معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

نگاهی به گردش کالا در بنادر روسیه در سال 2023

گردش محموله در بنادر روسیه در سال 2023 نسبت به سال قبل 5 درصد افزایش یافت و به 883.8 میلیون تن رسید که 82 درصد آن مربوط به تجارت خارجی این کشور می‌باشد که براساس آن، به میزان 690.5 میلیون تن کالای صادراتی منتقل گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 در حدود 3.4٪ درصد رشد داشته است

گرجستان و پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه

سال گذشته کشورهای رومانی، مجارستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان توافقنامه ای را برای ایجاد یک کابل زیردریایی در دریای سیاه امضا کردند. گفته شده است که با عملیاتی شدن این پروژه و با ساخت تاسیسات و کابل های انتقال برق در دریای سیاه، انرژی برق تولید شده توسط جمهوری آذربایجان، از مسیرهای زیر دریایی به شرق اروپا منتقل می‌شود.

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول بهمن ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

Iran & the 30-year-old BSEC; Prospects for Cooperation

Tehran Event on "Iran & the 30-year-old BSEC: Prospects for Cooperation" was held on 30 May 2022

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

گزارش اکتشاف گازی میادین ترکیه در دریای سیاه

بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، قرار است با برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه، نخستین استخراج در میدان گازی منطقه ساکاریا از سال 2023 با تولید 10 میلیون متر مکعب آغاز و در فاز دوم بالغ بر 40 میلیون متر مکعب گاز برداشت گردد. بر اساس برآورد اولیه قرار است تا سال 2027-2026 رقم قابل توجه 25 تا 30 درصد گاز مصرفی این کشور از میدان گازی تونا-1 استحصال و پس از طی پروسه پردازش وارد خط لوله سراسری گردد.

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه اول تیر 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری بیست و پنجمین اجلاس اقتصادی اوراسیا در استانبول

بیست و پنجمین اجلاس اقتصادی اوراسیا توسط بنیاد گروه مرمره در استانبول 18 خرداد 1401،در هتل« WOW » این شهر با موضوع «دوباره بهتر انجام دهیم» آغاز به کار کرد. در این اجلاس که به روند تغییر و تحول در تجارت جهانی طی سال‌های اخیر توجه شد، مشکلاتی مانند تحریم‌ها و گسترش حمایت‌گرایی، افزایش قیمت مواد اولیه و کالاها و وخامت سیستم لجستیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.