معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۸۵

اخبار اقتصادی اتریش (هفته اول تیرماه 1399)

گزیده اخبار اقتصادی اتریش در هفته اول تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

داروی کرونا ساخت وین شش بیمار کرونایی را درمان کرد.(آپا) 

داروی ساخته شده یک شرکت فعال در صنایع داروسازی و پزشکی با نام MChE/F4  Pharma  در دو هفته نخست ماه ژوئن ۲۰۲۰، توانست سلامت کامل را به  ۶ بیمار کرونایی برگرداند. این شرکت با کمک چند کلینیک در اتریش و آلمان، نخستین سری آزمایشات این دارو بر روی بیماران کرونایی را انجام داده است. داروی گروه FX06  پیش از این نیز برای بیماری‌هایی همچون ابولا و بیمارانی که مشکلات تنفسی حاد و نارسایی قلبی داشته اند مورد استفاده قرار گرفته است. در این سری آزمایش ۵۰ نفر در اتریش و آلمان مورد تست قرار گرفته اند که ۶ نفر از آنان تا تاریخ ۲۴ ژوئن به طور کامل بهبود یافته اند. به گفته مدیرعامل این شرکت، آقای توماس اشتاینر، این شرکت در ماه‌های اخیر پیام های بسیاری را از سراسر جهان و به ویژه ایالات متحده برای خرید سهام شرکت به چند برابر بهای اصلی آن دریافت کرده است.

 

وزرای دارایی، اقتصاد، کار و امور اجتماعی و  محیط زیست اتریش خبر از یک طرح انقلابی در حوزه سیاست گذاری‌های اقتصادی دادند.(پرسه) 

 آقای بلومل، وزیر دارایی اتریش، در نشست با خبرنگاران در روز جمعه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰، خبر از طرح های جدید تشویقی برای سرمایه گزاران داخلی و خارجی داد. شعار فعلی دولت سبز- فیروزه ای اتریش، بر بازگرداندن اتریش به روال عادی معطوف می‌باشد. در این خصوص وزرای اقتصاد، دارایی، کار و امور اجتماعی و محیط زیست در کنفرانس خبری امروز، خبر از تغییرات بنیادین در سیاست های اقتصادی دولت در زمینه‌های پولی و بانکی، اقتصادی، دارایی و مالیات و کار و تامین اجتماعی دادند. آقای بلومل با اشاره به بسته حمایتی دولت در دوران کرونا، این بسته ۵۰ میلیاردی را قدم اول دولت برای بهبود شراطی اقتصادی دانست، که ۲۴ میلیارد آن تا کنون به طور کامل بررسی شده و پرداخت ها به زودی آغاز خواهند شد. همچنین برای رونق اقتصادی دوباره در بخشداری‌ها، دولت بسته ای ۱ میلیارد یورویی را برای قدم نخست تهیه کرده است که به بخشداری‌ها اعطا خواهد شد. در این جلسه همچنین خانم گوسلر، وزیر محیط زیست اتریش، به برنامه ریزی دولت برای برای دوسال‌ آینده برای استفاده از منابع گرمایشی با راندمان بالاتر و اختصاص بسته ۷۵۰ میلیون یورویی دولت برای تهیه زیرساخت های مورد نیاز آن خبر داد.

  

اتریش نمره قبولی در شاخص مدیریت بحران دریافت کرد.(کرونه) 

 نتایج یک پژوهشکده بریتانیایی درخصوص توانایی مدیریت بحران دولت های کشورهای عضو OECD در زمان شیوع بحران کرونا، اتریش را در اروپا در جایگاه نخست و در جهان در جایگاه دوم ارزیابی کرده است.  کشورهای ایتالیا، بلژیک، بریتانیا و اسپانیا به ترتیب در جایگاه‌های آخر لیست تهیه شده در این پژوهش می‌باشند.  در این پژوهش، شاخص های اقتصادی، انسانی، تمهیدات دولت و اعمال محدودیت ها، برقراری ارتباط مستقیم دولت با شهروندان، شفافیت در توضیح شرایط و آموزش های بهداشتی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند.

  

هارالد ماهرر باری دیگر با حداکثر آرا به عنوان ریاست اتاق فدرال اقتصادی اتریش انتخاب گردید.(آپا) 

هارالد ماهرر، به لطف حضور حداکثری هم حزبی‌های خود در پارلمان اقتصادی اتاق فدرال اقتصادی اتریش، برای دوره جدیدی به مدت ۵ سال به عنوان ریاست این اتاق انتخاب گردید. آقای ماهرر، در نخستین سخنرانی خود پس از انتخاب مجدد، برنامه‌های جدید اتاق را تا سال ۲۰۲۵ معرفی نمود. وی همچنین بر افزایش قدرت اقتصادی اتریش تا سال ۲۰۲۵ حتی بیشتر از زمان پیش از شروع بحران کرونا تاکید کرد. آقای ماهرر همچنین در سخنرانی خود از دکتر لایتل، ریاست سابق اتاق نقل کرد که در صورت بهبود شرایط اقتصادی دیگر بخش های بدنه اجتماعی و سیاسی جامعه نیز در مسیر پیشرفت و بهتر شدن قرار خواهند گرفت. نکات اصلی برنامه ۵ ساله جدید آقای ماهرر بر کاهش مالیات ها و افزایش بسته‌های تشویقی برای سرمایه گذاران متمرکز می‌باشد.

  

فرودگاه وین به خطوط هوایی که به و از وین پرواز می‌کنند، برای کاهش تعرفه‌های بلیط کمک های گوناگونی عرضه می دارد.(آپا)

 فرودگاه وین، تعرفه‌های عوارض فرودگاهی را برای شرکت های هوایی که در شرایط کنونی به و از وین پرواز می‌کنند کاهش می دهد. این اقدام فرودگاه وین جهت تشویق خطوط هوایی مسافربری برای کاهش تعرفه‌های بلیط و افزایش تعداد مسافران ورودی به این فرودگاه صورت می‌پذیرد. به گزارش آپا به نقل از فرودگاه وین : تا پایان سال جاری میلادی، تمامی هزینه‌های عبور و مرور فرودگاهی برای خطوط هواپیمایی که به وین پرواز دارند، حذف خواهد شد. پیش بینی می‌شود این امر برای فرودگاه وین بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون یورو هزینه در بر داشته باشد و فرودگاه وین برای افزایش نرخ تعداد مسافران ورودی برای سال ۲۰۲۱، مبلغ ۳۵ میلیون یورو کمک هزینه در برنامه بهبود واحیاء شرایط فرودگاه وین برای سال ۲۰۲۱ تعبیه کرده است.

  

گزارش آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا ( در وین ) : یک سوم اتریشی‌ها رشوه گرفتن ماموران دولتی را مجاز می دانند. (آپا)

طبق گزارش منتشره آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا در وین، که به عنوان یک سازمان غیر دولتی مشاوره‌های حقوقی، اجتماعی، دانشگاهی، سیاسی و اقتصادی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا در حوزه‌های مربوط به حقوق اساسی (بنیادی)  و حقوق شهروندی می دهد، یک سوم مردم اتریش دریافت رشوه از سوی ماموران و مقامات دولتی را مجاز می دانند. این گزارش همچنین به آمار رشوه در دیگر کشورهای اروپایی می‌پردازد و به عنوان مثال میزان مقبولیت دریافت رشوه را در اسلواکی بیش از ۶۱ درصد می داند. در بخش دیگر ۷۱ درصد اتریشی‌ها معتقد هستند که شغل های ویژه و خوب را تنها در صورت عضویت و فعالیت در احزاب سیاسی می‌توانند کسب کنند. این گزارش که در نتیجه یک همه پرسی آنلاین از طریق این آژانس و با جامعه آماری ۳۵ هزار نفر تهیه شده است در خصوص بهرمندی همگانی از حقوق اولیه انسانی و شهروندی در اتریش می نویسد : ۶۰ درصد مردم اتریش معتقد هستند که همه در اتریش از حقوق اولیه انسانی برخوردار می‌باشند.  این همه پرسی، در تمامی‌کشورهای عضو اتحادیه اروپایی به علاوه بریتانیا و مقدونیه شمالی از جامعه آماری افراد بالای ۱۶ سال صورت پذیرفته است.

  

حوزه یورو در مسیر رشد اقتصادی (کوریر)

 شرایط اقتصادی حوزه یورو پس از چند ماه سقوط آزاد، در هفته دوم ماه ژوئن، در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفت. به گزارش روزنامه کوریر به نقل از یوروستات، شاخص مدیران خرید PMI  در بخش صنعت و خدمات از 31.9واحد در ماه می ۲۰۲۰ ، به ۴۸ واحد در ماه ژوئن رسیده است. این میزان بالاترین رشد شاخص در چهار ماه گذشته در اروپا به شمار می آید. کارشناسان اقتصادی در اروپا، این شاخص را در ماه ژوئن ۴۲ واحد پیش بینی کرده بودند.

  

بازیافت پلاستیک دیگر به صرفه نیست. (کوریر) 

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب شده تا بازیافت پلاستیک دیگر به صرفه نباشد و تولید پلاستیک جدید برای کارخانجات به صرفه تر باشد. شرکت های بازیافت پلاستیک در اتریش نسبت به این اوضاع ابراز نگرانی کرده اند. گفته می‌شود قیمت تمام شده بسته بندی‌های پلاستیکی بازیافتی، ۵۰ درصد گران تر از انواع پلاستیک تازه تولید شده می‌باشد و این شرایط سبب ورشکستگی ۷۰ درصد واحد های صنعتی فعال در حوزه بازیافت پلاستیک خواهد شد. در اتریش ۲۸ شرکت بازیافت پلاستیک وجود دارد که بیش از  ۱۰۰۰فرصت شغلی را در سراسر اتریش به ویژه در ایالت اتریش سفلی فراهم آورده اند.

 

 دولت های اتحادیه اروپایی به دنبال راه حل جامع اروپایی برای حل مشکلات مالی (وینر تسایتونگ) 

سران دولت های اروپایی برای رسیدن به یک راه حل جامع اروپایی، روز جمعه ۱۹ ژوئن 2020 در یک نشست اینترنتی شرکت کردند. در جریان این جلسه آقای میخل ریاست شورای اتحادیه اروپایی و خانم فون لاین ریاست کمیسیون اتحادیه اروپایی بر همکاری و هماهنگی بیشتر میان کشورهای عضو تاکید کردند. خانم فون لاین در ادامه افزود : تاخیر زمانی ما برای رسیدن به یک راه حل مشترک، تنها هزینه‌های بیشتری را به اتحادیه تحمیل خواهد کرد.  در این جلسه در مورد چارچوب تامین مالی اتحادیه اروپایی برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷، صحبت به میان آمد و در مورد بسته حمایتی کرونا اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو موضوعات مختلفی مطرح و بررسی گردید. با این حال اکثر اعضاء، ادامه صحبت ها و نتیجه پایانی را موکول به جلسه حضوری در بروکسل در ماه ژوئیه کردند. در این خصوص صدراعظم اتریش، در کنفرانس خبری گفت : کمک های کرونا قرار نیست که همیشگی باشند و کمک به کشورهایی کنند که حتی در زمان قبل از کرونا مشکلات کاری و ساختاری داشته اند. این کمک اروپایی باید متمرکز باشد و از هرگونه سوء استفاده کشورها از منابع مالی اروپایی جلوگیری نماید. وی همچنین گفت: اتریش یک کشور کوچک با منابع محدود است. ما آلمان یا فرانسه نیستیم، شاید آنها بخواهند به گونه ای دیگر عمل کنند، اما ما پول مالیات دهندگان اتریش را صیانت خواهیم کرد.

 

 آستریان ایرلاینز  ۹۰ تن از مدیران ارشد خود را تعدیل می نماید.(پرسه) 

به درخوسات لوفتانزا و برای کاهش هزینه‌های خط هوایی اتریش، هواپیمایی اتریش ۹۰ تن از ۳۰۰ نفر نیروی بخش مدیریتی خود را تعدیل می نماید. همچنین گفته می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۷۰۰۰ نفر دیگر از کارکنان این شرکت  از کار برکنار خواهند شد.

  

بورس اوراق بهادار وین، امروز پس از چند هفته اولین سود را اعلام کرد. (پرسه) 

پرسه : بورس اوراق بهادار وین،  اولین نشانه‌های بهبود را به ثبت رساند. بورس وین در ساعت اول فعالیت امروز، توانست رشد4.12 درصدی ATX  را به ارمغان آورد. این رشد در حالی صورت پذیرفت که در فعالیت دیروز با افت بالغ بر  5.16 درصد  روبرو بود. پیش بینی می‌شود با بهبود شرایط در بورس نیویورک و به دنبال آن بورس های آسیایی، بورس های اروپایی و بورس وین نیز بتوانند بهبود یابد.

  

آلودگی‌های زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی به طور میانگین، ۱۵ میلیارد یورو برای اتریش هزینه در بر دارد.(ترند) 

 موسسه مطالعات محیط زیست و تغییرات آب و هوایی وگنر دانشگاه گراتز، پژوهشی را در خصوص تاثیرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تغییرات آب و هوایی در اتریش در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ منتشر کرد. در پژوهش انجام شده در سال 2019 در زمینه آلودگی‌های زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی، پیش بینی شده اتریش در سال ۲۰۲۰ ناچار به پرداخت ضرر و زیان  تا ۱۵ میلیارد یورو شود که ۲ میلیارد آن تنها به سبب تغییرات جوی و آلاینده‌های محیط زیستی می‌باشند. وزیر محیط زیست اتریش، خانم گوسلر در خصوص نتایج این گزارش به خبرگزاری اتریش- آپا گفت : این نتایج به هیچ وجه خوشحال کننده نیستند و زنگ خطر زیست محیطی و تبعات اقتصادی و انسانی آن برای اتریش به صدا درآمده است و دولت می‌بایست، به سرعت نسبت به برنامه مدون در این زمینه تصمیم گیری نماید. ریاست این طرح پژوهشی، اقای کارل اشتانینگر، که متخحصص محیط زیست و اقتصاد دان نیز می‌باشد در مصاحبه با آپا گفت: عدم توسعه سیاست های پایدار، کمبود نوآوری، واردات بی رویه سوخت های فسیلی و سهل انگاری مسئولان حوزه انرژی و زیست محیطی، از دلایل اصلی وخامت شرایط می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما