مشکلات اقتصادی اردن
اردن از نظر جغرافیایی، با منابع طبیعی محدود، در چهارراه بی ثباتی منطقه ای قرار دارد.با این حال اردن به دلیل آشفتگی سیاسی در جهان عرب بعد از ناآرامیهای 2012 دچار شوک اقتصادی شده و بطور نمونه افت شدید تأمین گاز از مصر منجر به افزایش کسری تراز حساب جاری این کشور شده است.
اردن از نظر جغرافیایی، با منابع طبیعی محدود، در چهارراه بی ثباتی منطقه ای قرار دارد. اردن به میزان زیادی به نفت یارانه ای عراق و حوالههای دریافتی از مهاجران اردنی شاغل در خلیج فارس وابسته است. این کشور از اراضی محدود کشاورزی رنج میبرد و از نظر منابع آبی چهارمین کشور فقیر جهان است. اقتصاد اردن در برخی مواقع از ورود پناهندگان(فلسطینی، عراقی و سوری) سود برده اما در مجموع هزینه زیادی دراین حوزه متحمل شده است. سرمایه گذاران در امان انتظار دارند که شرکت های صنعتی و خدماتی اردنی از تقاضای زیاد کالاها و خدمات شهروندان عراقی بهره مند شوند. ازاین رو با افزایش بی ثباتی در عراق ، بخش بزرگی از بازسازی عراق و سایر خدمات بین المللی به اردن منتقل شده و در نتیجه به سود اقتصاد این کشور بود. با این حال اردن به دلیل آشفتگی سیاسی در جهان عرب بعد از ناآرامیهای 2012 دچار شوک اقتصادی شده و بطور نمونه افت شدید تأمین گاز از مصر منجر به افزایش تراز کسری حساب جاری این کشور شده است. همچنین به دلیل آشفتگی در منطقه خاورمیانه اردن شاهد کاهش رشد اقتصادی در سالهای اخیر بوده است.
زیرساخت های اقتصادی در اردن
زیرساخت های اقتصادی در اردن اعم از بنادر، فرودگاهها، جاده و ... در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه وضعیت خوبی دارد البته در این میان سیستم ریلی استثنا است و ضعیف است.براساس رتبه نبدی جهانی اردن از جهت در اختیار داشتن زیرساخت های اقتصادی در رتبه 61 از بین 139 کشور قرار دارد. جادههای اردن در رتبه 44 ، بنادر 64 ، حمل و نقل هوایی 35 ، منبع برق 38 ، تلفن ثابت 100 ، اشتراک تلفن همراه 68 و در دسترس بودن آخرین فناوری 49 جهان است. جردن تایمز اخیراً گزارش داده است که دولت اردن مطالعات مربوط به شبکه ریلی ملی که کشورهای مدیترانه از جمله ترکیه را با کشورهای خلیج فارس از طریق اردن پیوند داده است، به اتمام رسانده است و پیش بینی میشود این پروژه 3.4 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.
البته در حوزه زیرساخت طرحی جنجالی نیز در دستور کار قرار دارد که براساس آن قرار است، خط آهنی از بندر حیفا در سرزمینهای اشغالی ابتدا به اردن و از آنجا به عربستان سعودی متصل شود که این خط آهن از جهت سیاسی با انتقادات جدی همراه است. عملی شدن این خط آهن به معنی اتصال کشورهای شورای همکاری به رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط اقتصادی و سیاسی با این رژیم خواهد بود.
شاخص های اقتصادی اردن
نرخ تورم (%) = 0.3
نرخ رشد واقعی اقتصادی (%) = 1.9
مجموع ذخایر خارجی (میلیون دلار) = 14329.3
کسری بودجه پس از کمک های مالی ( 4.4% از تولید ناخالص داخلی )
کسری حساب جاری ( 3.4% از تولید ناخالص داخلی )
مجموع بدهی عمومی (میلیون دینار اردنی ) = 30194.6