معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۲

بانک جهانی به مکزیک وام یک میلیارد دلاری اعطا می‌کند

دولت مکزیک اعلام کرد که به زودی یک اعتبار به ارزش یک میلیارد دلار از بانک جهانی دریافت می‌کند. براساس اطلاعات منتشرشده در این زمینه، دولت مکزیک در ۱۹ ماه می 2020 (۳۰ اردیبهشت 1399) درخواست خود برای دریافت وام را به بانک جهانی ارائه کرده است.

دولت مکزیک اعلام کرد که به زودی یک اعتبار به ارزش یک میلیارد دلار از بانک جهانی دریافت می‌کند. براساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه، دولت مکزیک در ۱۹ ماه می 2020 (۳۰ اردیبهشت 1399) درخواست خود برای دریافت وام را به بانک جهانی ارائه کرده استد و در تاریخ ۳۱ ماه مه (۱۱ خرداد) بانک جهانی با ارائه وام درخواست شده، به مکزیک موافقت کرده است.

اگرچه در افکار عمومی این گونه مطرح‌شده است که موافقت بانک جهانی با اعطاء این وام به‌منظور کمک به دولت مکزیک برای مقابله با بحران بیماری همه گیر کرونا و کاهش اثرات این بحران بر اقتصاد شکننده این کشور است، اما آقای گابریل یوریو معاون وزیر دارایی مکزیک و مقام مسئول پیگیری کننده دریافت وام از بانک جهانی، در حساب توییتری خود واکنش نشان داد و نوشت:"این وام برای هیچ هدف خاصی هماهنگ نشده است. وام سیاست توسعه‌ای بانک جهانی برای نیازهای بودجه عمومی دولت فدرال مکزیک است." او افزود که این درخواست اعتبار خارج از سقف بدهی مصوب کنگره نیست و در محدوده بدهی خارجی مجاز قانون بودجه دولت فدرال در سال  2020 قرار دارد.

آقای آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک از ابتدای بروز بحران بیماری همه گیر کرونا، اعلام کرد که برای مدیریت این موضوع هرگز دست خود را برای دریافت وام به سمت نهادهای بین المللی و یا کشورهای دیگر دراز نخواهد کرد و بر استفاده از منابع داخلی برای مدیریت این بحران و پیامدهای آن تاکید کرد. او اطمینان داده بود که مکزیک از منابع مالی لازم برای مدیریت این بحران برخوردار است و به جای روی آوردن که استقراض، ترجیح می دهد که مسیر صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها را دنبال کند. وی اما ضمن دفاع از دریافت وام یک میلیارد دلاری اخیر از بانک جهانی گفت که:"دریافت این وام یک اقدام معمولی است و فرایند دریافت آن از سال گذشته و در چارچوب برنامه‌های ملی و مدیریت امور مالی دولت پیگیری شده است." وی تأکید کرد که دریافت این وام به معنای افزایش بدهی به معنای واقعی آن به نسبت تولید ناخالص داخلی نیست. رئیس جمهور مکزیک اطمینان داد که بدهی‌های عمومی در سال گذشته افزایش نیافته و امسال نیز افزایش نخواهد یافت. او افزود ما اقدامات ریاضت اقتصادی دولتی و چابک سازی دولت را دنبال می‌کنیم و برای پس‌انداز 500 میلیارد پزویی هدف گذاری کرده ایم. بودجه به امور ضروری و زندگی عموم مردم، نیازمندان و فقرا، مشاغل، برنامه‌های بهداشتی، توان‌بخشی بیمارستان و استخدام پرسنل پزشکی اختصاص خواهد یافت.

خانم گراسیلا مارکز وزیر اقتصاد مکزیک نیز در دفاع از دریافت وام از بانک جهانی اعلام کرد که چنین رویدادهایی اغلب رخ می‌دهد و بخشی از طرح تغییر ساختار بدهی‌های کشور است و با عملیات مالی جاری مکزیک انطباق دارد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در مدت 18 ماه از آغاز به کار خود تا کنون با احتساب این وام یک‌ میلیارد دلاری، پنج مرحله وام از بانک جهانی دریافت کرده است. مجموع اعتبارهای دریافت شده به 2 میلیارد و 130 میلیون دلار رسیده است. در صورت ادامه روند کنونی دریافت وام از سوی دولت لوپز اوبرادور نسبت به دولت قبل از خود (دولت انریکه پنیا نیتو) رشد چشم‌گیری را نشان می دهد. میزان وام دریافتی مکزیک از بانک جهانی در دوران شش‌ساله ریاست جمهوری انریکه پنیا نیتو در 12 خط اعتباری به رقم یک میلیارد و 331 میلیون دلار رسیده بود.

افزایش دریافت اعتبار از بانک جهانی در دولت لوپز اوبرادور در حالی صورت می‌گیرد که دولت وی به دلیل اقدامات ریاضت اقتصادی توانست از افزایش بدهی عمومی‌کشور در سال گذشته جلوگیری کند و به نظر می‌رسد همان‌طور که وزیر اقتصاد مکزیک اعلام کرد تغییر در ساختار بدهی‌های خارجی از اقدامات در دست پیگیری دولت اوبرادور است.

این اولین باری نیست که مکزیک هم‌زمان با بحران‌های اقتصادی دست خود را برای دریافت وام به سوی نهادهای مالی بین المللی از جمله بانک جهانی، دراز می‌کند. مکزیک در سال 2009 و در جریان وقوع بحران بزرگ اقتصادی نیز  4 میلیارد دلار از بانک جهانی اعتبار دریافت کرد.

دولت مکزیک برنامه اصلی خود در مواجه با پیامدهای ناشی از کوید- 19 را در چارچوب برنامه موسوم به تحول چهارم دولت با تأکید بر اصلاحات اجتماعی گسترده و طرح‌های عمومی زیر بنایی تعریف کرده است. تأکید مقامات مکزیک بر دریافت وام در جهت نیازهای بودجه عمومی دولت فدرال، نشان می‌دهد که این وام جهت تأمین بخشی از بودجه این برنامه‌های اجتماعی، به ثبت رسیده است.

با توجه به اجرای برنامه‌های اصلاحات اجتماعی گسترده از سوی آقای لوپز اوبرادور، دولت مکزیک به دنبال ایجاد بانکی به نام بانک رفاه است. بانک رفاه یک بانک اجتماعی خواهد بود که اصلی‌ترین وظیفه آن توزیع منابع برنامه‌های متعدد اجتماعی دولت خواهد بود. دولت آقای اوبرادور قصد دارد در سال جاری 1350 شعبه از این بانک را در سراسر کشور در مکزیک دایر کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما