معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

بخش نساجی و پوشاک آماده در جمهوری ترکیه با سیاست توسعه صادرات محور که در سال 1980 اجرا شد به سرعت رشد کرد و از آن زمان سرمایه گذاری در این بخش افزایش یافت. در نگاه کلان اقتصادی، نساجی و پوشاک آماده یکی از پیشران‌های مهم ترکیه از نظر تولید ناخالص داخلی، میزان اشتغال، سرمایه گذاری، سهم در تولید و صادرات و منبع ورود ارز به ترکیه است.

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سیگنال رشد قوی در اقتصاد ترکیه

در حالی که ترکیه با مدل جدید اقتصاد مبتنی بر صنعت و صادرات به رشد خود ادامه می‌دهد، این وضعیت در شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس استانبول معامله می‌شود نیز منعکس شد. سود و گردش مالی در سه ماهه اول سال نیز حاکی از رشد مورد انتظار در حدود 6 تا 7 درصد بود. سود خالص 422 شرکتی که سهام آنها در بورس معامله می‌شود در سه ماهه اول سال 2021 بالغ بر 45.5 میلیارد لیر بود اما در مدت مشابه سال جاری با 145 درصد افزایش به 111.5 میلیارد لیره رسید.

معرفی اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی

در ترکیه 13 اتحادیه صادرات وجود دارد که همه این اتحادیه‌ها زیر مجموعه مجلس صادرکنندگان ترکیه (TIM) می‌باشند. اتحادیه صادر کنندگان حوزه مدیترانه، مدیترانه شرقی، دنیزلی، آناتولی شرقی، شرق دریای سیاه، اژه، آناتولی جنوب شرقی، استانبول، معدن و طلای استانبول، پوشاک و نساجی استانبول، دریای سیاه، آناطولی میانی، اولوداغ از جمله اتحادیه صادرکنندگان فعال در بخش های مختلف ترکیه می‌باشند. در ادامه به معرفی اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی می‌پردازیم.