معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۹۵

معرفی سه عصاره گیاهی مهم در ماداگاسکار

همواره در مواقع بحرانی همانند بحران سلامتی که با بیماری همه گیر19-Covid پیش آمد، فرصت های خوبی برای کار و تلاش بروز می‌کند. به عنوان اثبات این ادعا می‌توان به مجوزهای زیادی که برای بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر توسط وزارت اقتصاد بازرگانی و صنعت ماداگاسکار به نفع عوامل و افراد شاغل در بخش عصاره‌های گیاهی در زمان قرنطینه صادر شده است، اشاره کرد.

در واقع، تقاضا برای این اسانس ها همچنان در بازار ملی و بین المللی برای مقابله با این بیماری همه گیر در حال افزایش است. به عنوان یک مزیت مقایسه ای می‌توان گفت که در ماداگاسکار حدود 12000 گونه گیاهی وجود دارد که 83٪ آنها بومی است. به عبارتی دیگر از 71 گونه گیاه معطر که در این کشور شناخته شده اند، 30 گونه آن بومی هستند. بنابراین ارزش­گذاری و تجاری کردن آنها توسط دولت ، ضمن جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، به توسعه اقتصاد سبز نیز کمک می‌کند، اگر چه هنوز از این بخش بهره برداری کمی صورت گرفته است. قابل ذکر است که نزدیک به 95٪ از تولید عصاره گیاهی ماداگاسکار برای صادرات است. سه عصاره گیاهی (روغن اساسی) مهم، پر فروش و پرتقاضا در ماداگاسکار  که برای استفاده از آنان تبلیغات زیادی صورت گرفته به شرح ذیل می‌باشد:

 1- درخت کافور بی نظیر در جهان: طبق مطالعات انجام شده توسط هیئت توسعه اقتصادی ماداگاسکار (Economic Development Board of Madagascar) (آژانس ارتقاء سرمایه گذاری ماداگاسکار)، سه عصاره گیاهی ساخته شده از گیاهان ماداگاسکار در سراسر جهان مشتاقان بسیار دارند. اولین روغن اساسی از درخت راوینتسارا (Ravensare) است که به عنوان یک درخت کافور بی نظیر در جهان است. این گیاه بومی آسیا با خاک ماداگاسکار سازگار شده و خواصی بدست آورده که در جهان بی نظیر است. برای درخت کافور بیش از 50 درصد  سینئول-1.8   (Cineol) (ماده اصلی فعال موجود در گیاه است و تقریباً کافور ندارد.) عصاره راوینتسارا از برگهای درخت بدست می آید که در تمام طول سال قابل برداشت است. این ماده در طب هومیوپاتی(Homeopathie) و طب سنتی بسیار کاربرد دارد و به خاطر خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی، آزمایشگاه‌های بین المللی داروسازی بدنبال آن هستند. این محصول به ویژه به اروپا و ایالات متحده صادر می‌شود و فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری است.

 2- دومین عصاره گیاهی، اسانس Mandravasarotra یا Saro است که از تقطیر برگ های آن بدست می آید. بوته بومی ماداگاسکار، و قدرت درمان و بهبودی آن همانند مولکول موجود در راوینتسارا دارای 1.8 سینئول است. روغن اساسی Mandravasarotra به طور مؤثری با عفونت های ویروسی، باکتریایی و قارچی مقابله می‌کند. در نتیجه، برای صنایع دارویی در سراسر جهان بسیار ارزشمند است و به طور گسترده ای در هومیوپاتی استفاده می‌شود. شرکت های فعال در زمینه طب سنتی و طبیعی در ماداگاسکار نیز از آن بهره برداری می‌کنند. این گیاه دارویی در سراسر ساحل غربی ماداگاسکار رشد و نمو می‌کند. محصولات ساخته شده از Mandravasarotra همانند Ravensara در حال حاضر بازار محلی را پر کرده و در بازارهای بین المللی نیز یک بطری 10 میلی لیتری آن بین 5.95 تا 10.15 یورو قیمت دارد.

3- سومین عصاره گیاهی مورد درخواست در جهان، اسانس درخت یالانگ یالانگ (Ylang-ylang) است که به طور گسترده ای در عطر سازی، مواد آرایشی زیبایی و هومیوپاتی استفاده می‌شود. خوشه­ های گلی و یاسی مانند آن برندهای بزرگ صنعت عطر سازی همانند Dior یا Chanel شماره 5 را به خود جلب کرده است. این ماده همچنین دارای خواص ضد التهابی است و فرصتی برای سرمایه گذاری در صنعت داروسازی را مهیا نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما