معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۲- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۲۳۰

اخبار اقتصادی روسیه (هفته اول آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی روسیه در هفته اول آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است.

پوتین ادامه حفظ محدویت در چارچوب اوپک پلاس را منتفی ندانست (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

ولادیمیر پوتین ادامه محدودیت در تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس را بیشتر از آنچه که برنامه‌ریزی شده بود منتفی ندانست. وی گفت فعلا لازم نیست در توافقات اوپک پلاس تغییراتی ایجاد شود، چرا که بازار در حال احیا شدن است.

پوتین خواهان سیاسی نکردن موضوع قیمت نفت شد (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

رئیس جمهور روسیه خواهان سیاسی نکردن مسأله قیمت نفت و بر عکس جستجو برای مصالحه شد. وی گفت اگر بخش انرژی را در نقش ناپسری بدانیم و مدام آن را به بد بودن متهم کنیم و بگوییم که موجب آلودگی می‌شود، سرمایه‌گذاری در کار نخواهد بود و قیمت‌ها سر به فلک خواهند کشید. باید مسئولانه عمل کرد و قضیه را سیاسی نکرد، نباید حرافی کرد به خصوص آنهایی که موضوع را درک نمی‌کنند. 

پوتین: امتناع کامل از کربو هیدارات‌ها تا 50 سال آینده واقع‌گرایانه نیست (پایگاه اطلاع‎رسانی وستی رو)

 ولادیمیر پوتین در جلسه عمومی‌باشگاه والدای اظهار داشت که امتناع کامل از منابع کربوهیدرات‌هابه نفع منابع انرژی تجدیدپذیر در چشم‌انداز 5-30 سال آینده واقع‌گرایانه نیست. پیش از این هم ایگور سیچین رئیس روس نفت اظهار داشت که انرژی تجدیدپذیر قادر به تأمین نیاز فزاینده مردم جهان نیست.

پیشنهاد اتاق  بازرگانی و صنعت روسیه برای تسریع اشتغال مهاجران (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی رو)

سرگئی کاتیرین اتاق بازرگانی و صنعت روسیه خواهان تسریع نحوه اشتغال مهاجران شد وی این پیشنهاد را طی نامه‌ای برای آندری بیلااوسوف معاون اول نخست وزیر ارسال کرده است. به نظر اتاق بازرگانی باید مراحل اشتغال خارجیان بر اساس مجوز کار بدون توجه به هدف از سفر به روسیه را آسان‌تر کرد تا آنها بتوانند در مسکو و استان مسکو و سن پترزبورگ و استان لنینگراد به فعالیت بپردازند. اتاق بازرگانی هم‌چنین پیشنهاد دیجیتالی کردن ثبت مهاجرت و ارسال الکترونی درخواست‌ها و اعلامیه‌ها به نهادهای دولتی را مطرح کرده است.

رئیس روس نفت: تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مانع از احیای اقتصاد است (پایگاه اطلاع‌رسانی پراودا رو)

ایگور سیچین رئیس کمپانی روس نفت آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا را به بی‌مسئولیتی و پیش‌بینی ناپذیری در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه متهم کرد و گفت اقدامات آنها مانع از احیای اقتصاد روسیه است و فشار بر «جریان شمالی-2 که در قانون « دفاعی» کشور گنجانده شده است، نمونه روشن بارز این فشار است. وی گفت که طی سال‌های اخیر ابزار فشار تحریمی از نظر کیفی وارد سطح جدیدی شده است و امکان اعمال این تحریم ها بدون نیاز به هیچ مبنایی در هر زمان علیه هر شخص حقیقی و یا شرکتی وجود دارد.

پیشنهاد دیوان محاسبات به دولت برای بازنگری در شرایط ذخیره پول در صندوق رفاه ملی (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

دیوان محاسبات پیشنهادی در خصوص بازنگری در اصول تنظیم مدیریت صندوق رفاه ملی، شفافیت و پاسخگویی در رابطه با واریز پول به این صندوق و استفاده از آن را به دولت ارائه کرد. دیوان محاسبات پس از بازرسی این صندوق اعلام کرد که دسترسی به آن محدود بوده و این امر اجازه نتیجه‌گیری عینی در مورد کیفیت مدیریت منابع آن را نمی‌دهد.

اعلام زمان احتمالی ایجاد روبل دیجیتالی در روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی ویدوموستی)

به گفته دمیتری پسکوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور توسعه دیجیتالی و فناورانه، در صورتی که کار از همین امروز آغاز شود روبل دیجیتالی ممکن است بعد از سه تا هفت سال در روسیه منتشر شود. به نظر نماینده ویژه رئیس جمهور، کشور روسیه نمی‌تواند در ردیف پیشگامان مسابقه جهانی در زمینه ارز دیجیتال قرار گیرد زیرا می‌بایست کار در این زمینه را 4 سال پیش آغاز کند. پسکوف اظهار داشت که تلاش برای تبدیل شدن به کشور پیشرو در این زمینه خطر مالی بزرگی را به همراه دارد.

شگفتی بانک مرکزی روسیه از بی‌اعتمادی مردم به روبل ( پایگاه اطلاع‌رسانی کاپیتال استرانی)

رکورد بی‌سابقه بی‌اعتمادی شهروندان روسیه بانک مرکزی را دچار شگفتی کرد. در ماه اکتبر سال جاری 57% از شهروندان روسیه ابراز اطمینان کردند که بعد از یک سال دلار گرانتر از حالا خواهد بود. چنین وضعیتی نه در سال 2014 و نه در سال 2018  ایجاد نشده است. علاوه بر این مردم روسیه مبلغ 685 میلیارد روبل را از بانک‌ها برداشت کرده، 2.4 تریلیون روبل به حساب‌های جاری واریز کرده و به همین مقدار نیز به صورت نقدی در خانه پس‌انداز کردند.

 افزایش سهم دولت در شرکت هواپیمایی آئروفلوت ( پایگاه اطلاع‌رسانی اینترفاکس)

دولت روسیه در تاریخ 22 اکتبر تعداد 151027073 برگ سهم « آئروفلوت» را به مبلغ 62.9601 میلیون روبل یعنی 60 روبل برای هر برگ سهام را از محل صندوق رفاه ملی خریداری نمود. بدین ترتیب سهم دولت در آئروفلوت از 51.17 درصد به 57.34 درصد رسید. در مجموع حجم فاینانس دولت در شرکت آئرو فلوت به 50 میلیارد روبل می‌رسد.

 افزایش 8 درصدی صادرات گوشت روسیه طی نه ماه سال جاری ( پایگاه اطلاع رسانی اینترفاکس)

وزارت کشاورزی با استناد به سخنان دمیتری پاتروشیف وزیر کشاوری روسیه اعلام کرد که روسیه طی 9 ماه گذشته مبلغ 610 میلیون دلار گوشت و محصولات جانبی آن را به خارج از کشور صادر کرده است که 79% بیشتر از زمان مشابه در سال قبل می‌باشد. چین با 235 میلیون دلار، ویتنام با 92 میلیون، اوکراین با 80 میلیون ، هنگ کنگ با 47 میلیون و قزاقستان با 35 میلیون دلار پنج کشور عمده خریدار گوشت روسیه می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما