معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی ژاپن (هفته سوم آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در هفته سوم آبان ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر است:

پرستاران کارآموز ویتنامی وارد ژاپن شدند

ده‌ها تبعه ویتنام که قصد دارند به عنوان پرستار یا بهیار در ژاپن کار کنند، پس از کاهش محدودیت های ورود به ژاپن که به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا وضع شده بود، توانسته اند وارد این کشور شوند. ۶۴ کارآموزی که روز دوشنبه به ژاپن آمدند، ۱۴ روز را در قرنطینه سپری خواهند کرد. پس از آن، آنها برای دو ماه و نیم در کلاس های زبان ژاپنی حضور یافته و درباره پرستاری و مراقبت از سالمندان آموزش می‌بینند. آنها همزمان با مطالعه برای آزمون گواهی سراسری ژاپن، در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت از سالمندان کار خواهند کرد. ژاپن از شش سال پیش اقدام به پذیرش کارآموزان ویتنامی‌بر پایه یک توافق دوجانبه مشارکت اقتصادی با این کشور کرد. اما این توافق از اوایل سال جاری پس از اعمال محدودیت های ورود، به حالت تعلیق در آمد. دولت ژاپن در نظر دارد تا پذیرش کارآموزان از اندونزی و فیلیپین را نیز از سر بگیرد. این امر به خاطر تقاضای زیاد برای نیروی کار خارجی در بخش مراقبت های پرستاری است که با کمبود جدی نیروی کار مواجه است.

 شاخص نیککی به امید واکسن کرونا افزایش یافت

شاخص سهام توکیو سه شنبه وارد ششمین روز افزایش خود شد. میانگین نیککی برای اولین بار ظرف حدود سه دهه گذشته به سطح ۲۵ هزار واحد رسید. ظاهرا امید به تحقق واکسن کرونا باعث خوشبینی سرمایه گذاران شده بود. اما بعدا برای اینکه سرمایه گذاران سودهای خود را حفظ کنند، سفارشات فروش بیشتر شد. این شاخص روز سه شنبه را در سطح ۲۴ هزار و ۹۰۵ واحد به اتمام رساند که نسبت به پایان روز دوشنبه ۶۵ واحد بیشتر بود. منابع بازار می‌گویند در ماه جاری شاخص نیککی بیش از ۱۹۰۰ واحد افزایش پیدا کرده است. آنها می‌گویند برخی این افزایش را انحراف از اقتصاد واقعی ذکر کرده اند. آنها می‌گویند نگرانی‌ها در مورد شیوع سریع ویروس کرونا در حال افزایش است و برخی از سرمایه گذاران نسبت به تاثیر آن بر فعالیت های اقتصادی محتاط هستند.

اجلاس مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای ۱۵ نوامبر برگزار می‌شود

کشورهای حوزه آسیا و اقیانوس آرام روز یکشنبه نشستی به صورت اینترنتی خواهند داشت تا مذاکرات درباره «مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای» (RCEP) را به پیش ببرند. آنها می خواهند که این پیمان تا پایان سال میلادی جاری امضا شود. وزیران این کشورها قصد دارند برای آماده سازی جهت برگزاری این اجلاس، روز چهارشنبه یک کنفرانس ویدئویی داشته باشند. این ۱۵ کشور شامل ژاپن، چین، کره جنوبی، استرالیا، نیوزیلند و ۱۰ کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا می‌شود. اما هند که یکی از اقتصادهای مهم منطقه است در این نشست شرکت نمی‌کند. مذاکرات آرسپ در سال ۲۰۱۲ آغاز شده، اما هند از نوامبر سال گذشته در این نشست ها شرکت نکرده است. ظاهرا هند نسبت به مشارکت در یک پیمان تجارت آزاد که احتمال دارد به صنایع داخلیش آسیب بزند، تمایلی ندارد. ژاپن اوضاع را به گونه دیگری می‌بیند. از نظر ژاپن، چنین پیمانی می‌تواند اولین توافق مشارکت اقتصادی با بزرگترین شریک تجاریش یعنی چین باشد.

توشیبا از پروژه‌هاى ساخت نیروگاه حرارتى خارج مى شود

شرکت توشیبا از پروژه‌هاى ساخت نیروگاه‌هاى جدید حرارتى خارج مى شود. این شرکت از این پس روى انرژى هاى تجدید پذیر متمرکز شده، و تا سال 2022 حدود 160 میلیارد ین که حدود پنج برابر مبلغ کل سرمایه گذارى بخش انرژى خود است، را به پروژه انرژى نو اختصاص مى دهد. شرکت زیمنس آلمان نیز پروژه‌هاى حرارتى را به پایان مى رساند.

کمک مالى بانک مرکزى ژاپن به تجدید ساختار بانک هاى شهرستانى

بانک مرکزى ژاپن به تازگی سیستم جدید جهت کمک به نهادهاى مالى محلى را اعلام نمود. طبق این نظام، بانک مرکزى به شرط اینکه بانک هاى محلى به ادغام مدیریتى و کاهش هزینه‌ها بپردازند، بهره حساب هاى جارى در نزد بانک مرکزى را 1% افزایش مى دهد. در شرایطى که در اثر کرونا وضعیت سوددهى نهادهاى مالى وخیم شده، بانک مرکزى بر اساس سیاست دولت سوگا، بانک هاى محل را به تجدید ساختار ترغیب مى کند.

اولین چارچوب مذاکره میان ژاپن، آمریکا و برزیل؛ مقابله با چین در G5

روز دهم اولین نشست مشورتى میان مقامات سه کشور ژاپن، آمریکا و برزیل در شهر برازیلیا برگزار شد و برسر هماهنگى سیاست هاى منطقه اى و افزایش همکارى اقتصادى به اتفاق نظر رسیدند. از ژاپن‌هایاشى، مدیر کل آمریکاى لاتین وزارت امور خارجه شرکت نمود. در بیانیه مشترک تصویب شده آمده است که سه کشور به تقویت شرایط کسب و کار، گسترش سرمایه گذارى خارجى، ارتقاى هماهنگى بین مناطق، و تقویت امنیت سایبرى مى پردازند.

سومین بودجه تکمیلی برای مقابله با اثرات کرونا بر اقتصاد ژاپن

به گزارش منابع دولتی ژاپن، یوشیهیده سوگا روز سه­ شنبه به وزرای کابینه دستور داد تا سومین بودجه تکمیلی برای سال مالی 2020 را تهیه و یک بسته محرک اقتصادی جدید برای کمک به اقتصاد در برابر شیوع ویروس کرونا تهیه کنند. این بودجه بین 10 تا 15 میلیارد ین خواهد بود.

هوندا رده ۳ خودروهای خودران را عرضه می‌کند

شرکت هوندا موتور قصد دارد تا پایان ماه مارس سال آینده یک خودروی خودران با توانایی رانندگی بدون استفاده از دست عرضه کند. وزارت ترابری ژاپن می‌گوید هوندا موتور اولین شرکت خودرو سازی در جهان خواهد بود که خودروهای خودران رده ۳ را بصورت تجاری عرضه خواهد کرد. هوندا می‌گوید گزینش دولت برای سیستم رانندگی خودکار این شرکت را کسب کرده است. این شرکت قصد دارد یک مدل هوندا (لجند) مجهز به این فناوری را برای فروش عرضه کند. فناوری خودروهای خودران به ۵ رده طبقه بندی شده اند. رده‌های یک و دو مجهز به فناوری ترمز خودکار و حفظ مسیر در یک خط هستند.در حال حاضر خودروهای بسیاری مجهز به این فناوری‌ها هستند. رده ۳ به رانندگان اجازه می دهد تا خودرو بطور خودکار تمامی‌کارها از جمله کنترل فرمان و ترمز کردن را انجام دهد، اما این تنها در صورتی است که شرایط خاصی به وجود آمده باشد از قبیل زمانی که خودرو در ترافیک سنگین در بزرگراه گیر کرده باشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما