معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم مردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وضعیت بخش تولید در ترکیه در سال 2024

اتاق صنعت استانبول با همکاری مؤسسه رتبه‌بندی SP در اول ماه آگوست سالجاری اقدام به انتشار گزارش شاخص ارزیابی مدیران خرید (PMI) ترکیه کرد. اتاق صنعت استانبول، بزرگترین اتاق صنعت ترکیه است که 36 درصد از 500 شرکت برتر صنعتی ترکیه را نمایندگی می‌کند و تقریباً 35 درصد از تولید صنعتی این کشور را تشکیل می دهد. از اینرو، گزارش تهیه شده توسط این اتاق، یک منبع ارزشمند برای کسب‌وکارها، سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و اقتصاددانانی است که به دنبال درک دینامیک بخش تولید در ترکیه هستند.

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جایگاه استان‌های شرق و جنوب شرق ترکیه در تولید ناخالص داخلی در سال 2022 میلادی

بر اساس داده‌های استخراج شده از سایت سازمان آمار ترکیه و محاسبات صورت گرفته با نرخ‌های فعلی، تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال 2022 با 5.5 درصد افزایش نسبت به سال 2021 به مبلغ 905.5 میلیارد دلار رسیده است.

آمار و ارقام تجارت خارجی ترکیه

سازمان آمار ترکیه در گزارشی آمار و ارقام مربوط به تجارت خارجی کشور در ماه اکتبر سال 2023 میلادی را منتشر نمود.

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار اقتصادی شمال شرق ترکیه در هفته دوم آبان ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آمارهای تجارت و خدمات ترکیه "شاخص های خرده فروشی، ژوییه 2023"

حجم خرده فروشی 31.0 درصد به صورت سالانه افزایش یافت. حجم خرده فروشی با قیمت های ثابت (100=2015) در ژوییه 2023 نسبت به ماه مشابه سال قبل 31.0 درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم در ترکیه

سازمان آمار ترکیه (TUIK) که نرخ تورم این کشور را در تاریخ سوم هر ماه اعلام می‌کند، داده‌های ماه اوت 2023 را به اشتراک گذاشت.

پیامدهای افزایش نرخ بهره بر اقتصاد ترکیه

بانک مرکزی ترکیه در آخرین نشست شورای سیاستهای پولی خود، نرخ بهره را با 7.5 درصد افزایش از 17.5 درصد به 25 درصد افزایش داد. به عبارت دیگر، 25 درصد، نرخ بهره ای است که بانک مرکزی ترکیه هنگام اعطای وام به بانک های عامل این کشور اعمال می نماید و در ترکیه سررسید این بدهی‌ها یک هفته است. در واقع بانک مرکزی ترکیه با این تصمیم اعلام کرد که از این پس به بانک ها وام هفتگی با نرخ سود سالانه 25 درصد اعطا می نماید.