معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۰- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۹

اخبار اقتصادی ژاپن (هفته اول تیرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی ژاپن در هفته اول تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل است:

برگزاری آنلاین نمایشگاه بازی‌های کامپیوتری 2020 توکیو

برگزار کنندگان نمایشگاه بازی‌های کامپیوتری توکیو ، که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های جهانی در این حوزه است، در روز 5 تیر ماه 1399 اعلام نمودند که نمایشگاه امسال از تاریخ 24 لغایت 27 سپتامبر به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. بنا به اظهار اتحادیه تامین کنندگان سرگرمی‌های کامپیوتری در نمایشگاه امسال 200 شرکت تولید کننده بازی‌های کامپیوتری و ورزش های الکترونیکی حضور خواهند داشت . روز 23 سپتامبر برای گفتگوهای تجاری میان افراد اختصاص داده شده است.

 درخواست لابی تجار اروپایی از ژاپن برای رفع محدودیت های تردد

روز دو شنبه 2 تیر ماه 1399 ماروسک نماینده بالاترین لابی تجاری اروپا در ژاپن از توکیو خواست که محدودیت های سخت سفر برای افراد خارجی را کاهش دهد زیرا این موضوع می‌تواند به خروج سرمایه گذاران از این کشور منجر گردد. وی اعلام نمود که به نظر می رسد این محدودیت ها واقعا مناسب نبوده و برخی از تجار اروپایی از اعمال محدودیت های جدید بی دلیل، ابراز نگرانی نموده اند. وی تاکید نمود که وضعیت ناپایدار می‌تواند شرکت هایی که دفاتر منطقه ای خود در آسیا و پاسفیک را در توکیو تاسیس نموده اند، به جابجایی به مناطق دیگر وادار نماید.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات شرکت های اروپایی در ژاپن و در مقایسه با شرکت های ژاپنی در اروپا و دسترسی به 26 کشور این منطقه اعلام نمود که از برخی تجار اروپایی در ژاپن شنیده است که مدیران شرکت های اروپایی نمی‌توانند با مشتریان خود از ژاپن به اروپا سفر و یا با مشتریان در اروپا ملاقات نمایند در حالی که شرکت های ژاپنی به راحتی می‌توانند به اروپا بازگردند.

عملکرد تویوتا عیرغم پیش بینی‌های قبلی تنها 10% کاهش را نشان می دهد

شرکت تویوتا موتور روز دوشنبه 2 تیر ماه 1399 اعلام نمود میزان تولیدات داخلی این شرکت در ماه جولای به دلیل شروع فعالیت های اقتصادی و پایان حالت اضطراری بهتر از ماه جون بوده است. به گفته این خودروساز در حال حاضر با 10% کاهش تولید در ماه ژوئیه بر اساس برنامه تنظیمی در پایان سال قبل روبرو هستیم. در ماه جون شاهد کاهش 40% تولید این شرکت بوده ایم.

تویوتا قصد دارد 6 خط تولید در 3 کارخانه تولید خودرو خود را به مدت 16 روز در ماه جولای متوقف نماید این در حالی است که در ماه جون 25 خط تولید در 14 کارخانه برای 133 روز متوقف گردیده بود که از این منظر وضعیت کارخانه رو به بهبودی است.

 نگرانی بانک مرکزی از بروز تورم

در جلسه روز چهارشنبه 4 تیر ماه 1399 سیاستگذاران بانک مرکزی ژاپن از ایجاد تورم در کشور به دلیل گسترش ویروس کرونا ابراز نگرانی نمودند. یکی از اعضای هیات سیاست گذار در بانک مرکزی اعلام نمود که بازگشت تورم مانع بزرگی برای رسیدن به هدف 2% ثبات قیمت خواهد بود. اعضای بانک با توجه به این خطر خواستارکمک های بیشتر اقتصادی شده اند. اعضای بانک مرکزی در این جلسه تصمیم گرفتند سیاست های پولی را بدون تغییر حفظ نموده ، نرخ بهره کوتاه مدت را منفی 0.1% و نرخ بهره بلند مدت را در صفر تنظیم نمایند.

 

وزیر زمین، زیرساخت ها و حمل و نقل؛ از ماه اوت سیاست احیاى صنعت گردشگرى را اجرا مى کنیم؛ 

آکابا، وزیر حمل و نقل ژاپن در برنامه ان اچ کى ( NHK ) در خصوص اینکه محدودیت رفت و آمد شهروندان بین استان‌ها کاهش یافته و یا برطرف شده، گفت: ما در مقابله با کرونا وارد شرایط جدید شده ایم. معتقدیم که تقاضاى گردشگرى حتما احیا خواهد شد، اما اولویت با حفظ امنیت مسافرین است.‪ وى در مورد سیاست تحریک تقاضاى گردشگرى دولت اظهار داشت: ‪با توجه به اینکه فصل تابستان فصل رونق صنعت گردشگرى است، مى خواهیم از اوایل ماه اوت این سیاست را اجرا کنیم. و در مورد مدت زمان آن مى خواهیم تا بهار سال آینده سیاست مذکور را در پیش گرفته و از صنعت گردشگرى حمایت کنیم.‪

 ژاپن در مذاکره تجارى با انگلیس به این کشور فشار آورد تا ظرف شش هفته آینده به توافق برسد      

      طبق گزارش فاینانشال تایمز انگلیس مورخ 23 ژوئن، ماتسوئورا مذاکره کننده ارشد دولت ژاپن در مذاکره تجارى بین دو کشور که در ماه جارى آغاز شد، به طرف انگلیس فشار آورد تا ظرف شش هفته آینده به توافق برسد. در پى خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این کشور در پایان سال جارى از توافقنامه همکارى اقتصادى بین ژاپن و اتحادیه اروپا که سال گذشته اجرایى شده، خارج مى شود. لذا دو کشور به دنبال انعقاد توافقنامه جدید تجارى دو جانبه برمبناى ظرف سال جارى مى باشند.

دبیر ارشد کابینه؛ مبلغ صادرات محصولات کشاورزى تا سال 2025 به 2 تریلیون خواهد رسید.      

      سوگا، دبیر ارشد کابینه در نشست وزراى ذیربط در امر گسترش صادرات محصولات کشاورزى و شیلاتى اظهار داشت: در اثر شیوع کرونا حجم کل تجارت ژاپن کاهش یافته است. اما طبق آمار تجارت ماه مه صادرات مواد غذایى حدود 7 درصد افزایش یافته و نشانه اى از بهبود صادرات مشاهده مى شود.‪ وى به وزراى مربوطه دستور داد تا در راستاى تحقق هدف گذارى دولت مبنى بر اینکه مبلغ صادرات محصولات مذکور تا سال 2025 به 2 تریلیون ین و تا سال 2030 به 5 تریلیون ین برسد، با تمام قدرت شرایط لازم داخلى را فراهم و با کشورهاى خارجى مذاکره نمایند.

 

صندوق بین المللى پول هشدار داد که قیمت بورس ژاپن و آمریکا متناسب با اقتصاد واقعى نیست

صندوق بین المللى پول در گزارش خود در خصوص روند رو به افزایش قیمت سهام در کشورها خاطرنشان ساخت: ‪در شرایط فعلى که آینده اقتصاد جهان ناروشن است، بین بازار بورس و اقتصاد واقعى شکاف ایجاد شده است. صندوق مذکور دلیل صعود شاخص بورس را سیاست تسهیل کمى توسط بانک هاى مرکزى کشورها بالغ بر 6 تریلیون دلار دانست. در ادامه گزارش آمده؛  در اثر این سیاست فضاى خوش بینانه بیش از حد معمول در بازار ایجاد شده و سرمایه گذاران کم تر به ریسک خود فکر مى کنند.‪ صندوق فوق همچنین با عنوان کردن ریسک هایى از قبیل طولانى شدن رکود اقتصادى، اپیدمى مجدد ویروس کرونا و نگرانى جامعه از افزایش اختلافات اقتصادى، هشدار داد که از این پس احتمال سقوط قیمت بورس وجود دارد. 

وزارت امور داخلى و ارتباطات به دنبال دسترسى به سهم 30 درصدى در جهان در حوزه فناورى 6G تا سال 2025 است

روز 25 در نشست کارشناسان و فرهیختگان وزارت امور داخلى و ارتباطات طرحى در مورد دسترسى به قدرت رقابتى ژاپن در عرصه بین المللى در حوزه فناورى 6G نسل ششم شبکه تلفن همراه تدوین شد. در این طرح آمده که با حمایت مالیاتى در تحقیق و توسعه فناورى اصلى را تا سال 2025 تکمیل نموده، و در نمایشگاه جهانى اکسپو در اوساکا در معرض نمایش کشورها قرار مى دهد. ژاپن به دنبال کسب سهم 30 درصدى در بازار زیرساخت ها شامل نرم افزار است. سرعت ارتباطات 5G حدود 100 برابر 4G کنونى است. اما سهم شرکت هاى ژاپنى در بازار زیرساخت هاى  5G محدود است، و این کشور به دنبال افزایش حضور خود در زمینه 6G از طریق همکارى سه جانبه میان محافل صنعتى، علمى و دولتى مى باشد.

 

شرکت مخابرات NTT در شرکت NEC شصت میلیارد ین سرمایه گذارى مى کند؛ توسعه مشترک فناورى 5G

 شرکت مخابرات NTT و NEC با انعقاد قرارداد سرمایه گذارى و کارى، پروژه توسعه مشترک 5G نسل پنجم شبکه تلفن همراه را آغاز مى کنند. ان تى تى قرار است که در ماه آینده با سرمایه گذارى بالغ بر 60 میلیارد ین در ان اى سى حدود 5 درصد کل سهام این شرکت را کسب کند. انتظار مى رود که 5G که در مارس امسال خدمات تجارى آن وارد بازار شد، به اضافه در حوزه‌هاى فیلم و موسیقى، در زمینه‌هاى پزشکى از راه دور با تصاویر کیفیت بالا، و فناورى رانندگى خودکار نیز مورد استفاده قرار گیرد. اما از لحاظ تعداد پایگاه‌هاى تلفن همراه، سهم شرکت هاى ژاپنى در مقایسه با هواوى چین و اریسکون سوئد کوچک تر است. ان تى تى و ان اى سى از طریق پروژه توسعه مشترک به دنبال افزایش حضور ژاپن در این زمینه هستند.

دارایى هاى اشخاص ژاپنى نسبت به سه ماه قبل 60 تریلیون ین کاهش یافت

 طبق آخرین آمار بانک مرکزى ژاپن، کل مبلغ دارایى هاى مالى اشخاص ژاپنى از جمله پس انداز، سهام و بیمه در زمان پایان مارس امسال 1845 تریلیون ین بوده و نسبت به سه ماه قبل 60 تریلیون ین کاهش یافت. سقوط شاخص هاى بورس جهان در اثر شیوع کرونا از دلایل عمده کاهش مذکور خواهد بود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما