معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول بهمن ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تأثیر جنگ سوریه بر تجارت خارجی آناتولی جنوب شرقی ترکیه

در حالیکه بعد از جنگ سوریه صادرات ترکیه به سوریه کاهش یافته است، اما صادرات منطقه آناتولی جنوب شرقی به سوریه افزایش یافته است. صادرات در سال 2006 میلادی 69 میلیون و 914 هزار و 704 دلار بوده است که تا سال 2011 (شروع جنگ) به رقم 190 میلیون و 331 هزار و 623 دلار افزایش یافته است. در دوران جنگ بیشترین صادرات آناتولی جنوب شرق به سوریه در سال 2015 اتفاق افتاده و به رقم 539 میلیون و 532 هزار و 739 دلار رسیده است. در سال 2018 نیز رقم صادرات 549 میلیون و 994 هزار و 634 دلار بوده است. از دلایل مهم افزایش صادرات آناتولی جنوب شرق به سوریه برخلاف کاهش صادرات ترکیه می‌توان، نزدیکی به مرز سوریه و نیاز به مواد اولیه بعد از جنگ در سوریه را نام برد. آناتولی جنوب شرقی نیز زیرساخت و توانایی برآوردن این نیازها را دارد.

معرفی اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی

در ترکیه 13 اتحادیه صادرات وجود دارد که همه این اتحادیه‌ها زیر مجموعه مجلس صادرکنندگان ترکیه (TIM) می‌باشند. اتحادیه صادر کنندگان حوزه مدیترانه، مدیترانه شرقی، دنیزلی، آناتولی شرقی، شرق دریای سیاه، اژه، آناتولی جنوب شرقی، استانبول، معدن و طلای استانبول، پوشاک و نساجی استانبول، دریای سیاه، آناطولی میانی، اولوداغ از جمله اتحادیه صادرکنندگان فعال در بخش های مختلف ترکیه می‌باشند. در ادامه به معرفی اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی می‌پردازیم.