معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته اول خرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دعوت عبدو کریم فوفانا از مترولوژیست ها برای همکاری در زمینه‌های نفت و گاز سنگال

عبدو کریم فوفانا، وزیر بازرگانی، امور مصرف‌کنندگان و شرکت‌های کوچک و متوسط  در تاریخ 19 می ضمن گرامیداشت روز جهانی مقیاس شناسی از انجمن مقیاس ‌شناسی سنگال (Asmet) دعوت کرد تا در پروژه‌های کلان به ‌ویژه در بخش نفت و گاز مشارکت کند. "اندازه گیری برای حمایت از سیستم غذایی جهانی" موضوع روز جهانی متریک 2023 است. این موضوع به دلیل چالش های فزاینده تغییرات آب و هوایی و توزیع جهانی غذا انتخاب شد. به گفته وزیر بازرگانی، امور مصرف‌کنندگان و شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)، سال 2022، یادآور شرایط نامشخص اقتصادی جهانی بود. اما، به گفته عبدو کریم فوفانا، مترولوژیست ها باید در تعریف سیاست های عمومی در سنگال اقدامات بیشتری انجام دهند تا کمکی واقعی به دولت باشد. وی گفت: سنگال که به زودی به کشور تولید کننده نفت و گاز تبدیل می‌شود، به مشارکت صادقانه شما برای تضمین مدیریت بهینه این منابع برای نسل‌های آینده با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک نیاز دارد. بیایید برای رویارویی با چالش‌ها آماده شویم، بیایید در یک سیستم اقتصادی که رشد مشترک و پایدار را به ‌ویژه از طریق اندازه‌گیری‌های دقیق به ارمغان می‌آورد، حرکت کنیم. شیخ بویو ندایه، رئیس بخش مقیاس ‌شناسی در دپارتمان تجارت داخلی (Dci) نیز می‌گوید: در چند سال گذشته تجهیزات زیادی خریداری کرده ایم که به ما اجازه می‌دهد تمامی امور مربوط به اندازه گیری جرم‌ها، حجم‌ها، دماها و سایر امور مربوطه را انجام دهیم. اما آقای ندایی تاکید می‌کند: ثابت شده است که با پیشرفت‌های فنی و علمی، همیشه باید خود را زیر سوال ببرید و این برای ما قبل از هر چیز مستلزم آموزش است. همچنین تخصص باید با دستیابی به تجهیزات جدیدی همراه باشد که به روز بودن و توانایی پاسخگویی به نیازهای مردم به ویژه مصرف کنندگان را ممکن می سازد.

لوکوتیدین 20 می 2023

 

سهم 20 درصدی صنعت در تولید ناخالص داخلی سنگال

صنعت وزن قابل توجهی در اقتصاد دارد و اگر سنگال بخواهد به اهداف سنگال در حال ظهور دست یابد، 20 درصد میانگین سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی در 4 سال گذشته باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بر اساس گزارش سالانه وزارت توسعه صنعتی و صنایع کوچک و متوسط و بر اساس ارقام مرکز جمع آوری اطلاعات واحد (CUCI)، سنگال دارای 2156 واحد صنعتی است که عمدتاً شامل شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) هستند که 92.5 درصد از صنایع را تشکیل می دهند. اکثر این شرکت ها در منطقه داکار با 91 درصد، تیس 5 درصد، سن لویی 1 درصد، زیگنشور 1 درصد، و یک درصد در بقیه نقاط کشور استقرار دارند. همچنین ارزش افزوده بخش صنعت در طول 4 سال اول (2022-2019) اجرای برنامه اقدام با اولویت تعدیل شده و تسریع شده (Pap2a) ، روند صعودی را تجربه کرده و طی همین دوره به طور متوسط سالانه 8.7 درصد افزایش یافت است. این افزایش به بالاترین سطح خود یعنی 13.6 درصد بین سال‌های 2020 تا 2021 رسید. افزایش مذکور را می‌توان با افزایش قیمت های جهانی و به دلیل پیامدهای ناشی از بیماری کووید-19 توضیح داد. در نهایت، سهم صنعت نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) طی دوره مذکور میانگین نسبتاً پایدار 21.2 درصد را به ثبت رساند. سهم اشتغال در بخش های صنعتی نیز به عنوان نسبتی از کل اشتغال طی دوره 2022-2019 با میانگین 19.6 افزایش یافته است. بنابراین، مجموع مشاغل ثبت شده در سال 2021 در بخش صنعت حدود 121000 نفر است که 71 درصد از نیروی کار شاغل در شرکت های بزرگ را شامل می‌شود.

لوکوتیدین 21 می 2023

 

دعوت وزیر ارتباطات، مخابرات و اقتصاد دیجیتال سنگال از اپراتورهای تلفن برای حمایت از آموزش جوانان  

وزیر ارتباطات، مخابرات و اقتصاد دیجیتال، موسی بوکار تیام، روز جمعه از اپراتورهای تلفن دعوت کرد تا از جوانان سنگالی در زمینه آموزش حمایت کنند. وی گفت: ما می خواهیم برای هر اپراتور در سنگال یک آکادمی آموزشی داشته باشیم. علاوه بر این، با استفاده از اینترنت 5 گیگابایت قصد داریم آن را به یک الزام تبدیل کنیم. وی در مراسم فارغ التحصیلی چهارمین کلاس آکادمی سوناتل که به عنوان بخشی از هفته دیجیتال برگزار شد با بیان این مطالب گفت: بیش از 100 جوان در طی 10 ماه به عنوان بخشی از چهارمین برنامه همکاری آموزشی با لوکزامبورگ آموزش دیدند. این جوانان در زمینه مدیریت شبکه، توسعه وب، مرجع دیجیتال و ایجاد اپلیکیشن‌های آنلاین آموزش داده شدند. وزیر نیرو هم طی سخنانی گفت: این فرصتی است برای به چالش کشیدن سایر اپراتورها، به چالش کشیدن اکوسیستم به طور کلی به طوری که در برنامه‌های خود، سیستم هایی را برای حمایت از جوانان و همراهی آنها در آموزش در زمینه دیجیتال ایجاد کنند. وی افزود: امور دیجیتالی صنعت حال و آینده است و سنگال در این بخش چیزهای زیادی برای به دست آوردن دارد. او تاکید کرد: بنابراین جوانان باید از فرصت‌های بی‌شمار ارائه شده توسط فناوری دیجیتال استفاده کنند. وی یادآور شد که ایجاد شرایط برای اشتغال جوانان به تنهایی به عهده دولت نیست. این امر بر عهده بخش خصوصی است که پویایی ایجاد شغل و آموزش افراد را به منظور برخورداری از منابع انسانی که نیازهای مشاغل را برآورده می‌کند، تقویت کند.

آژانس مطبوعاتی سنگال  21 می 2023

 

لزوم افزایش بودجه بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی سنگال

پروفسور آمادو تیجان گیرو روز شنبه در داکار پیشنهاد کرد، دولت سنگال باید بودجه تحقیقات کشاورزی را برای دستیابی به هدف امنیت غذایی افزایش دهد و تولیدکنندگان را با اعطای لوازم و تجهیزات تقویت کند. وی در طی برگزاری کنفرانسی در باره امنیت غذایی در سنگال با اظهار این مطلب گفت: مقامات باید تلاش خود را برای رسیدن به این هدف مضاعف کنند. این دانشمند، متخصص زیست شناسی جانوری و رئیس سابق دانشگاه سین سلوم خاطر نشان کرد با وجود تلاش های انجام شده ولی  نتایج رضایت بخشی حاصل نشده است. وی تاکید کرد که سنگال برای دستیابی به هدف خود در زمینه امنیت غذایی باید یک "سیاست واقعی" در این زمینه داشته باشد. وی گفت: در این راستا تولید محصولات غذایی پرمصرف در کشور به ‌ویژه غلات در مقادیر زیاد ضروری است. نامبرده تاکید کرد بنابراین، لازم است محصولات کشاورزی و بویژه غلات به اندازه کافی تولید شود تا دیگر به کشورهای خارجی وابسته نباشیم. آقای گیرو، از مقامات سنگال خواست حداقل 10 درصد از بودجه ملی را به بخش کشاورزی اختصاص دهند. به گفته وی مقامات دولتی باید همزمان ابزارهای تولیدی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. او از دولت می خواهد که نوآوری را در اولویت قرار دهند. آمادو تیجان گویرو گفت: اگر از  مؤسسات تحقیقاتی، از جمله مؤسسه تحقیقات کشاورزی سنگال، مؤسسه فناوری غذایی و دانشگاه‌ها به طور قابل توجهی حمایت نشود، امنیت غذایی وجود نخواهد داشت. وی یادآور شد: همچنین افزایش تولیدات کشاورزی بدون بذر با کیفیت و نهاده‌های کشاورزی امکان پذیر نیست.

آژانس مطبوعاتی سنگال  22 می 2023

 

راه اندازی رسمی‌ شبکه پژوهشگران گردشگری در سنگال

 شبکه دانشگاه‌های گردشگری سنگال (RESUSTS) روز شنبه در داکار با حضور وزیر گردشگری و اوقات فراغت مامه ام‌بایه نیانگ راه‌اندازی شد. این نشست با حضور نمایندگان وزارت حمل و نقل هوایی، دانشگاهیان، دانشجویان گردشگری از دانشگاه ایبا درتیام تیاس و دانشگاه شیخ ابراهیما نیاسه سینه سالوم و همچنین نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد. وزیر گردشگری طی سخنانی این ابتکار را استفاده از دانشگاه‌ها در خدمت بخش گردشگری سنگال دانست. آیساتو دیونگ، رئیس شبکه محققان گردشگری در سنگال از راه اندازی این شبکه با هدف تقویت بخش گردشگری سنگال استقبال کرد. وی اعلام کرد این شبکه بخشی از آغاز یک پویایی مدیریتی است که بیشتر به امور گردشگری بخش خصوصی با همکاری دانشگاهها  مرتبط است. او گفت: بخش خصوصی گردشگری می‌تواند با تقویت بهبود اقتصاد سنگال در مسیر بهبودی پس از دوران بیماری کووید-19، بهتر به عملکرد اقتصاد سنگال کمک کند. وی افزود: این ساختاری ابتکاری است که توسط  محققان  و متخصصان گردشگری سنگال هدایت می‌شود. کمک در تصمیم گیری، حمایت از مقامات محلی و تقویت ادغام حرفه ای دانشجویان آموزش دیده در مشاغل بخش گردشگری، از دیگر اهداف ارائه شده توسط مبتکران ایجاد این شبکه است.

آژانس مطبوعاتی سنگال  22 می 2023

 

برگزاری کارگاه آموزشی در مورد رویکرد تقویت رقابت پذیری شرکت های سنگالی

آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جایکا) و آژانس توسعه و نظارت بر شرکت‌های کوچک و متوسط (ADEPME) سنگال اعلام کردند که در صدد هستند یک کارگاه آموزشی در مورد رویکرد تقویت رقابت پذیری شرکت های سنگالی برگزار نمایند. بر اساس بیانیه منتشره توسط جایکا سازماندهی این کارگاه بخشی از ادامه همکاری بین آژانس و جایکا برای تقویت بخش خصوصی سنگال است. این نشست به دنبال گفتگوهای دو طرف در مورد "نوع کارآفرینی و سرمایه گذاری در دوره پس از بیماری کرونا و با هدف "حمایت از بخش خصوصی سنگال" برگزار می‌شود. این کارگاه رویکردی برای بهبود کیفیت و بهره‌وری است که باعث رشد اقتصادی سنگال می‌شود.

آژانس مطبوعاتی سنگال  22 می 2023

 

برگزاری نمایشگاه جوانان، اشتغال و تحرک در داکار

یک نمایشگاه سه روزه در مورد اشتغال جوانان در تئاتر ملی بزرگ داکار افتتاح می‌شود. برگزاری این رویداد ابتکار آژانس ملی ترویج اشتغال جوانان و آژانس همکاری‌های بین المللی آلمان GIZ است. "نمایشگاه جوانان، اشتغال و تحرک" توسط رئیس جمهور مکی سال افتتاح خواهد شد. حدود 23 درصد از جمعیت فعال سنگال بیکار هستند و جوانان بیشترین آسیب را از این پدیده می‌بینند. سالانه حدود 200000 جوان وارد بازار کار می‌شوند. یکی از برگزار کنندگان نمایشگاه گفت: هدف این نمایشگاه ارائه دیدگاهی جامع به جوانان با توجه به یکپارچگی اجتماعی - اقتصادی و حرفه‌ای مناسب در سنگال از طریق فضاهایی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مناسب در مورد اشتغال، کارآفرینی و مهاجرت است. انتظار می رود حدود 3000 بازدید کننده از این نمایشگاه بازدید کنند.

آژانس مطبوعاتی سنگال  22 می 2023

 

مشکلات تولید کنندگان  نمک در منطقه فاتیک- سنگال

استخراج نمک، یکی از اصلی ترین فعالیت های اقتصادی منطقه فاتیک از نظر ایجاد شغل و درآمد است ولی هم اکنون این بخش با مشکلات متعددی از جمله افت تولید، مخاطرات اقلیمی، نبود تجهیزات و افزایش هزینه‌های تولید مواجه است. تولید نمک درآمد قابل توجهی را برای بازیگران این بخش ایجاد می‌کند، اما به گفته چندین فعال تولید کننده حوزه تولید نمک با مشکلاتی روبرو است. در این رابطه آداما سال، رئیس تعاونی تولیدکنندگان نمک در منطقه فاتیک می‌گوید: امروز تقاضا بیشتر از عرضه است، زیرا دریا تمام شوری خود را از دست داده است. به گفته وی فعالان اقتصادی درگیر در این بخش، نیروی کار عمدتاً زنان و در حدود 6000 نفر هستند. به گفته سال، نه کارمندان و نه کارفرمایان آنها از "مشکلات جدی" اقتصاد نمک در امان نیستند. رئیس تعاونی تولیدکنندگان نمک در منطقه فتیک گفت: امسال 40 هزار تن نمک از دست دادیم که باعث کاهش سرعت فعالیت‌های ما و کمبود در بازار شد و به همین دلیل قیمت هر تن نمک از 10 هزار فرانک سیفا به 60 هزار فرانک سیفا رسید.

آژانس مطبوعاتی سنگال  22 می 2023

افتتاح دومین نمایشگاه جوانان، اشتغال و تحرک در داکار

نخست وزیر آمادوبا روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه جوانان، اشتغال و تحرک در داکار گفت: برنامه اضطراری برای یکپارچگی اجتماعی -اقتصادی و اشتغال جوانان "Xëyu ndaw ñi" که در آوریل 2021 به مرحله اجرا درآمد  90000 "شغل پایدار" را ممکن ساخته و آموزش بیش از 31000 جوان را در مشاغل مختلف انجام داده است. وی افزود: در همین مدت، کمکهای مالی به زنان و جوانان به ارزش 45 میلیارد فرانک سیفا طی سال‌های 2021 و 2022 به  140000 نفر اعطا گردید. آمادوبا معتقد است که برنامه مذکور نه تنها شغل ایجاد کرده است بلکه این "تعهد واقعی به توانمندسازی جوانان و فراهم کردن آنها نه تنها وسیله ای برای امرار معاش، بلکه راهی به سوی استقلال، اعتماد به نفس و عزت" است. نخست وزیر همچنین از ابتکارات انجام شده توسط دولت سنگال، مانند آژانس ملی ترویج اشتغال جوانان (ANPEJ)، صندوق تامین مالی آموزش حرفه ای (3FPT)، هیئت عمومی‌ برای کارآفرینی سریع جوانان و زنان (DER/FJ).تقدیر کرد. آمادوبا همچنین قدردانی عمیق خود را از مسئولان آژانس همکاری و توسعه آلمان GIZ به دلیل مشارکت ثمربخش در جهت ارتقای اشتغال و توسعه اقتصادی و اجتماعی در سنگال ابراز کرد . او معتقد است که این ابتکارات به تقویت مهارت های جوانان و کارآفرینی کمک می‌کند. اجرای برنامه اضطراری برای ادغام اجتماعی- اقتصادی و اشتغال جوانان "Xëyu ndaw ñi"، ابتکار مکی سال بود که از آوریل 2021 با  بودجه ای بالغ بر 450 میلیارد فرانک سیفا برای دوره 2023- 2021 آغاز گردیده  است. این پروژه بر چهار اصل استوار است: اشتغال ، اجرای پروژه‌های عمومی ، انجام پروژه‌های سرمایه گذاری عمومی و حمایت از ابتکارات خصوصی.

آژانس مطبوعاتی سنگال  22 می 2023

 

برگزاری چهارمین نمایشگاه نوآوری ، تشویق مصرف محلی و کارآفرینی زنان در سنگال

طی مراسمی‌ با حضور وزیر زنان، خانواده و حمایت از کودکان، فاتو دیانه، چهارمین نمایشگاه نوآوری، تشویق مصرف محلی و کارآفرینی زنان افتتاح گردید. این نمایشگاه به ابتکار بلژیک و به منظور تشویق مصرف محلی و کارآفرینی زنان اختصاص دارد. وی در این مراسم  گفت: این نمایشگاه به عنوان بخشی از یک برنامه چند ساله برای حمایت از کارآفرینی زنان که در بخش کشاورزی و مواد غذایی برای دوره 2026-2022 فعالیت می‌کنند، برگزار می‌شود. در نمایشگاه مذکور هفتاد غرفه دار به عرضه تولیدات خود می‌پردازند. نمایشگاه مزبور را انجمن ترویج آموزش و پرورش در خارج از کشور تحت نظارت آژانس همکاری فنی والونیا بروکسل با همکاری وزارت زنان، خانواده و حمایت از کودکان سنگال برگزار می نمایند. چهارمین دوره نمایشگاه همزمان با سفر آسترید شاهزاده بلژیک به سنگال برگزار می‌شود. فاتو دایانه از ارتباط این ابتکار که به گفته او به توسعه کارآفرینی، توانمندسازی زنان و کاهش نابرابری‌های جنسیتی کمک می‌کند، استقبال کرد. به گفته وی، برنامه حمایت از کارآفرینی زنان به ویژه مناطق لوگا (شمال)، کولدا، سدیو، زیگنشور (جنوب) و تیس (غرب) را در بر می‌گیرد. خانم دایانه افزود: این نمایشگاه فرصتی برای القای تغییر در تنوع محصول و بهبود  بسته بندی محصولات کشاورزی است.

آژانس مطبوعاتی سنگال  25 می 2023

 

برگزاری کارگاه آموزشی در مورد بررسی رویکرد های سختی کار در سنگال

وزارت جوانان، کارآفرینی و اشتغال یک کارگاه آموزشی در مورد بررسی رویکرد های سختی کار  (HIMO)، در راستای اجرای سیاست اشتغال برگزار کرد. در این کارگاه نمایندگان سازمان بین المللی کار (ILO) نیز حضور داشتند. در حاشیه این کارگاه نماینده وزارت جوانان گفت: رئیس‌جمهور از ما خواسته است با همکاری همه ساختارهای ذیربط از جمله ANPEJ (آژانس ملی ترویج اشتغال جوانان) مراکز اشتغالزایی را در راستای اجرای برنامه PRODAC ( برنامه توسعه حوزه‌های کشاورزی ) افزایش دهیم. سنگره، هماهنگ کننده واحد حمایت از ترویج اشتغال در وزارت جوانان، کارآفرینی و اشتغال نیز گفت: برنامه HIMO در تمام کشور اجرا می‌شود و با کمک به برنامه‌های قبلی  به سیاست توسعه اشتغال در کشور اختصاص یافته است. تیرنو دیوپ، عضو کمیسیون مسئول آموزش و جوانان در مجلس ملی نیز اظهار داشت : شغل‌هایی که از طریق سرمایه‌گذاری ‌های زیرساختی ایجاد می‌شوند، متزلزل هستند و اغلب قابلیت اشتغال جوانان را بهبود نمی‌بخشند. وی افزود: هدف این کارگاه جهت‌گیری و هدایت بهتر سیاست‌ها برای برنامه ‌ریزی بهتر و تحقق سرمایه‌گذاری‌ در زمینه‌های پر اشتغال است.

آژانس مطبوعاتی سنگال  25 می 2023

بهره برداری سنگال از نفت و گاز از پایان سال 2023 اجرایی می‌شود

با توجه به اینکه از زمان استقلال سنگال در سال 1960 تاکنون 176 چاه برای بهره برداری حفاری شده است و تا پایان سال 2023، 23 چاه دیگر قرار است به بهره برداری برسد، انتظار می رود میزان 910 میلیارد متر مکعب گاز استحصال شود، 700 شغل ایجاد گردد و 6000 میلیارد فرانک سیفا منفعت در برداشته باشد. مکی سال رئیس جمهور سنگال با اعلام اینکه بهره برداری سنگال از نفت و گاز از پایان سال 2023 اجرایی می‌شود، افزود: تثبیت پروژه‌های نفتی و گازی و ایجاد شبکه گازی سنگال در زمره اولویتهای دولت است.

Le Soleil, 25 Mai 2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما