معرفی اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی
در ترکیه 13 اتحادیه صادرات وجود دارد که همه این اتحادیهها زیر مجموعه مجلس صادرکنندگان ترکیه (TIM) میباشند. اتحادیه صادر کنندگان حوزه مدیترانه، مدیترانه شرقی، دنیزلی، آناتولی شرقی، شرق دریای سیاه، اژه، آناتولی جنوب شرقی، استانبول، معدن و طلای استانبول، پوشاک و نساجی استانبول، دریای سیاه، آناطولی میانی، اولوداغ از جمله اتحادیه صادرکنندگان فعال در بخش های مختلف ترکیه میباشند. در ادامه به معرفی اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی میپردازیم.
تاریخچه تشکیل:
اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی در تاریخ 4 مارس 1937 به دستور آتاترک تاسیس شده است. در آن سال ها این اتحادیه با عنوان مجمع ایالات شرق و جنوب و به منظور صادرات حیوانات زنده تاسیس شده بود و این نیز مقدمه برای تاسیس اتحادیه صادر کنندگان آناتولی شرقی و همچنین سایر اتحادیههای صادراتی در اقصی نقاط ترکیه گردید. در سال 1986 اتحادیه صادرکنندگان از وزارت تجارت جدا شد و به زیرمجموعه وزارت خزانه و دارایی ترکیه منتقل شد و بلاخره در سال 1994 شکل مدرن آن شکل گرفت و زیر نظر اداره کل صادرات و تجارت خارجی وابسته به وزارت تجارت و گمرکات ترکیه در حال فعالیت میباشد.
درحال حاضر این اتحادیه 17 استان شرق ترکیه شامل: استانهای آغری، آردهان، باتمان، بیتلیس، بایبورت، بینگول، ارزروم، ارزینجان، الازیغ، اغدیر، حکاری، موش، شیرناک، تونجلی، وان، کارس، سیریت را در حوزه مسولیت خویش دارد.
هدف از تشکیل:
این اتحادیه با بیش از 4 هزار عضو فعال در تلاش برای افزایش سهم صادرات مناطق شرقی و جنوبی ترکیه و نیز افزایش تجارت مستقیم خارجی و چاره جویی مستقیم برای مشکلات پیش روی صادرکنندگان این حوزه میباشد. اتحادیه صادرکنندگان ترکیه در سال های اخیر نقش بسزایی در بازاریابی محصولات منطقه در بازارهای جهانی داشته است.
آگاهی از قوانین و مقررات صادرات، به بنگاههای اقتصادی بزرگ و کوچک کمک میکند تا براساس برنامههای صادراتی خویش در بازارهای هدف نفوذ کرده و شانس ماندگاری بیشتری در آن داشته باشند. بازاریابی و تبلیغات ازجمله برنامههای مربوط به تجارت خارجی، برگزاری و تشویق برای حضور بنگاههای تولیدی و صادراتی در نمایشگاههای داخلی و خارجی، مشارکت در هیات های بازرگانی – تجاری برای حضور در بازار های هدف، پذیرش هیات های تجاری خارجی، انجام طرح های تحقیقاتی، برگزاری همایش های تجاری ملی و بین المللی و نیز تهیه پوستر، کتابچه، مقالات، ایجاد محتوی برای سایت های اینترنتی، تولید برنامههای رادیویی و تلوزیونی، کمک هزینه ثبت محصول در بازاراهای بین المللی، کمک به شناساندن محصولات با نام و برند تجاری، حمایت از افتتاح نمایندگی در خارج از کشور و مشاوره و ارتباط با رایزنان اقتصادی و تجاری ترکیه در خارج از کشور از جمله بخشی از اهداف و ماموریت های این اتحادیه میباشد.
ساختار سازمانی:
این اتحادیه اساسا شخصیت حقوقی مختلط ( دولتی- خصوصی) و پل ارتباطی دولت با بخشی خصوصی در زمینه صادرات است. طبق چارت سازمانی این مجموعه هیات مدیره و رئیس هیات مدیره با رای مستقیم اعضا انتخاب میشوند. دبیر و مدیران بخش های مختلف از سوی وزارت تجارت ، رئیس کمیته کارگروهها توسط دبیر و رئیس کارگروههای مختلف از سوی اعضا انتخاب میشوند.
طبق اساسنامه وظایف و اهداف بخش های مختلف به صورت زیر معرفی شده است.
- تلاش جهت ساماندهی کلیه امور تولید، صادرات ،واردات،ترانزیت در حوزه شرق ترکیه و حمایت از تولید کنندگان این منطقه جهت شناسایی بازارهای هدف برای فروش و صادرات محصولات
- هماهنگی امور صادراتی در استانهای تحت حمایت این اتحادیه
- جمعآوری اطلاعات پیرامون تولید، عرضه ، تقاضا ، قیمت و بازارهای مصرف و در دسترس قرار دادن آنها برای ارتقاء دانش اعضا
- بازاریابی مستمر جهت کالا و خدمات قابل عرضه اعضاء و بهرهگیری از رهیافتهای جدید برای افزایش سهم در بازارهای مختلف و گسترش فعالیتها.
- ارائه خدمات به اعضاء و تلاش در جهت رفع مشکلات اعضاء
- همکاری با مراجع ذیربط دولتی از طریق ارائه نظرات تخصصی در تهیه، تنظیم و تغییر قوانین، مقررات و بخشنامههای مرتبط
- همکاری با فعالان اقتصادی در بخش های دولتی، عمومی و خصوصی کشور در جهت رفع موانع تولید و خدمات و ارتقاء صادرات
- ایجاد ارتباط با بانکها و سازمانهای اعتباری ترکیه و همچنین سازمانهای مالی و پولی بین الملل جهت فراهم سازی خدمات و تسهیلات مالی و اعتباری برای اعضاء
- ایجاد ارتباط با کلیه مراجع و سازمانهای دولتی و همچنین اتحادیهها و تشکلهای غیر دولتی و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی ذیصلاح جهت رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در کلیه بخشهای مرتبط با صادرات
- جذب افراد حقیقی و حقوقی واجد صلاحیت جهت عضویت در اتحادیه.
- ایجاد واحد کنترل کیفیت و بازرسی جهت نظارت و حصول اطمینان از رعایت مقررات و استانداردهای ملی و بین المللی مربوطه.
- ایجاد واحدهای آموزشی و تحقیقاتی، برگزاری نمایشگاهها و همایش های تخصصی و بازرگانی در داخل و خارج از کشور و همچنین هماهنگی و اعزام هیأتهای تخصصی به سایر کشورها و حضور در همایش های خارجی مرتبط با فعالیت اتحادیه.
- تشکیل دفاتر در خارج از کشور به منظور کسب و تحقق اهداف اتحادیه.
- هماهنگی استانهای تحت حمایت این اتحادیه
- انجام امور اداری، فرهنگی، علمی، صنعتی، اقتصادی، بازرگانی، تحقیقاتی،تبلیغاتی و حقوقی در داخل و خارج از کشور.
- قبول داوری و حکمیت در جهت حل و فصل اختلافات فیمابین اعضاء و نیز میان اعضاء و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی.
- تشویق و ترغیب اعضاء جهت توسعه همکاری از طریق تاسیس شرکت های سرمایهگذاری، کنسرسیومهای صادراتی و اقتصادی
- معرفی اعضاء به وزارتخانهها، سازمانها و دستگاههای مختلف جهت استفاده از خدمات و تسهیلات مورد نیاز و همچنین عضویت در کمیتههای تخصصی، علمی و صنفی
- ارائه پیشنهادات اجرایی و تعامل در راستای تحقق اهداف اتحادیه به نهادها، سازمانها، وزارتخانهها و دستگاههای ذیربط
- کوشش برای جذب سرمایه، بازار، فن آوری، مدیریت، دانش فنی و نیروی انسانی ماهر داخلی و خارجی در جهت ساماندهی موارد مرتبط با صادرات
- حمایت از بخش خصوصی
- ایجاد بستر برای افزایش صادرات با کشورهای منطقه و بویژه کشورهای همسایه ترکیه
شرایط عضویت در این اتحادیه :
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که حوزه فعالیت و اشتغال آنها در امور مربوط به صادرات میباشد. طبق مفاد اساسنامه این اتحادیه اشخاص خارجی فعال در حوزه تولید و صادرات میتوانند به عضویت این اتحادیه درآیند.
حمایت ها و خدمات:
این اتحادیه حمایت های جامعی در راستای اهداف خویش برای اعضا در نظر گرفته است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- آموزش های انیمیشنی به زبان ساده جهت فراگیری کلیه مراحل مربوط به صادرات
- حمایت در جهت شناسایی بازار هدف در کشورهای خارجی
- تسهیل دریافت گذرنامه ویژه موسوم به پاسپورت سبز جهت تسهیل مسافرت و ویزا برای کشورهای مختلف برای صادرات به میزان 500 هزار دلار در سال
- تبلیغ محصولات تولیدی در رسانههای داخلی و خارجی
- تسهیلات خرید مواد اولیه بدون مالیات
- ارائه گواهی کیفیت ملی و بین المللی
- ایجاد راهکارهای لازم جهت دریافت تسهیلات پولی و بانکی
- مشاوره در جهت طراحی و بسته بندی محصولات در راستای بازهای هدف
- همکاری با شرکت های بین المللی معتبر
- ارائه سمینار و کنفرانس های آموزشی و تحقیقاتی
- فراهم آوردن شرایط شرکت در نمایشگاههای ملی و بین المللی
- ثبت اطلاعات و تشکیل پرونده اتحادیهها وتشکلها در قالب بانک اطلاعات تخصصی
- حمایت از انجام طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینههای تحقیقات بازار و کالا ، شناخت بازارهای هدف، توسعه محصولات جدید، شناسایی فرصتهای تجاری و تدوین برنامه راهبردی توسعه صادرات اتحادیه یا تشکل
- خدمات بازرگانی از جمله حمایت از حفظ و ماندگاری در بازارهای هدف، تسهیل خدمات در قالب تأمین و پرداخت بخشی از سود و کارمزد بازرگانی شامل خدمات بانکی و بیمه
- توسعه زیر ساخت های لازم از جمله ترانزیت
- ارتباط سازنده با دانشگاه و شرکت های دانش بنیان
- بستر سازی آنلاین برای کلیه امور مربوط به ثبت نام، فعالیت ها و نیز ارتباط با وزارت خانههای مختلف
هرچند اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی استانهای عمدتا محروم شرق ترکیه را که سهم ناچیزی در صادرات ترکیه دارند، تحت پوشش دارد، ولی در نوع خود مجموعه ای فعال میباشد که با نمایندگی نیز ارتباطات مفیدی دارد و نقش بارزتر و موثرتری نسبت به سایر نهادهای تجاری غیردولتی مانند اتاق های تجارت استانها، انجمنهای تجاری و صنفی مانند موسیاد، تومسیاد، توسیاد و... ایفا میکند و توانسته ارتباط کارآمدتری بین بخش خصوصی و دولت ایجاد نماید.
هدف اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی برای سال 2020 میلادی 2.1 میلیارد دلار صادرات میباشد. این اتحادیه در سال 2018 میلادی 1 میلیارد و 777 میلیون دلار و در سال 2019 میلادی 1 میلیارد و 842 میلیون دلار صادرات داشته است.
شایان ذکر است که دولت ترکیه طی دو دهه گذشته از طریق این اتحادیههای حرفه ای توانسته تحرک بنیادین به تولید صادرات محور داده و بازارهای خود را به اقصی نقاط جهان گسترش دهد. به نظر می رسد فقدان چنین مجموعههای حرفه ای در کشورمان موجب گردیده مقوله صادرات بصورت نهادینه شکل نگیرد و صادرکنندگان در حوزههای مختلف بصورت فردی، موردی و بدون برنامه منسجم و بلندمدت عمل نموده و در مواردی بدون حمایت و پشتوانه سازمانی- حقوقی رها شده و خسارت های زیادی متحمل شوند.