معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۲۰

قانون آگوا و روابط اقتصادی ماداگاسکار و آمریکا

AGOA (قانون رشد و فرصت آفریقا) همانطور که از نام آن پیداست قانونی درباره رشد و امکان اقتصادی در قاره آفریقاست که در تاریخ18 می سال 2000 توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید و رسماً توسط کلینتون اعلام شد. این قانون به کشورهای جنوب صحرای آفریقا اجازه می دهد بدون پرداخت عوارض گمرکی محولات تولیدی خود را به بازار آمریکا صادر کنند. اصطلاح AGOA همچنان یکی از موضوعات داغ در همکاری آفریقا با ایالات متحده است، اما بسیاری آن را اشتباه گرفته یا آن را فقط به صادرات پارچه و لباس به بازار آمریکا محدود می‌کنند.

در این قانون به رئیس جمهور ایالات متحده اجازه داده شده است تا کشورهای جنوب صحرای آفریقا را طبق معیارهای مشخص از جمله حکمرانی خوب و سطح دمکراسی دسته بندی و مشخص کند.

از دسامبر 2009 ، به دنبال بی ثباتی‌های سیاسی، ماداگاسکار به همراه کشورهای نیجر و گینه از این برنامه حذف شده بودند. ولی در سال 2011 کشورهای گینه و نیجر و در سال 2014 ماداگاسکار پس از بازگشت این کشور به حکومت قانون، واجد شرایط شدند. این قانون فرصت های قابل توجهی برای کشورهای واجد شرایط ایجاد می‌کند و ساختار اقتصادی کشورهای عضو را از اساس تغییرمی دهد. در این قانون که در 29 ژوئن سال 2015 توسط اوباما برای 10 سال دیگر تمدید شد روندی تعریف شده است که طبق آن تقویت روابط بین ایالات متحده و کشورهای جنوب صحرای آفریقا نهادینه شده و به این کشورها فرصت می دهد در زمینه اصلاح امور سیاسی و اقتصادی تشویق شوند.

بخشودگی گمرکی، افزایش امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاری در کشورهای آفریقایی که با آمریکا روابط اقتصادی دارند، تسهیل ورود کشورهای واجد شرایط به زنجیره تولید جهانی و معافیت از مالیات برای ورود به بازار ایالات متحده، حذف سهمیه برای کالاهای تحت پوششSGP ،تشویق به توسعه اقتصادی و اصلاحات در جنوب صحرای آفریقا، اعطای فرصت های بیشتر برای سرمایه گذاران، ایجاد شغل، کمک های فنی و تخصصی به کشورهای واجد شرایط به منظور تحکیم روابط و توسعه اقتصادی بویژه تقویت روابط بین شرکت های آمریکایی و شرکت های جنوب ساحل، حذف محدودیت های SGP  از کشورهای عضو با هدف حفظ رقابت و امنیت سرمایه گذاری از جمله اهداف این قانون شمرده شده است.

پیرو این قانون و تعهدنامه ای که دولت ماداگاسکار طی قانون شماره 1572 مورخ 3 اکتبر 2014 امضا کرده، طی آن ویزای آگوا اجناس و پوشاک را شامل شده و مشمول صدور این ویزا در اداره گمرک ماداگاسکار هستند. 9 محصول صادراتی در بخش منسوجات و پوشاک جای دارد که شامل محصولات دستباف، صنایع دستی و فولکلور می‌باشد. در بخش غیر منسوجات، محصولات کاشتی، تولیدی و فرآوری، هزینه کل مواد اولیه برای تولید در یک کشور عضو به اضافه هزینه فرآوری و انتقال نباید 35 در صد ارزش تخمین زده شده آن در آمریکا باشد. در این بخش نیز در خصوص محصولات غیر از منسوجات، در صورتی که این محصولات کد HTS داشته باشند، هیچ محدودیتی از طرف گمرک آمریکا برای ورود آنها وجود ندارد.

آفریقایی‌ها حساب زیادی قانون آگوا برای رشد اقتصادی خود باز کرده اند. لیست کاملی از محصولات واجد شرایط دریاف خدماتAGOA در این سایت قرار گرفته است.

برخی از محصولات و اجد شرایط این قانون:

-      محصولات نباتی، روغن حیوانی و سبزیجات؛

-      مواد غذایی آماده، نوشیدنی ها، سرکه، سیگار؛

-      چرم و پوست و مشتقات آنها؛

-      خمیر چوب، کاغذ و مشتقات آن؛

-      مروارید طبیعی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، جواهرات فانتزی؛

-      کفش، چتر، کلاه، گل های مصنوعی، محصولات معدنی؛

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما