معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۰- ۰۸:۳۵ - مشاهده: ۲۳۳

اخبار اقتصادی اتریش( هفته سوم مهر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته سوم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :
  • بحران کرونا درآمدهای حوزه گردشگری را به یک سوم کاهش داده است

وینرتسایتونگ: ‌به نقل از موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش، در سه ماهه تابستان سال جاری، درآمدهای حوزه گردشگری تا ۲ .۷ میلیارد یورو کاهش یافته است. بیشترین میزان کاهش مربوط به وین با ۸۱ درصد کاهش درآمد در پایان فصل تابستان می‌باشد. ایالت کرنتن کمترین صدمه را در این خصوص متحمل شده است و تنها ۱۳ درصد کاهش درآمد داشته است. به طور میانگین، حوزه گردشگری در تابستان ۳۲ درصد از درآمد خود را در تابستان در مقایسه با تابستان سال گذشته از دست داده است.

  • افزایش قیمت خرید مسکن در دو ماهه دوم سال جاری

وینرتسایتونگ: در مجموع در دو ماهه دوم سال جاری، قیمت خرید مسکن در اتریش افزایش داشته است تنها در استان‌های وین، اشتایرمارک و تیرول، به صورت موقت کاهش نامحسوسی ثبت شده است. بیشترین افزایش مربوط به بورگنلاند با ۲۶ درصد افزایش، کرنتن و سالزبورگ هرکدام با افزایش بالغ بر ۴ درصد و اتریش سفلی در حدود ۳ .۳ درصد افزایش قیمت خرید مسکن را تجربه کرده اند.

  • افزایش خرید سلاح در اتریش

وینرتسایتونگ: ‌با آنکه میزان جرم وجنایت همواره روند رو به کاهش داشته است ، با این وجود اتریشی‌ها بیش از پیش سلاح خریداری می‌کنند. هر چند میزان رشد خرید سلاح در اتریش را نباید در ارتباط با بحران کرونا دانست و یا مقایسه با احساس عدم امنیت در ایالات متحده آمریکا مقایسه نمود. در پایان اگوست ۲۰۲۰، یک میلیون و ۱۳۱ هزار قبضه اسلحه در اتریش به ثبت رسیده اند که این اسلحه‌ها متعلق به تنها ۳۱۹ هزار و ۸۹ می‌باشد. بیشترین تعداد اسلحه در استان‌های وین، کرنتن و تیرول خریداری شده است.

  • وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش : زمستان، سخت خواهد بود

وبسایت وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش: بزرگترین مشکل اتریش در پاییز و زمستان مساله بیکاری عمومی در سراسر اتریش است. گردشگری نیز کاهش درآمد داشت، وین به طور جدی با مشکلاتی روبروست و ما در دولت تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم وین را از این شرایط خارج کنیم. پایتخت کشور بدون شک، در شرایط بحرانی است. همچنین میزان مصرف خانوار بسیار کاهش یافته است، مردم علاقمند به خرید نیستند و تعداد مبتلایان هرروز افزایش می یابد. ما با آلمان و هلند در تعامل مستقیم هستیم تا این کشورها، ممنوعیت های سفر به اتریش را کاهش دهند زیرا این ممنوعیت ها، سیاست داخلی اتریش را هدف گرفته اند.

  • کمک هزینه ۲۰۰ هزار یورویی برای توسعه زیرساخت های هوش مصنوعی شرکت ها

وبسایت وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش: وزارت فدرال اقتصاد و دیجیتال سازی با کمک صندوق فناوری اتریش به شرکت ها برای توسعه زیرساخت های هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و دیجیتال سازی کمک می‌کند. به موجب این همکاری شرکت هایی که علاقمند به توسعه زیرساخت های دیجیتالی به ویژه در حوزه هوش مصنوعی باشند تا سقف ۲۰۰ هزار یورو کمک هزینه دریافت خواهند کرد.

  • کاهش استخدام ها و تعدیل نیرو در حوزه خدمات در اتریش

آپا: بحران کرونا در اتریش سبب شده است تا میزان کارکنان حوزه خدمات در اتریش در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ نسبت به سپتامبر سال گذشته،  ۳ . ۸ درصد کاهش پیدا کند.تنها در حوزه تجارت وخرید و فروش شاهد   ۲ .۲ درصد کاهش، استخدام نیروی جدید می‌باشیم. آپا به نقل از مرکز آمار اتریش، این کاهش به ویژه به دنبال موج ورشکستگی شرکت ها هر روز با روند افزایشی روبرو می‌باشد.

  • وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی : ساعات ارائه خدمات برای رستوران‌ها در وین نیز باید تا ساعت ۲۲ باشد

وبسایت وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش : خانم شرامبوک امروز درنشست خبری وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی، مساله اشتغال را اولویت دولت اعلام کرد و گفت : دولت همزمان با کاهش پیچیدگی‌های اداری و کمک به شرکت ها و صاحبان تجارت در دوران کرونا، برای حفظ شرکت ها و کمک به تامین سلامت کارکنان، ساعات اداری و همچنین ساعات فعالیت رستوران‌ها و کافه‌ها در پایتخت نیز می‌بایست تغییر کنند.

  • نورد استریم ۲: لهستان، شرکت های گازپروم روسیه و او ام فا اتریش را جریمه نقدی می نماید

وینرتسایتونگ: اداره ناظر بر مزایده  و رقابت ها در پروژه نوردستریم ۲، شرکت روسی گازپروم را به ۵ .۶ میلیارد یورو و همکار اتریشی این شرکت او ام فا را ۵۲ میلیون یورو جریمه می‌کند.

گفته می‌شود این جریمه‌ها به سبب ساخت و ساز غیر قانونی این دو شرکت با وجود نداشتن جواز ساخت بر آنها تحمیل شده است. لهستان در زمره کشورهایی است که با ساخت این پروژه ۱۲۰۰ کیلومتری انتقال گاز از سیبری به آلمان و اروپا همواره مخالفت کرده است.

  • شرکت فوست آلپین، درخواست کمک مالی از اتحادیه اروپایی کرد

 آپا: شرکت فوست آلپین اتریش برای تولید فولاد عاری از آلاینده‌های محیط زیستی، از اتحادیه اروپایی درخواست کمک مالی کرده است.  شورای وزیران امروز ، ۷ اکتبر ۲۰۲۰، میزان درخواستی این شرکت را به تایید رساند و به وزیر محیط زیست اتریش تحویل داد. این شرکت به دنبال آن است تا بتواند برق و هیدروژن را جایگزی زغال و زغال سنگ نماید. طرح پایانی این شرکت قرار است تا سال ۲۰۲۱، تحویل کمیسیون اتحادیه اروپایی گردد و قدم اول برای اجرایی نمودن این کابل گذاری برای خطوط برق با ولتاژ ۲۲۰ کیلو ولت می‌باشد. اتحادیه اروپایی در صورت موافقت، بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون یورو به این شرکت کمک هزینه پرداخت خواهد کرد.

  • آمار تجارت خارجی اتریش در نیمه نخست سال

وینرتسایتونگ: صادرات اتریش در نیمه نخست سال جاری ۵ .۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.همچنین واردات نیز ۱ .۱۳ درصد کاهش داشته است.  بحران کرونا، تبعات بی سابقه ای را برای صادرات و واردات اتریش به همراه داشته است. اتریش در نیم سال نخست در حدود ۸۲ میلیارد یورو در بخش صادرات از دست داده است و واردات نیز ۸۲ میلیارد یورو کاهش داشته است. به نقل از مرکز آمار اتریش، تراز تجاری اتریش در نیم نخست از 33 . 3 به ۵۴ .۰ رسیده است. صادرات اتریش به کشورهای غیر اروپایی ۷ .۱۱ درصد کاهش یافته است و واردات از این کشورها نیز ۳. ۱۳ درصد کاهش یافته است.

  • دوره ریاست مدیرعامل هواپیمایی اتریش برای ۵ سال دیگر تمدید شد

وینرتسایتونگ: آقای الکسیس فون هونسبروخ از سوی هیات مدیره، برای پنج سال دیگر تمدید شد. اقای هونسبروخ از سال ۲۰۱۸ به عنوان مدیر عامل هواپیمایی اتریش فعالیت می‌کند.

  • موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش‌: رکود تا پایان سال به اوج خود خواهد رسید

کرونه: رکود اقتصادی در اتریش تا پایان سال وخیم تر از پیش بینی‌های گذشته موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش و موسسه مطالعات پیشرفته وین خواهد بود. البته هر دو این موسسه برای سال اینده، از اوایل ماه مارس ۲۰۲۱، اتریش را در روند رشد پیش بینی می‌کنند ولی مساله کسری بودجه ۵. 1۱ درصدی دولت، تا سال ۲۰۲۳، گریبان گیر دولت خواهد بود. هر دو موسسه رشد اقتصادی را برای سال آینده در اتریش بین ۴ . ۴ تا ۷ . ۴ درصد پیش بینی می نمایند. هر دو موسسه همچنین اعلام کرده اند که اعمال ممنوعیت ها برای بار دوم تولید ناخالص داخلی اتریش را تا ۵ .۲ درصد دیگر کاهش خواهد داد و تبعات آن بسیار وخیم خواهد بود. تورم تا ۶ . ۱ درصد تا پایان سال افزایش خواهد یافت و نرخ بیکاری نیز به تعریف داخلی اتریش تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما