معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صنعت شیلات در قزاقستان، وضعیت پرورش و صادرات و واردات ماهی و انواع آبزیان

دولت قزاقستان چندی پیش به منظور توسعه پرورش، تولید و صید ماهی به وزارت اکولوژی، زمین‌شناسی و منابع طبیعی و هم‌چنین استانداری‌ها دستور داد که تا اول نوامبر سال جاری برنامه‌های خود در این راستا را تهیه نمایند. مخازن آبی که قابلیت ماهیگیری، پرورش ماهی یا تخم‌ریزی دارند باید شناسایی گردند که می‌تواند مکان‌های بالقوه‌ای چون مخازن خنک‌کننده نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی، مناطق آبی حفاظت شده و قطعاتی از اراضی با استفاده از منابع آبی زیر زمینی را نیز در برگیرد.

نگاهی به رمزارزها در قزاقستان

بر اساس گزارش رویترز در هفته اول سپتامبر 2020، به گفته وزیر توسعه دیجیتالی قزاقستان، این کشور درصدد جذب 300 میلیارد تنگه (714 میلیون دلار) در بخش رمزارزها برآمده است. توافق اولیه با سرمایه‌گذاران در این خصوص حاصل شده است. در این راستا اصلاحیه‌های قانونی به منظور تبیین مقررات و مالیات‌های مربوط به معادن رمزارزها تصویب شده است و دولت امیدوار است بدین وسیله اقتصاد این کشور را تقویت کند چرا که این کشور می‌تواند نیروی برق ارزان را در اختیار معادن و تولیدکنندگان رمزارزها قرار دهد.

حمل و نقل 4 میلیون تن محموله از طریق بنادر آکتائو و کوریک، جمهوری قزاقستان( آکتائو)

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صنایع و توسعه زیرساخت دولت جمهوری قزاقستان، در 8 ماهه نخست سال 2020 میلادی نزدیک به 4 میلیون تن محموله ترانزیتی از طریق بنادر آکتائو و کوریک جابجا شده است.