معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۱۲- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۶۷۵

اجرایی شدن تمک ( T-MEC ) از ابتدای جولای 2020

روز جمعه مورخ 24 آوریل 2020 (5 اردیبهشت 1399) رابرت لایتزر، نماینده تجاری آمریکا به کنگره آمریکا اعلام کرد موافقت‌نامه تجاری بین آمریکا، مکزیک و کانادا (تمک در مکزیک- یو اس ام سی آ در آمریکا)، با یک ماه تأخیر از روز یک جولای، اجرایی می‌شود. آقای لایتزر در این بیانیه اعلام کرد که هم مکزیک و هم کانادا، اقدامات لازم برای اجرای تعهدات خود در قالب این توافق جدید را انجام داده‌اند. پیمان تجاری جدید بین مکزیک، آمریکا و کانادا جایگزین پیمان نفتا خواهد شد که 26 سال از سوی سه کشور اجرا گردید.

 اجرایی شدن تمک با واکنش مقامات مکزیکی مواجه گردید، آقای آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک درحالی‌که مکزیک شرایط اضطراری بهداشتی به دلیل کوید-19 اعلام کرده است و این شرایط را تا آخر ماه می تمدید کرده است، عنوان داشت مکزیک برای اجرای توافقنامه تمک از ابتدای ماه جولای آمادگی دارد. وی افزود اگرچه نمی‌توان به‌طور قطعی زمان بازگشت به شرایط عادی فعالیت‌ها را اعلام کرد اما به‌احتمال‌ زیاد فعالیت‌ها در برخی از شهرهای کشور از 17 ماه می و در کل کشور از اول ژوئن بازگشایی خواهد شد و از این‌ رو فکر می‌کنم اول جولای آمادگی اجرای این توافق را خواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص اجرای شدن پیمان تمک در یک پیام ویدئویی اظهار داشت: مطمئناً اجرایی شدن پیمان تمک منجر به افزایش سرمایه‌گذاری، اشتغال، رفاه و رشد اقتصادی مکزیک می‌گردد. وی تأکید کرد اگرچه اقتصاد در حال حاضر به دلیل شرایط ناشی از کوید 19 در حال نزول است، اما ما می‌خواهیم به‌سرعت وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشیم. به‌عبارت‌دیگر، بازگشت سریع به شرایط عادی اقتصادی به همراه حفظ سلامت عمومی در جهت ایجاد رفاه، چیزی است که بیشتر از همه برای ما از اهمیت برخوردار است.

روسای جمهوری آمریکا و مکزیک و نخست‌وزیر کانادا در 30 نوامبر 2018 پس از ماه‌ها تنش و مذاکره توافقنامه تجاری تازه‌ای را امضا کرده بودند که جایگزین پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی (نفتا) گردد. در طول سال 2019، دموکرات‌های آمریکا با اعلام نگرانی از استانداردهای کار در مکزیک روند تصویب این توافق در آمریکا را با چالش روبرو کردند. درنهایت، نمایندگان سه کشور در تاریخ 10 دسامبر 2019 به‌منظور تسهیل در تصویب این توافق تجاری جدید، در یک پروتکل الحاقی برخی از مطالبات دموکرات‌ها در خصوص استانداردهای کارگری، محیط زیستی و منشأ فولاد و آلومینیوم ریخته‌گری شده در صنعت خودرو را امضاء کردند.

پیمان تجاری جدید بین مکزیک، آمریکا و کانادا جایگزین پیمان نفتا خواهد شد که 26 سال از سوی سه کشور اجرا گردید.  پیمان نفتا در آن برهه زمانی، قویترین بازار دنیا را شکل داد که سه کشور منطقه و با تولید ناخالص داخلی بالغ بر 5528 تریلیون دلار را در خود جای می داد. این حجم از تجارت عملا یک سوم از تولید جهانی را شامل می‌شد. گردش تجاری منطقه آمریکای شمالی در سال‌های اخیر به حجم چشم‌گیر 1.2 تریلیون دلار در سال رسیده است. از ویژگی‌های دیگر نفتا این بود که الگوی جدید و منحصربفردی از مناسبات میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را ترسیم می‌کرد. همچنین ایجاد منطقه آزاد آمریکای شمالی به نحو گسترده ای موجب وابستگی متقابل  و ادغام اقتصادی سه کشور گردید.

برخی صنایع در مکزیک و آمریکا ازجمله صنایع خودروسازی، خواستار به تأخیر افتادن چند ماهه اجرای این توافق بودند که دلیل آن را مشکلاتی عنوان کرده بودند که شیوع ویروس کرونا، برای آن‌ها ایجاد کرده است. با این‌حال بحران ناشی از ویروس کرونا و تلاش کشورها برای جلوگیری از زیان‌های اقتصادی بیشتر و حفظ فرصت های سرمایه گذاری، مقامات مکزیک و آمریکا را واداشته است به اجرای هرچه سریعتر این توافق اقدام کنند.

پیمان تمک بیشتر بخش‌های پیمان نفتا را حفظ کرده است. با این‌حال تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای در مقررات دسترسی به بازار برای خودروها، محصولات کشاورزی و قواعد مربوط به مالکیت معنوی، سرمایه‌گذاری، خریدهای دولتی ایجاد کرده است و موضوعات جدیدی همچون تجارت الکترونیک را در خود جای است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما