معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۲۰

نگاهی به رمزارزها در قزاقستان

بر اساس گزارش رویترز در هفته اول سپتامبر 2020، به گفته وزیر توسعه دیجیتالی قزاقستان، این کشور درصدد جذب 300 میلیارد تنگه (714 میلیون دلار) در بخش رمزارزها برآمده است. توافق اولیه با سرمایه‌گذاران در این خصوص حاصل شده است. در این راستا اصلاحیه‌های قانونی به منظور تبیین مقررات و مالیات‌های مربوط به معادن رمزارزها تصویب شده است و دولت امیدوار است بدین وسیله اقتصاد این کشور را تقویت کند چرا که این کشور می‌تواند نیروی برق ارزان را در اختیار معادن و تولیدکنندگان رمزارزها قرار دهد.

در این راستا یک معدن جدید در اکیباستوز (Ekibastuz) در نزدیکی مرز روسیه احداث شده است. به گفته مدیر شرکت موسوم به انژیکس (Enegix) که مدیریت معدن مزبور را برعهده خواهد داشت، این سومین معدنی است که مدیریت آن در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. البته معدن مزبور بزرگترین معدن در میان سه مورد است. معدن یادشده قرار است 160 نفر مهندس، برقکار و پرسنل امنیتی را به کار گیرد.

نیروی برقی که قرار است در معدن اکیباستوز مصرف شود، برای تامین برق 180 هزار خانه در آمریکا کفایت می‌کند. احداث آن در اوت سال 2019 با هزینه 23 میلیون دلار آغاز شده است و برق مورد نیاز آن مستقیما از نیروگاه‌های برق قزاقستان تامین می‌شود. با توجه به اینکه سوخت نیروگاه ذغال‌سنگ است، ارزانترین انرژی محسوب می‌شود. نیروگاه‌های برق موجود در قزاقستان از همه ظرفیت تولیدی خود استفاده نمی‌کنند. به همین سبب امکان توسعه معادن رمزارزها وجود دارد. با توجه به علاقمندی دولت قزاقستان برای جذب سرمایه و تجارت خارجی، این کشور یک چارچوب مالیاتی برای کمک به مشروعیت بخشیدن بیشتر به استخراج ارزهای دیجیتال در کشور ایجاد کرده است.

قزاقستان ادعا می‌کند 6 درصد عملیات مربوط به کاوش و تولید ارزهای دیجیتال در سطح جهانی را در اختیار دارد. به گفته وزیر توسعه دیجیتالی در حال حاضر 13 سایت در قزاقستان در این زمینه مشغول به کار هستند و 4 سایت دیگر در دست ساخت است. تاکنون بیش از 80 میلیارد تنگه (190 میلیون دلار) در این بخش سرمایه‌گذاری شده است.

داده‌های دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که در حال حاضر، قزاقستان در زمینه توزیع" هاش ریت‌ها HashRate " (نوعی واحد شمارش در ارزهای دیجیتالی) در رده چهارم جهانی قرار دارد. در سه ماهه سوم سال 2019 این کشور در رده ششم جهانی قرار داشته است.

با توجه به ارزان و فراوان بودن انرژی، در حال حاضر برق تولیدی مازاد قزاقستان به کشورهای همسایه صادر می‌شود. به همین سبب تعدادی از مقام‌های قزاق معتقدند که می‌توان از این برق مازاد در معادن ارزهای دیجیتالی استفاده کرد.

قوانین قزاقستان به معادن رمزارزهای دارای پشتوانه اجازه فعالیت می‌دهد اما کار با رمزارزهای نامطمئن که دولت این کشور بیت کوین را یکی از آنها می‌داند، ممنوع کرده است. با این حال شرکت "انژیکس" انتظار دارد بیشتر مشتریان در سایت قریب الاحداث "اکیباستوز" درصدد استخراج "بیت کوین" باشند.

پیش از این در زمینه رمزارزها و تولید آنها در میان دستگاه‌های مختلف قزاقستان اختلاف نظر وجود داشت. به طور مشخص بانک مرکزی با تولید ارزهای دیجیتالی مخالف بود. به گزارش "یورازیانت" در ماه مارس 2018 رئیس وقت بانک مرکزی قزاقستان اعلام کرد که ما می‌خواهیم فعالیت‌هایی را که در زمینه مبادله ارزهای دیجیتالی و استحصال آنها صورت می‌گیرد، ممنوع کنیم. اما برخی دیگر کار در این زمینه را به دیده مثبتی می‌نگریستند. مثلا لئونید موراویف نایب رئیس موسسه فناوری بلاکچین و رمزارزها که دفتر آن در آلماتی واقع شده است، در همان زمان گفت قزاقستان برای بهره برداری از معادن داده‌ها در موقعیت خوبی قرار دارد.

مرکز مالی بین‌المللی آستانه از جمله مراکزی است که به ترویج استحصال ارزهای دیجیتالی می‌پردازد و مسئولان آن اعلام کرده‌اند که زمینه در این مرکز برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی فراهم است.

باوجود اقداماتی که از سوی دولت قزاقستان و نهادهای وابسته به آن در زمینه ترویج رمزارزها انجام شده است، با توجه به نو بودن این صنعت و عدم آشنایی کافی علاقمندان به فعالیت در این بخش، هنوز ابهام‌هایی در رابطه با ارزهای دیجیتالی در این کشور وجود دارد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما