معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۳

اخبار اقتصادی اتریش( هفته چهارم شهریور ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته چهارم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده در این مطلب آمده است:

 بوسک ریاست بانک ارسته اتریش، استعفا داد

 کوریه: آقای پتر بوسک، ریاست بانک ارسته اتریش از مجموعه بانک های اشپارکاسه، استعفا داد و به بانک دیگری منطقه بالکان می رود. آقای بوسک ۲۴ سال ریاست این بانک را بر عهده داشته است.وی تا پایان ماه دسامبر سال جاری، در سمت فعلی خود خواهد بود و از ژانویه ۲۰۲۱ به بانک جدید منتقل می‌گردد. هنوز ارسته بانک جایگزین وی را معرفی نکرده است و به گفته این بانک در ماه نوامبر جایگزین وی را معرفی خواهد کرد. آقای بوسک در سال ۲۰۱۸ ، در لیست ۲۰ مدیر برتری اتریشی جای سوم را پس از کریستوف لایتل ریاست سابق اتاق اقتصادی فدرال و هربرت آیبنشتاینر رییس جدید شرکت فوست آلپینه اتریش به خود اختصاص داد.

 شرکت نفت و گاز اتریش او ام فا، در جریان توربولنت های انرژی در زمان کرونا

 فینانزن: همزمان با تغییرات الگوی مصرف انرژی در اروپا در زمان کرونا، بسیاری از شرکت های تامین کننده سوخت های فسیلی و انرژی با کاهش بودجه و درآمد روبرو شده اند، شرکت اتریشی او ام فا، یکی از این شرکت هاست که با وجود همکاری‌های بین المللی،  باکاهش جدی در درآمد و سقوط ارزش در بازار سهام دست و پنجه نرم می‌کند. همزمان این شرکت امروز ، ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰، اعلام کرد که رییس هیات مدیره این شرکت تغییر خواهد کرد و آقای راینر زیله به زودی حای خود را به مدیر عامل قبلی یکی از شرکت های زیرمجموعه او ام فا، یعنی شرکت بورئالیس خواهد داد. حداکثر تا دسامبر سال جاری مارک گارت از بورئالیس  به او ام فا خواهد آمد. آقای گارت از ۲۰۱۸، مدیر عامل شرکت بورئالیس بوده است و یکی از مهره‌های اصلی قرارداد با شرکت اماراتی مبادله می‌باشد. احزاب اتریش به ویزه حزب سوسیال دموکرات ها و نئوس از حضور مدیر نظارت مالی از روسیه و نفوذ سرمایه داران اماراتی در شرکت او ام فا خوشنود نیستند. آقای راینر زیله ، رییس هیات مدیره کنونی او ام فا، در همین زمان به کمیسیون تحقیق و تفحص رسوایی ایبیزا خوانده شده است و نسبت به درآمدهای نجومی وی و مدیران زیرممجموعه شرکت او ام فا و بورئالیس از وی سوال پرسیده شده است.

 علاقمندی اتریشی‌ها به دور کاری در دوران کرونا

 کوریه: ۶۲ درصد کارکنانی که به دور کاری رفته بودند، علاقمند به همکاری با شرکت ها از طریق دور کاری می‌باشند. ۸۳ درصد علاقمندی خود را نسبت به داشتن امکان کار چه در محل کار و یا در خانه داشته اند و نتایج نظرسنجی هفته گذشته اتاق اقتصادی فدرال اتریش نشان از آن دارد که با رفتن افراد به دورکاری تا ۴۰ درصد در هزینه‌های جاری شرکت ها صرفه جویی خواهد شد. در این خصوص همچنین اداره کار اتریش اعلام کرده است که در صورت همکاری میان کارکنان و کارفرما امکان ایجاد زیربنای عملیاتی و قانونی دورکاری برای افراد را در آینده فراهم آورده و از طریق وزارت کار به مجلس ارائه نماید.

کاهش نرخ تورم در ماه آگوست

کوریه: در ماه آگوست طبق اعلام مرکز آمار اتریش، نرخ تورم به ۴ /۱ درصد کاهش یافته است. به طور خاص تغییر در قیمت ها را می‌توان در بخش سوخت های فسیلی و مسکن مشاهده نمود. سوخت های فسیلی کاهش جدی در قیمت داشته اند و در مقابل هزینه مسکن افزایش داشته است. نرخ تورم در ماه ژوئیه بالغ بر. ۷ / ۱ درصد بوده است. باید همچنین به این نکته توجه داشت که کاهش نرخ تورم به دلیل پایان دوره فروش تابستانه فروشگاه‌ها و تغییر قیمت ها در این فصل نیز بوده است.

بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که سعی دارد تا با همکاری کشورهای عضو اتحادیه تا پایان دوره بحران اقتصادی، نرخ تورم را زیر ۲ درصد حفظ نماید.

 کاهش درآمد و مسافر برای شرکت حمل و نقل ریلی سراسری ملی اتریش

کوریه: شرکت حمل و نقل ریلی سراسری ملی اتریش ÖBB، در آخرین گزارش عملکرد خود اعلام کرد، تا پایان سال جاری میلادی درآمدهای این شرکت تا ۸۰۰ میلیون یورو کاهش خواهد داشت و ا در همین حجم مسافران این شرکت تا ۴۰ درصد نیز کاهش یافته است. با توجه به شرایط کنونی پیش بینی می‌شود این شرکت نیز ناچار به تعدیل ۲۰ درصد از نیروی خود شود. از آغاز بحران کرونا تا کنون این شرکت بالغ بر ۲۵۰ نفر را تعدیل نموده است.

 اتریش سهم پرداختی خود به صندوق حفاظت از محیط زیست سازمان ملل را افزایش می دهد

استاندارد: اتریش سهم پرداختی خود به صندوق محیط زیست سازمان ملل را پنج برابر می‌کند. اتریش قرار است با آغاز سال ۲۰۲۱، مبلغ ۱۳۰ میلیون یورو را در فاصله چهارسال به این صندوق برای شرکت در برنامه‌های محیط زیست سازمان ملل پرداخت نماید. میزان پرداختی اتریش بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، تنها ۲۶ میلیون یورو بود و حال قرار است به طور سالیانه و برای مدت ۴ سال ۲۵ میلیون یورو به این صندوق پرداخت نماید.

 بانک مرکزی اروپا : ضعف بیشتر دلار، برای اروپا خطرناک خواهد بود

وینرتسایتونگ: قوت گرفتن یورو در مقابل دلار، تنها یک نتیجه خواهد داشت و آن افزایش تورم در سراسر اروپا و کاهش قدرت خرید خانوار اروپایی است.  همزمان پس از چندین دهه هم اروپا و هم آمریکا به دنبال کاهش میزان سودهای بانکی می‌باشند و در این زمان پیش بینی می‌شود یورو تا سال ۲۰۲۵، همچنان ارز قدرتمند تر نسبت به دلار باقی بماند که این مساله تبعات زیادی برای اقتصاد اروپا و صادرات اروپا خواهد داشت. در شش ماهه نخست سال جاری یورو  در بعضی روزها تا ۲۲ درصد افزایش قیمت نسبت به دلار داشته است و پیش بینی می‌شود ضعف هرچه بیشتر دلار در مقابل یورو یکی از اهداف داخلی امریکا برای مقابله با یوان چین و همچنین یورو باشد که دونالد ترامپ برای حفظ سمت خود سعی بر ادامه این روند حداقل تا پایان سال جاری دارد.

 وضعیت استفاده و قوانین مربوط به رمزارزها در اروپا همچنان با چالش روبرو است

وینرتسایتونگ: کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و هلند با اعلام بیانیه ای مشترک خواستار ممنوعیت استفاده و توسعه قوانین مربوط به رمز ارزها تا سال ۲۰۲۲ شده اند و تهدید کرده اند در صورتی که اروپا راه حلی جدی برای این مساله پیدا نکند، در کشورهای خود هرگونه تبادلات مالی مرتبط با رمزارزها را ممنوع اعلام خواهند کرد.

همزمان کمیسیون اتحادیه اروپایی پس از برگزاری جلسات متعدد و همچنین جلسات مشترک با کمیته FATF ، اعلام کرده است که تا پایان ماه سپتامبر جلسه ای برای بررسی راهکارهای موجود در حوزه رمز ارزها برگزار خواهد کرد.

 رکود اقتصادی وخیم تر و موج دوم در انتظار اتریش 

موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش WIFO: سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش روز افزون مرگ و میر در اروپا در ماه‌های اکتبر و نوامبر هشدار داده است و این هشدار برای اتریش تنها یک معنا دارد، و آن شروع دوره جدیدی از تمهیدات محدود کننده می‌باشد. در صورت چنین تصمیمی از سوی دولت، موج دوم به معنای عقب گرد اقتصاد اتریش به دوران پس از جنگ جهانی دوم می‌باشد و بیکاری بدون شک به بیش از ۲ میلیون نفر خواهد رسید. روند مصرف خانوار اتریشی نیز در مسیر کاهش مصرف است و نمی‌توان دیگر تنها بر مساله افزایش مصرف برای  جبران کاهش رشد اقتصادی تاکید کرد.

 جایگاه اتریش در رده پنج کشور برتر اروپایی برای تجارت و سرمایه گذاری

اتاق اقتصادی فدرال: به گزارش آژانس سرمایه گذاری اتریش، این کشور توانسته است در سال ۲۰۱۹، جایگاه پنجم در میان کشورهای اروپایی را نسبت به جذب سرمایه گذار خارجی و علاقمندی سرمایه گذاران غیر اروپایی به خود اختصاص دهد. گزارش یاد شده با تاکید بر نظرسنجی و آمار موسسه آمار اتحادیه اروپا یوروستات با جامعه آماری متشکل از ۳۰۰ سرمایه گذار تهیه شده است. به گزارش آژانس سرمایه گذاری اتریش، ۷۱ درصد افراد نسبت به سرمایه گذاری در اروپا در حوزه تولید و خدمات خوش بین بوده اند و ۶۹ درصد نسبت به سرمایه گذاری در اتریش در حوزه‌های مربوط به زیرساخت های نوآوری و فناوری.

استقبال خوب شرکت ها و سرمایه گزاران از بسته تشویقی دولت برای سرمایه گزاری

اتاق اقتصادی فدرال : طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت فدرال اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش، میزان استقبال شرکت ها در سرمایه گزاری و همچنین ورود سرمایه گزاران جدید پس از اعلام آمادگی دولت برای تشویق سرمایه گزاری، بسیار خوب و محسوس بوده است. طبق آمار یاد شده، تنها در سه روز نخست پس از اعلام شروع ثبت نام ها، ۵۰۰۰ هزار درخواست سرمایه گزاری به بانک سرمایه گزاری اتریش تحویل داده شده است.  ۶۰ درصد از این درخواست ها مربوط به شرکت های کوچک، ۳۰ درصد شرکت های کوچک و متوسط و ۱۰ درصد نیز شرکت های بزرگ می‌باشد. بیشتری درخواست ها مربوط به اتریش علیا با ۱۸۸۰ مورد، اتریش سفلی ۸۰۰ مورد و بقیه تاکنون از ایالت وین می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما