معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۶

رتبه نخست هنگ کنگ در میان گرانترین شهرهای جهان از نظر هزینه زندگی

بر طبق گزارش موسسه (Economist Intelligence Unit/ EIU) هنگ کنگ در سال 2020 میلادی گران قیمت ترین شهر جهان برای زندگی بوده است.

گزارش جدید موسسه (Economist Intelligence Unit/  EIU) نشان می دهد، هنگ کنگ در سال 2020 میلادی همچون سال گذشته همچنان گران قیمت ترین شهر جهان برای زندگی بوده است. در این رتبه بندی شهرهای پاریس و زوریخ با پیشی گرفتن از سنگاپور و اوزاکا به صورت مشترک با هنگ کنگ در صدر فهرست 130 شهر پرهزینه جهان برای زندگی قرار گرفته اند.

در این مطالعه قیمت 138 قلم کالا از جمله انواع مواد غذایی، نوشیدنی، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، آب و برق، مدارس خصوصی و سرگرمی مورد مقایسه قرار گرفته است. شیوع جهانی ویروس کرونا سبب تغییر بسیاری در الگوی هزینه کرد افراد در نقاط مختلف جهان شده و ضمن کاستن از ارزش دلار به رشد ارزش یورو و برخی دیگر از ارزهای ملی کمک کرده و همین مسئله در گرانتر شدن هزینه‌های زندگی به خصوص در شهرهای اروپایی موثر بوده است.

بیشترین جهش در رتبه بندی امسال به تهران مربوط می‌شود که به دلیل تشدید تحریم های دولت آمریکا و افزایش قابل توجه هزینه‌های مصرفی 27 پله در رتبه بندی جهانی شهرهای گران قیمت جهان بالاتر رفته است. همچنین بیشترین تنزل رتبه به شهرهای ریودوژانیرو و سائوپائولوی برزیل مربوط می‌شود که به دلیل افت ارزش پول و بالا رفتن سطح فقر، هزینه زندگی در آنها پایین آمده است.

به گفته ترنس چونگ، اقتصاددان دانشگاه چینی هنگ کنگ، بخش عمده هزینه‌های زندگی در این شهر به اجاره مسکن مربوط می‌شود و در حالی که هزینه اجاره بها همچنان به شدت بالاست، افزایش سطح دستمزدها روند بسیار کندتری را شاهد بوده است. وی افزود: «یک سوم جمعیت هنگ کنگ در خانه‌های دولتی زندگی می‌کنند و یک سوم دیگر صاحب خانه هستند. تنها یک سوم باقیمانده مجبور به پرداخت هزینه اجاره واحدهای خصوصی هستند.» به علاوه هزینه حمل و نقل عمومی نیز در هنگ کنگ به شدت بالاست.

در این گزارش خاطر نشان شده که شیوع کرونا نقش عمده ای در تغییر سبک زندگی و رفتار مصرف کنندگان داشته و گرایش به دورکاری بر الگوی هزینه کرد کارمندان تاثیر گذاشته است. در این راستا می‌توان به افزایش قابل توجه قیمت محصولات الکترونیک طی یک سال گذشته و کاهش قیمت انواع پوشاک و کفش اشاره کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما