معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم آبان ماه 1401 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن:

کنسرسیوم دومینیکنی- پانامایی کریدور کارائیب را خواهد ساخت

آقای لائورنتینو کورتیزو، رئیس جمهور پاناما و آقای رافائل سابونهه وزیر ساخت و ساز آن کشور به کنسرسیوم دومینیکنی- پانامایی « ترانسک- استرجا» مجوز ساخت پروژه «کریدور کارائیب» به ارزش 91 میلیون دلار آمریکا را دادند. پروژه مذکور شامل انجام مطالعات، طراحی، ساخت و تامین مالی یک بزرگراه به طول 28 کیلومتر، با هفت پل ماشین رو و سیستمهای مختلف بازگشت، سیستم های زهکشی، پیاده رو... است که شبکه جاده‌های منطقه را مدرن تر خواهد کرد.

تولیدکنندگان برای استفاده از پهپادها در فعالیت های کشاورزی در دومینیکن آموزش خواهند دید

 مؤسسه هوانوردی غیرنظامی دومینیکن (IDAC) و هیات تجارت کشاورزی دومینیکن (JAD) توافق نامه ای را جهت توسعه برنامه‌های آموزشی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با هدف استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در فعالیت های خود امضا کردند. آقای هکتور پورسلا، مدیرکل موقت IDAC این ابتکار را گامی مهم برای نوسازی و تقویت تولیدات کشاورزی در کشور ارزیابی نمود. قرارداد مزبور از طریق دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، وبینارها، کنفرانس ها و غیره اجرا خواهد شد.

آمریکای مرکزی از انتقال انرژی حمایت می‌کند

وزرای محیط زیست و انرژی آمریکای مرکزی و جمهوری دومینیکن نسبت به استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر متعهد شدند.وزارت محیط زیست دومینیکن در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که در جلسه ای به سرپرستی وزیر محیط زیست جمهوری دومینیکن و رئیس موقت کمیسیون محیط زیست و توسعه آمریکای مرکزی، میگل سئارا، راهبردهایی برای توسعه دستورکار بین سازمانی در باب این موضوع مهم ارائه گردیده است. در این نشست آنتونیو آلمونته، وزیر انرژی و معادن نیز حضور داشت و تاکید کرد که توسعه پیشنهادهایی که تلاش‌های زیست‌محیطی و انرژی را با هم ترکیب می‌کند به نفع مردم آن‌ها خواهد بود و باعث مدرنیزاسیون ساختار اقتصادی کشورها می‌شود.
او افزود که جمهوری دومینیکن تمایل دارد این خط باز گفتگو را تقویت کند و معتقد است که گروه‌های متخصصی که به مراقبت از روابط بین سازمانی اختصاص داده اند، سازوکارهای مناسب همکاری را ایجاد یا تحکیم خواهند کرد. وی در پایان گفت: باید به این نکته اشاره کرد که سال به سال به دلیل تغییرات اقلیمی، پدیده‌های طبیعی مانند خشکسالی و دمای بالا تشدید می‌شود، که در مجموع فجایع دیگری را با خود به همراه دارد.

مناطق مرزی کمترین کمک را به تولید ناخالص داخلی جمهوری دومینیکن می‌کنند

وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه (Mepyd) تحقیقی را ارائه کرد که داده‌هایی را در مورد عوامل تعیین کننده رشد اقتصادی در هر منطقه از کشور نشان می دهد. مطالعه "حدودی از تولید ناخالص داخلی در سطح منطقه ای در جمهوری دومینیکن" به طور مشترک بین بانک جهانی و اداره آمار ملی انجام شده است و جزئیات سهم اقتصادهای محلی در اقتصاد ملی بین سال های 2015 و 2019 را ارائه می دهد. سند مزبور توضیح داد که مناطقی که کمترین سهم را در تولید ناخالص ملی دارند، عبارتند از: منطقه ال واجه (استان‌های الیاس پینا، سان خوان و آزوآ)، منطقه انریکیلو (استان‌های پدرنالس، باراونا، و باهوروکو و ایندیپندنسیا)، و همچنین سیبائو نوروسته (استان‌های مونت کریستی، دخابون، سانتیاگو رودریگز و والورده). منطقه ای که بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی دارد، «اوزاما» (سانتو دومینگو) با 1.7 درصد در تولید ناخالص داخلی است. جناب آقای پاول ایسا کنتراس، وزیر اقتصاد، به مطبوعات اعلام کرد که دولت به دنبال مقابله با این وضعیت نابرابری در مناطق و توسعه فقیرترین سرزمین است.

جامائیکا:

نخست وزیر جامائیکا می‌گوید خسارت طوفان گرمسیری «ایان» به 899 میلیون دلار می رسد

آقای اندرو هولنس، نخست وزیر جامائیکا اعلام کرد که مجموع خسارت وارده به شبکه جاده ای در نتیجه باران ناشی از عبور طوفان استوایی «ایان» در اواخر سپتامبر به 889 میلیون دلار جامائیکا (حدودا 5.8 میلیون دلار آمریکا ) است. در جلسه ای در مجلس، آقای هولنس گفت که از مجموع هزینه‌ها، 359 میلیون دلار (حدودا 2.3 میلیون دلار آمریکا) هزینه بازسازی و بازگشایی جاده‌های آسیب دیده است و افزود که برای انجام کار های ساختمانی دائمی (عمدتاً دیوارهای حائل و سازه‌های زهکشی) نیز 530 میلیون دلار جامائیکایی  (حدود 3.4 میلیون دلار آمریکا) هزینه خواهد شد.

سرمایه گذاری شرکت جامائیکائی در ایالات متحده

شرکت جامائیکا برویلرس گروپ لیمیتد (JBG)  یک شرکت توزیع کننده خوراک طیور و دام قصد دارد با گسترش کارخانه فرآوری طیور خود در کارولینای جنوبی سرمایه گذاری‌های خود در ایالات متحده را افزایش دهد. JBG حدود 20 میلیون دلار آمریکایی  در توسعه این تاسیسات سرمایه گذاری خواهد کرد تا ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. فعالیت تجاری در ایالات متحده 39 درصد از 75.72 میلیارد دلار جامائیکایی (6.5 میلیون دلار آمریکایی) از درآمد های شرکت جامائیکائی در سال 2022 را شامل گشته است .

توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در جامائیکا

بانک ملی صادرات و واردات جامائیکا (EXIM Bank) طی گزارشی اعلام داشت که اکنون در حال تلاش برای تمدید و ارائه «وام خورشیدی» جدید با هدف ترویج راه حل های سبز برای تولید انرژی‌های پاک می‌باشد. خانم لیزا بل، مدیرعامل بانک مزبور گفت که محصول جدید به 16 راه حل تامین مالی موجود دیگر برای شرکتهای کوچک و متوسط اضافه خواهد شد. شرکتهای خدمات صنعتی و انرژی و همچنین سازندگان تجهیزات و دستگاه‌های کم مصرف نیز می‌توانند از وام انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند.

هائیتی :

مشکلات موجود در اقتصاد هائیتی

فعالیتهای اقتصادی در هائیتی بدلیل افزایش قیمت سوخت و انرژی و نیز فعالیت های مخرب باندهای تبهکار رو به کاهش داشته است . بر این اساس بسیاری از شرکت ها از میزان فعالیت های خود کاسته ، متوقف نموده و  یا امید به بازگشت دوران عادی اقتصادی در کشور دارند. بعضی از شرکت ها علاوه بر کاهش فعالیتهای اقتصادی و تجاری خود میزان دستمزد و حقوق نیروی کار خود را تا سقف 50 % کاهش داده اند . بسیاری از کانتینرهای حاوی کالاهای مورد نیاز نیز در بنادر و گمرکات نگاهداری شده چرا که بدلایل امنیتی توزیع آنان امکانپذیر نیست.

آخرین شاخص های اقتصادی در هائیتی

بر اساس آمار منتشره ، تعداد  4.7 میلیون نفر یا تقریبا نیمی از جمعیت کشور هائیتی ( حدود 48 % ) از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند . نرخ تورم نیز در جولای 2022 به رقم حدود 30 % رسیده که طی 20 سال گذشته بی سابقه بوده است . نرخ رسمی‌پول ملی‌هائیتی(gourdes ) در حال حاضر و در نوامبر 2022 به رقم یک دلار در برابر با 125 گوردس رسیده ولی این رقم در بازار موازی ارز به نرخ یک دلار حدود 140 گوردس معامله می‌گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما