معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۲

اخبار اقتصادی ترکیه( هفته چهارم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکیه در هفته چهارم تیر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح ذیل می‌باشد:

سون دقیقه – تهدید خط لوله جریان ترک توسط آمریکا

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از کشورهایی که در مسیر انتقال گاز در پروژه خط لوله جریان ترک هستند، خواست تا از این پروژه خارج شده و یا مسئولیت ناشی از ریسک‌های مشارکت در این پروژه را پذیرا باشند. وی کشورهایی که در مسیر این خط لوله هستند را تهدید به اعمال فشارهای اقتصادی کرد.

خط لوله جریان ترک، گاز روسیه را از مسیر ترکیه به اروپا منتقل می‌نماید. این خط لوله در ژانویه 2020 مورد افتتاح رسمی قرارگرفته و تاکنون 1.3 میلیارد مترمکعب گاز را به اروپا انتقال داده است.

سوزجو-کسری بودجه ترکیه در شش ماه نخست سال جاری 109.4 میلیارد لیر ترک اعلام شد

براساس اعلام وزارت دارایی و خزانه‌داری ترکیه، درآمد بودجه این کشور در ماه ژوئن 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 19.5 درصد افزایش به 66 میلیارد 272 میلیون لیر، مصارف بودجه نیز در همین مدت با 26.8 درصد افزایش به 85 میلیارد و 643 میلیون لیر و کسری بودجه نیز به 19 میلیارد و 371 میلیون لیر رسید.

همچنین بر پایه این گزارش، درآمد بودجه ترکیه در دوره شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 13 درصد افزایش به 455 میلیارد 411 میلیون لیر، مصارف بودجه با 17.3 درصد افزایش به 564 میلیارد و 862 میلیون لیر و کسری بودجه نیز 109 میلیارد و 450 میلیون لیر شد.

خبر ترک-گزارش آمار مهاجرت ترکیه در سال 2019

سازمان آمار ترکیه، گزارش مربوط به آمار مهاجرت بین‌المللی برای سال 2019 را منتشر کرد. براساس این گزارش، تعداد مهاجران به ترکیه در سال 2019 در مقایسه با سال گذشته با 17.2 درصد افزایش به 677 هزار و 42 نفر رسیده که از این تعداد، 54.4 درصد مردان و 45.6 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. از مجموع 677 هزار و 42 مهاجر به ترکیه 98 هزار و 554 را اتباع ترکیه‌ای و 578 هزار و 488 نفر را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند. همچنین بر پایه این گزارش، تعداد افرادی که در سال 2019 از ترکیه به خارج مهاجرت کرده‌اند در مقایسه با سال 2018 با 2 درصد افزایش به 330 هزار 289 نفر رسیده است.

خبر ترک-ترکیه نخستین ماهواره ملی خود را در سال 2022 به فضا پرتاب می‌کند

عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه خبر از ساخت ماهواره ملی ترک سات 6A داد و گفت، براساس برنامه زمان‌بندی‌شده نخستین ماهواره ملی کشور، ترک سات 6A در سال 2022 به فضا پرتاب خواهد شد.

 وی افزود، مراحل ساخت این ماهواره که در سال 2018 آغازشده است، در سال 2022 به پایان و آماده پرتاب خواهد شد.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه تصریح کرد، ترکیه با ساخت ماهواره ترک ست A6 جزء 10 کشور تولیدکننده ماهواره خبری قرار خواهد گرفت. وی هزینه ساخت این ماهواره را 600 میلیون لیر ترک عنوان کرد و گفت، ترکیه از خدمات این ماهواره برای مدت 15 سال بهره‌مند خواهد شد.

وب‌سایت خبرها-فراخوان رئیس کنفدراسیون تجارت و سرمایه‌گذاری یونان جهت تحریم کالاهای ترک

در پی اعلام تصمیم دیوان عدالت اداری ترکیه برای تبدیل کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد و گشایش مجدد این مکان بر روی عبادت، یونان این موضوع را به ابعاد اقتصادی ترمیم داد. بر این اساس، رئیس اتاق صنایع و بازرگانی شهر پیره و رئیس کنفدراسیون تجارت و سرمایه‌گذاری یونان در واکنش به این اقدام ترکیه از کلیه مصرف‌کنندگان خواست تا با عدم خرید کالاهای ساخت ترکیه، کلیه کالاها و محصولات ترکیه را مشمول تحریم نمایند.

آناتولی - ترکیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس پل تجاری مجازی راه‌اندازی می‌کنند

وزارت تجارت ترکیه قصد دارد تا با همکاری اتاق بازرگانی دوبی و انجمن تجارت الکترونیکی، نشست مجازی پل تجارت الکترونیکی: ترکیه و امارات متحده عربی را در تاریخ 13 جولای سال جاری برگزار نماید. هدف از برگزاری این نشست، راه‌اندازی بازارهای تجارت الکترونیک منطقه‌ای در کشورهای عربی عضو شورای خلیج‌فارس خاورمیانه و آفریقا است.

درحالی‌که تجارت الکترونیک در منطقه خلیج‌فارس، در دروان پاندمی‌کرونا در ماه آوریل 400 الی 850 درصد افزایش‌یافته است، انتظار می‌رود شرکت‌های ترک سهم بیشتری از بازار تجارت الکترونیک در منطقه کسب نمایند. در همین ارتباط، پیش‌بینی می‌شود، شرکت‌های ترکیه‌ای در جریان این نشست بیش از 200 جلسه دوجانبه با شرکت‌های بین‌المللی برگزار نمایند.

بررسی بسترهای همکاری و فعالیت شرکت‌های برجسته‌ ترکیه ازجمله Arzum، Boyener، Defacto، Ebebek، fLO و همچنین بنگاه‌های کوچک و متوسط یکی از محورهای مهم این برنامه خواهد بود.

خبر ترک-اعلام تاریخ آغاز ساخت کارخانه تولید خودروی ملی ترکیه

مصطفی وارناک، وزیر صنعت و فناوری ترکیه، تاریخ آغاز مراحل ساخت کارخانه تولید خودروی ملی ترکیه، موسوم به توگ را 18 جولای اعلام کرد. وزیر صنعت ترکیه در حساب توئیتر خود اظهار داشت، مراسم کلنگ زنی کارخانه تولید خودروی ملی در شهر بورسا در تاریخ 18 جولای 2020 و با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و تعداد اندکی از میهمانان برگزار خواهد شد. گفتنی است، تولید خودروی ملی ترکیه با مشارکت کنسرسیومی از شرکت‌های BMC Kok, Turkcell, Zorlu و Anadolu صورت خواهد گرفت. براساس برنامه زمان‌بندی‌شده ترکیه اولین خودروی ملی الکتریکی خود را تا سال 2022 وارد بازار خواهد کرد.

خبر ترک- نرخ بیکاری ترکیه 12.8 درصد اعلام شد

سازمان آمار ترکیه، طی گزارشی نرخ بیکاری این کشور در ماه آوریل سال جاری را اعلام کرد. براساس این گزارش، نرخ بیکاری ترکیه در ماه آوریل 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با دو درصد کاهش به 12.8 درصد و تعداد افراد بیکار نیز با 427 هزار نفر کاهش به سه میلیون و 775 هزار نفر رسید.

وب‌سایت خبرها - افزایش 209 درصدی بازار مسکن ترکیه با حمایت بانک‌های دولتی

برات آلبایراک، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه در حساب توئیتری خود، ضمن اشاره به حمایت بانک‌های دولتی جهت اعطای تسهیلات برای خرید مسکن اعلام کرد، بخش مسکن به‌تنهایی محرک 250 بخش است. حمایت بانک‌های دولتی در اعطای تسهیلات ارزان اثرات خود را نشان می‌دهد. با حمایت‌های صورت گرفته، میزان فروش اموال غیرمنقول در ماه ژوئن سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 209 درصد افزایش به 190 هزار و 12 واحد رسیده است.

سون دقیقه-درآمد 200 میلیون دلاری ترکیه از محل صادرات گیلاس

ترکیه عنوان بالاترین میزان تولید گیلاس در دنیا را دارا است. براساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، این کشور در سال 2019 بالغ‌بر 70 هزار تن گیلاس به ارزش 166 میلیون دلار به کشورهای مختلف دنیا صادرات داشته است. هدف ترکیه در سال 2020 دست‌یابی به رقم 200 میلیون دلار است.

 براساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، این کشور از ابتدای آغاز برداشت گیلاس در فصل جاری تا مورخ 15 جولای 70 هزار تن گیلاس به ارزش 190 میلیون دلار صادرات داشته و پیش‌بینی می‌شود تا میزان صادرات این محصول کشاورزی در سال 2020 به بیش از 200 میلیون دلار برسد.

ترکیه بیشترین میزان صادرات گیلاس را به کشورهای چین، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، هند، سنگاپور، ویتنام، هند و ژاپن انجام می‌دهد.

حریت- صادرات عسل ترکیه به 39 کشور دنیا

براساس اعلام اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات عسل این کشور در شش ماه نخست سال جاری به 13 میلیون 81 هزار و 422 دلار رسیده است. براساس این گزارش در طی این مدت بیش از دو هزار و 984 تن عسل به 39 کشور دنیا صادرشده است.

بیشترین میزان صادرات عسل ترکیه به کشورهای آمریکا 5.1 میلیون دلار، آلمان 2.2 میلیون دلار و عربستان سعودی دو میلیون دلار صورت گرفته است. ترکیه همچنین به کشورهای ژاپن، استرالیا، سنگاپور، فنلاند، کره جنوبی، دانمارک، بنگلادش، استرالیا، مجارستان و جیبوتی صادرات عسل دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما