معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۲- ۰۸:۲۲ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی ژاپن( هفته اول آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در هفته اول آبان ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر است:

آزمایش 5 G در ژاپن برای درمان از راه دور

محققان ژاپنی برای گسترش دسترسی به مراقبت های پزشکی با کیفیت بالا فناوری ارتباطات 5G را آزمایش می‌کنند. این آزمایش قابلیت های آینده پزشکی در زمینه درمان از راه دور را نشان می دهد. اپراتور تلفن همراه ان تی تی دوکومو و دانشگاه دخترانه پزشکی توکیو یک تیم تحقیقاتی تشکیل داده اند. در این آزمایش از یک کامیون حامل تجهیزات پزشکی که مجهز به قابلیت های 5G است استفاده شد و یک پزشک کم تجربه در حالی که دستورات یک متخصص را از راه دور دریافت می‌کرد یک بیمار را معاینه کرد. تصاویر بسیار عالی با کیفیت 4K به متخصص ارسال می‌شد. مشاهده همزمان ویدئوها با کیفیت بسیار بالا نیازمند پردازش داده‌های بسیار زیادی است. اعضای این گروه گفتند که فن آوری 5G این داده‌ها را تنها با اندکی تأخیر یا بدون تأخیر پردازش کرد. موراگاکی یوشیهیرو، استاد دانشگاه دخترانه پزشکی توکیو، گفت که در آینده مردم به راحتی می‌توانند به متخصصانی از سراسر جهان دسترسی داشته باشند که با همکاری یکدیگر با بیماری‌ها مقابله می‌کنند.

امضا توافقنامه EPA بین ژاپن و انگلستان

 بعد امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی ژاپن و انگلستان EPA، دولت ژاپن اعلام کرد که هفته آینده جلسه اضطراری مجلس جهت تصویت این توافقنامه با هدف اجرایی شدن آن از اول ژانویه 2020 برگزار خواهد شد.این توافقنامه در 23 اکتبر 2020 و در محل وزارت امور خارجه ژاپن توسط موته­گی و وزیر تجارت بین الملل انگلستان امضا شد. بعد از اجرایی شدن این توافقنامه همکاری­های اقتصادی دو کشور گسترش و تعرفه خودروهای صادراتی ژاپن به انگلستان نیز حذف خواهد شد.

ضرر 200 میلیارد ینی شرکت هواپیمایى جال JAL در اثر کرونا

سود منفى شرکت هواپیمایى جال در مدت زمان ژوئیه تا سپتامبر 2020، 200 میلیارد ین بوده است. سود منفى این هواپیمایى در سه ماهه آوریل تا ژوئن 131 میلیارد ین بوده است.

سفر 10 هزار توریست خارجی در ماه سپتامبر به ژاپن

 طبق تخمین سازمان جهانگردی ملی ژاپن در ماه سپتامبر ۱۳ هزار و ۷۰۰ خارجی وارد کشور شدند. این رقم طی شش ماه گذشته برای اولین بار از ۱۰ هزار نفر بیشتر شده است ولی در مقایسه با سال قبل 99.4درصد کمتر بود. این مسافران اکثرا از کشورهای آسیایی بودند، ۳۰۰۰ نفر از چین، ۲۷۰۰ نفر از ویتنام، ۱۴۰۰ نفر از کره جنوبی و ۱۰۰۰ نفر از تایلند بودند. باور بر این است که اکثر آنها دانش جویان خارجی و کارآموزان فنی بودند که قبل از شیوع ویروس کرونا در ژاپن زندگی می‌کردند که مجددا وارد کشور شدند. سفرهای کاری بین ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی نیز از سرگرفته شده است. اما ابتلا به ویروس کرونا بار دیگر بخصوص در اروپا شدت گرفته است و احتمالا برای مدتی جهانگردان خارجی به ژاپن نخواهند آمد.

کمک مالی ژاپن به WFP

دولت ژاپن اعلام کرد که در نظر دارد به برنامه جهانی غذا (WFP) که در حال پیاده کرد طرح  کمک رسانی (مواد غذایی) به فلسطین می­باشد، حدود 300 میلیون ین کمک مالی نماید. این قرار داد توسط ماکوئه ماسایوکی مسئول نمایندگی ژاپن در فلسطین و Kearney نماینده­ ی دفتر WFP در فلسطین در 20 اکتبر 2020 در رام­الله واقع در ساحل غربی رود اردن امضا گردید. 200 میلیون ین از این کمک به شکل کوپن مواد غذایی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و 100 میلیون از آن صرف خرید کنسرو مواد غذایی از ژاپن خواهد شد.

مذاکره دولت­های ژاپن و چین جهت تسهیل در تردد تجار

دولت ژاپن اعلام کرد که در حال رایزنی با دولت چین جهت آغاز مجدد تردد تجار به بین دو کشور می­باشد. ژاپن و چین در این خصوص در حال مذاکره بوده و در حال حاضر به نتیجه نهایی­ای دست نیافته و هر دو طرف در صدد دست­یابی هر چه سریعتر به یک نتیجه نهایی جهت آزادسازی مرزهای خود بر روی شهروندان دو کشور می­باشند. تعداد تجاری که در سال گذشته از چین به ژاپن سفر کرده ­اند حدود 370 هزار نفر بوده که بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است.

زمین گیر شدن نیمی از هواپیماهای  شرکت ANA به واسطه شیوع ویروس کرونا

شرکت ANA Holdings قصد دارد 30 فروند هواپیمای پهن پیکر خود را در آشیانه زمین گیر نماید. به واسطه شیوع ویروس کرونا صنعت گردشکری با رکود شدیدی مواجهه گردیده است زیان مالی سال جاری این شرکت 5 میلیارد دلار اعلام گردید. تعداد مسافران پروازهای بین المللی در پنج ماهه اول سال جاری (فروردین لغایت مرداد) نسبت به مدت مشابه در سال قبل 96 درصد کاهش داشته است. پیش بینی می‌شود که بازگشت به وضعیت پیش از شیوع ویروس کرونا تا سال 1403 به طول خواهد انجامید. این شرکت قصد دارد هواپیماهای پهن پیکر اضافی خود را به شرکتهای لیزینگ هواپیما فروخته و باقیمانده را در آشیانه‌هایی خارج از فرودگاه پارک نماید. جال JAL دیگر شرکت ژاپنی در هنگام اعلام ورشکستگی در سال 1389 بیش از 100 فروند هواپیمای خود را از دور خارج و در حدود 16000 کارمند را اخراج نمود.

 نشست وزیران کشاورزى ژاپن، چین، کره جنوبى و کشورهاى آسه آن، توافق درخصوص عرضه مواد غذایى 
وزیران کشاورزى ژاپن، چین، کره جنوبى و کشورهاى آسه آن در یک نشست مجازی جهت عرضه با ثبات مواد غذایى بحث و گفتگو نمودند. با توجه به  شیوع ویروس  کرونا برخی از کشورها صادرات مواد غذایی را محدود نموده اند. وزیر کشاورزى ژاپن خواستار رفع محدودیت ورود محصولات ژاپنی در پی حادثه انفجار نیروگاه هسته ای فوکوشیما گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما