معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تحولات مهم اقتصادی پیش روی یونان در نیمه دوم 2023

اهم تحولات و رویدادهای مهم اقتصادی پیش روی دولت یونان تا پایان سال به شرح زیر می باشد.

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته اول خرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم آبان ماه 1401 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

اخبار اقتصادی کشورهای اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای اروگوئه و پاراگوئه در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

گزارش اتاق فدرال اقتصادی اتریش در خصوص تحولات اقتصادی ایران در سال 2020

مطلب پیش رو برگردان گزارش مورخ 21 اکتبر 2021 (1 اردیبهشت 1400) وب سایت اتاق فدرال اقتصادی اتریش در خصوص تحولات اقتصادی ایران در سال 2020 می‌باشد. بدیهی است مسئولیت مطالب مندرج در این گزارش بر عهده نویسندگان آن می باشد .

تحولات اقتصادی ترکیه در سال 2020 و چشم‌انداز آن در سال جاری میلادی

وقوع دو بحران ارزی در اقتصاد ترکیه طی دو سال گذشته (آگوست 2018 و نیمه دوم سال 2020) و چالش‌های اساسی این کشور مانند منفی شدن رشد اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، کسری تراز بودجه، نرخ بیکاری دو رقمی (12درصد)، کاهش ذخایر ارزی، بدهی خارجی گسترده، تأثیر منفی افزایش نرخ ارز بر میزان بدهی خارجی، رویکرد مردم به خرید و نگهدای طلا و ارزهای خارجی، هم‌زمانی این چالش‌ها با همه‌گیری بیماری کرونا و رخدادهایی چون تغییر زمامداران آمریکا و مناقشه‌های منطقه‌ای تأثیر منفی بر اقتصاد ترکیه گذاشته است. بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی، تا قبل از شیوع ویروس کرونا براین باور بودند که سال 2020 برای ترکیه بعد از رکود اقتصادی که در سال 2018 گریبان‌گیر آن شده بود، سال تغییر و تحول خواهد بود. اما شیوع کرونا آمار و ارقام و نتایج تحقیقات سازمان‌ها و نهادهای مختلف اقتصادی را متحول کرد. همچنین افزایش چشمگیر مناقشه‌های بین‌المللی دولت آقای اردوغان با سایر کشورها، مانند تنش در روابط با آمریکا و بحران در روابط با فرانسه و منازعه با یونان بر سر مدیترانه شرقی و درگیری در سوریه و قره باغ، موجب نگرانی بازار و کاهش شدید ارزش لیر ترکیه گردید.

تحولات اقتصادی نروژ ( از پیش از انقلاب صنعتی تا اکتشاف نفت)

کشور نروژ دارای یک سیستم اقتصادی توسعه یافته مبتنی بر اقتصاد بازار با مشارکت بخش های خصوصی و دولتی و البته با  حفظ مالکیت دولتی در حوزه‌های  استراتژیک می‌باشد. اقتصاد نروژ از زمان آغاز دوره صنعتی و علیرغم اثرپذیری از فرود و فرازهای تجارت جهانی، همواره با رشدی قوی مواجه بوده است. مردم این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و با دارا بودن یک سیستم رفاهی کاملاً یکپارچه، از زندگی سطح بالایی برخوردار هستند. ثبات سیستم تولید و رفاه مدرن نروژ به وجود صندوق  پس انداز ملی متکی است، این صندوق به صورت مستمر و از محل درآمدهای  حاصل از بهره برداری از منابع طبیعی و به ویژه نفت دریای شمالی در حال ثروتمندتر شدن می‌باشد. براساس داده‌های سازمان ملل متحد نروژ در سالهای متوالی جزء کشورهای با سرانه تولید ناخالص داخلی بالای 80،000 دلار بوده است. در این گزارش تلاش می‌گردد تا با بررسی سیر تحولات تاریخی اقتصاد نروژ، تصویر و شناخت کاملتری در خصوص این کشور اسکاندیناویایی ارائه شود.

اخبار اقتصادی سریلانکا (هفته دوم مرداد1399)

اخبار و مهم ترین تحولات اقتصادی سریلانکا در هفته دوم مرداد ماه 1399که شامل اخبار مربوط به اقتصاد سریلانکا و اثرات بحران کرونا بر اقتصاد این کشور می‌باشد به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی پرتغال (هفته دوم مردادماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در هفته دوم مردادماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.