکسن یک کالای عمومی است و استفاده از آن برای همه مردم فارغ از میزان درآمد و منطقه محل سکونت تضمین شده و به صورت رایگان تزریق خواهد شد.

سهم دولت و شرکتهای تحقیقاتی و داروسازی هلند در تلاش بین المللی برای تهیه دارو و واکسن کووید 19

همزمان با گسترش ویروس کرونا (کووید 19 ) و آثار و تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی این همه گیری، تلاش های زیادی از سوی دولتها و موسسات تحقیقاتی و شرکتهای داروسازی دنیا برای کشف واکسن کرونا و تهیه داروهای مناسب برای جلوگیری از این بیماری صورت گرفته است. هلند اگرچه کشور کوچکی است ولی به نظر می رسد موسسات تحقیقاتی و شرکتهای دارو سازی این کشور ، سهم قابل توجهی در تلاش های بین المللی برای ساخت دارو و واکسن ضدکرونا بعهده دارند. در این گزارش مهمترین اقدامات انجام شده توسط دولت و موسسات تحقیقاتی و شرکتهای هلندی بطور مختصر مورد بررسی قرار گرفته است.