معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تورم در تونس به روند صعودی خود ادامه داده و به 9.8 درصد رسیده است

بر اساس اعلام موسسه ملی آمار تونس، تورم همچنان به الگوی صعودی خود ادامه داده و پس از آن که در ماه اکتبر در محدوده 9.2 درصد قرار داشت در ماه نوامبر به 9.8 درصد رسید. شاخص قیمت مصرف خانوار پس از افزایش یک درصدی در ماه قبل، در ماه نوامبر 6.0 درصد افزایش یافت.

به گفته موسسه ملی آمار، این صعود عمدتاً به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی به میزان 3.1 درصد، مبلمان، تجهیزات و خدمات خانگی 8.0 درصد و قیمت حمل و نقل 6.0 درصد است. قیمت حمل و نقل 6.0 درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش 9.0 درصدی قیمت مجموع هزینه‌های استفاده از خودرو بود. قیمت مصالح تولیدی نیز در ماه نوامبر 2022 با محاسبه افزایش سالانه شاهد افزایش 8.9 درصدی بود که دلیل آن افزایش 10 درصدی قیمت مصالح ساختمانی، 5.9 درصدی قیمت پوشاک و کفش و 9.9 درصدی قیمت‌ مواد پاک کننده بود.

تورم ضمنی برای نوامبر 2022، یعنی تورم بدون احتساب انرژی و تغذیه، پس از آنکه در اکتبر 2022 به 4.7 درصد رسید، کاهش جزئی را ثبت کرد و به 3.7 درصد رسید. قیمت اقلام آزاد 11 درصد در مقایسه با 2.6 درصد برای اقلام یارانه ای افزایش یافته است. قابل ذکر است که نرخ افزایش سالانه برای مواد غذایی آزاد 9.17 درصد در مقایسه با 6.0 درصد برای مواد غذایی  یارانه ای رسیده است.

بانک جهانی: تونس 2.085 میلیارد دلار از کارگران خارج از کشور دریافت خواهد می‌کند

بانک جهانی تخمین زد که حواله‌های ارسالی به تونس در سال 2022 به 2.085 میلیارد دلار خواهد رسید که 4.5 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. بانک جهانی در آخرین نشریه خود درباره «مهاجرت و توسعه» که اخیرا منتشر شده است اعلام کرد با وجود رخدادهای نامطلوب در سال 2022 در سطح جهانی ، ارقام مربوط به حواله‌های ارسالی به کشورهای با درآمد کم و متوسط، 5 درصد افزایش یافته است. به گفته این بانک، حواله‌ها منبع حیاتی درآمد خانوار برای کشورهای کم‌درآمد است و به خانواده‌های ذینفع کمک می‌کند تا در برابر بحران‌ها مقاومت کنند.

تونس در سال 2021 مبلغ 2.195 میلیارد دلار، در سال 2020 حدود 2.367 میلیارد دلار و در سال 2012 معادل 2.266 میلیارد دلار از شهروندان خود در خارج از کشور حواله دریافت کرد. این گزارش خاطرنشان کرد که هزینه ارسال 200 دلار از طریق مرزهای بین المللی به کشورهای با درآمد پایین و متوسط، بر اساس پایگاه داده بانک جهانی از قیمت های حواله جهانی، در سطح 6 درصد در سه ماهه دوم سال 2022 بالا باقی مانده است.

میکال روتکوفسکی، مدیر جهانی حفاظت اجتماعی مشاغل در بانک جهانی، در مورد این گزارش گفت: «مهاجران کمبود نیروی کار در بازارهای کار کشورهای میزبان را کاهش می دهند و در عین حال از خانواده‌های خود از طریق حواله حمایت می‌کنند.» وی افزود: «سیاست‌های جامع حمایت اجتماعی به کارگران کمک کرده است تا بر ابهامات ناشی از همه‌گیری کووید-19 از نظر درآمد و فرصت‌های شغلی غلبه کنند. چنین سیاست‌هایی از طریق حواله‌ها تأثیرات جهانی دارند و نباید متوقف شوند.»

گزارش مهاجرت و توسعه روندهای مربوط به شاخص های SDG مرتبط با مهاجرت مربوط به افزایش حجم حواله‌ها به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی، کاهش هزینه‌های حواله و کاهش هزینه‌های استخدام مهاجر را تجزیه و تحلیل می‌کند.

فیچ ریتینگ رتبه تونس را با چشم انداز مثبت به CCC+ ارتقا داد

شرکت رتبه بندی اعتباری جهانی فیچ ریتین(Fitch Ratings)، رتبه تونس را با چشم اندازهای مثبت از CCC به CCC+  افزایش داد. این شرکت در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد این ارتقا به CCC+ به دنبال توافق صورت گرفته تونس با صندوق بین‌المللی پول در سطح کارشناسان، به منظور امضای قرارداد تأمین مالی ۴۸ ماهه به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار است. به گفته ایت شرکت، این تأمین مالی تونس را قادر می‌سازد تا اعتباردهندگان رسمی را تأمین و از امور مالی عمومی حمایت کند، اما وضعیت عدم اطمینان در رابطه با تعهد مستمر تونس به این برنامه وجود دارد.

قیس سعید رئیس جمهور تونس برای شرکت در اولین اجلاس سران عرب و چین به ریاض سفر کرد

قیس سعید رئیس جمهور تونس در اولین اجلاس سران عرب و چین در ریاض سخنرانی کرد. سعید در سخنرانی خود با ابراز تأسف از تداوم فقر کشورها و عدم رشد آنها علی رغم استقلال آن‌ها در دهه‌های پیش، گفت: «مایه تأسف است که برخی از کشورهایی که دهه‌ها پیش استقلال یافته‌اند، در حال توسعه توصیف می‌شوند، اما رشد نکرده‌اند و فقیر و فقیرتر شدند.»

در حاشیه این اجلاس که با هدف تقویت همکاری و توسعه کشورهای عربی و چین در ریاض برگزار شد، رئیس جمهور تونس با شی جین پینگ رئیس جمهور چین، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، مشعل الاحمد الجابر الصباح ولیعهد کویت و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد. عمده محورهای مذاکرات دوجانبه رئیس جمهور تونس تأکید بر ادامه و توسعه همکاری‌های اقتصادی و جلب سرمایه گذاری‌های خارجی بوده است.

پرداخت بدهی لیبی به تونس

عبدالحمید الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی اعلام کرد که تا پایان سال جاری 250 میلیون دلار بدهی این کشور را به تونس که مربوط به بدهیهای پزشکی بیماران لیبیایی است، پرداخت می‌کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما