اخبار اقتصادی مجارستان
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ اول مهر ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
بازار املاک مجارستان در نقطه عطف قرار دارد
نوح اشتاینبرگ، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت WING، سخنران افتتاحیه نشست سرمایهگذاری املاک و مستغلات پورتفولیو بود و با خوشآمدگویی مثبت معمول خود، بر ضرورت همکاری میان فعالان صنعت برای پیشبرد توسعه و رشد در بازار سرمایهگذاری تأکید کرد. به گفته گابور بربلی، مدیر تحقیقات شرکت CBRE، انتظار میرود که در چند سال آینده بتوانیم به نرخهای رشد اروپای غربی برسیم و حتی ممکن است از آن فراتر رویم. با این حال، کارشناسان حاضر در بحث پنل، بر احتیاط تأکید کردند. او در ارائه خود خاطرنشان کرد که بازار سرمایهگذاری در حال کوچک شدن است و تعداد تراکنشها در سراسر اروپا به دلیل احتیاط بیشتر سرمایهگذاران، ۵۰ درصد کاهش یافته است. بازارهای محلی قویترینها هستند، همانطور که در بازارهای بریتانیا و آلمان مشاهده میشود. اشتاینبرگ افزود که بر اساس این الگو، لازم است بازیگران بازار املاک در مجارستان خودشان فرصتهایی ایجاد کنند، زیرا هیچ کمک خارجیای برای حل مشکلات وجود نخواهد داشت. او تأکید کرد که تلاشهای مشترک برای توسعه بخش ضروری است و ابراز اطمینان کرد که دوره آینده برای بازار املاک مجارستان موفقیتآمیز خواهد بود.
https://www.portfolio.hu/ingatlan/20250923/forduloponton-a-magyar-ingatlanpiac-788042
BYD به تولید باتری در اروپا چشم دوخته است، همزمان با نزدیک شدن به تکمیل کارخانه سگد
شرکت پیشرو در تولید نسل جدید خودروهای برقی، BYD، در حال تکمیل کارخانهای در سگد (در جنوب مجارستان) است که تولید خودروهای برقی آن از اواخر امسال آغاز خواهد شد. برای تولید این خودروها در سگد و همچنین در استانبول ترکیه که سال آینده شروع میشود، باتریها نیز به مقدار زیادی نیاز خواهند داشت و با توجه به مقررات گمرکی اتحادیه اروپا، حمل باتریها از چین به اروپا بهصرفه نخواهد بود. آلفردو آلتاویلا، مشاور ویژه مسئول امور اروپا در BYD، اشاره کرد که تولید باتری نیز باید به قاره اروپا آورده شود و عملاً هر کشوری میتواند در این پروژه رقابت کند. قابل ذکر است که BYD هماکنون با سهم 17.8 درصدی در بازار جهانی، قدرت بزرگی در تولید باتری محسوب میشود. تنها شرکت CATL (که کارخانهای در دبرسن، شرق مجارستان میسازد) با سهم 37.5 درصدی بازار، پیشتاز است.
با احداث دو کارخانه بزرگ اروپایی، انتظار میرود تنوع محصولات و حجم تولید BYD به طور چشمگیری افزایش یابد. استلا لی، معاون اجرایی BYD، اخیراً اعلام کرد که طی سه سال، شرکت میخواهد تمام خودروهای برقی فروخته شده در اروپا را بهصورت محلی تولید کند تا از تعرفههای 27 درصدی اتحادیه اروپا جلوگیری شود. مذاکرات تجاری در حال انجام بین اتحادیه اروپا و چین ممکن است در این زمینه تغییراتی ایجاد کند، هرچند که ساخت کارخانه باتری حداقل سه سال طول میکشد.
در مرحله اول، خودروهای پلاگین هیبریدی بر محصولات BYD در اروپا غالب خواهند بود، زیرا تعرفه واردات این خودروها تنها 10 درصد است. در ابتدا این شرکت فقط خودروهای تمام برقی به اروپا میآورد، ولی پس از اعمال تعرفههای سنگین، تمرکز خود را به هیبریدهای پلاگینی تغییر داده است که در اروپا محبوبتر میشوند.
دو کارخانه در سگد و استانبول ظرفیت ترکیبی سالانه 500,000 خودرو خواهند داشت که این میزان واردات باتری را اقتصادی نمیسازد. آلتاویلا در یک رویداد تخصصی در میلان این موضوع را تأکید کرد و اضافه کرد که BYD هنوز تصمیم نگرفته که اولویت را به کارخانه مونتاژ سوم یا کارخانه تولید باتری بدهد. در حال حاضر تمرکز شرکت روی عملیاتی کردن کارخانه سگد و رسیدن به ظرفیت کامل است. او افزود که هیچ ترجیح خاصی برای مکان کارخانه وجود ندارد و هر مکان بالقوه فرصت برابری دارد و همه چیز وابسته به همکاری مقامات محلی است. هزینه انرژی یکی از عوامل کلیدی است زیرا به طور بنیادین موفقیت و رقابتپذیری سرمایهگذاریهای بزرگ را تعیین میکند.
این کارخانه در سگد با ظرفیت پیشبینیشده 300,000 خودرو در سال و 15 ساختمان مختلف ساخته میشود. ذخیره باتری 50,000 متر مربعی نیز جزئی از آن است که باتریها از چین با کشتی به سگد ارسال میشوند و سپس نصب میگردند. کارخانه همچنین مصرف انرژی و آب بسیار بالایی دارد که معادل مصرف یک شهر کوچک در مجارستان است و مقامات محیط زیست مجارستان نظارت دقیقی بر آن خواهند داشت. با توجه به تأخیرهای اخیر، انتظار میرود تولید انبوه در سگد از سال 2026 شروع شود و در دو سال اول زیر ظرفیت کامل کار کند، اما در نهایت به ظرفیت کامل خواهد رسید. این پروژه اهمیت استراتژیک بالایی برای بازار خودرو اروپا دارد و BYD را به رقبایی در حد فورد، تسلا و فولکسواگن تبدیل خواهد کرد.
https://hungarytoday.hu/byd-eyes-european-battery-production-as-szeged-plant-nears-completion
مجارستان چشمانداز رشد جسورانه خود را در بزرگترین نمایشگاه املاک و مستغلات ارائه میدهد
مجارستان با بازار مسکن که بالاتر از میانگین رشد اروپا قرار دارد، چشمانداز اقتصادی جامعی برای بخش املاک و مستغلات ارائه میدهد و در یکی از بزرگترین نمایشگاههای املاک اروپا، EXPO REAL در مونیخ حضور مییابد. این رویداد که از ۶ تا ۸ اکتبر برگزار میشود، بیش از ۲۰۰۰ شرکتکننده از ۷۵ کشور و نزدیک به ۴۰,۰۰۰ تصمیمگیرنده را گرد هم میآورد. ارنو تاکاچ، رئیس انجمن تولیدکنندگان املاک مجارستان (IFK)، اعلام کرد که بازار املاک مجارستان با وجود چالشهای جهانی، تثبیت شده است. در دو سال گذشته، سرمایهگذاری مستقیم خارجی به ارزش ۲۳ میلیارد یورو وارد کشور شده که از مجموع سرمایهگذاریهای جمهوری چک، لهستان و اسلواکی بیشتر است.
بر اساس دادههای شرکت CBRE، بازار سرمایهگذاری در حوزه املاک مجارستان میتواند در سال ۲۰۲۵ به حجم ۸۰۰ میلیون یورو برسد که بیش از دو برابر رقم سال ۲۰۲۴ است. بازار املاک صنعتی عمدتاً در مناطق روستایی در حال گسترش است، به ویژه در حوالی شهرهای دبرسن، میشکولتس، کچکمِت، گیور و سگد که حجم اجاره فضای صنعتی در این مناطق ۲.۵ برابر افزایش یافته است. در سراسر کشور بیش از ۵۸۰,۰۰۰ متر مربع فضای صنعتی در حال توسعه است.
سرمایههای جدیدی نیز وارد شدهاند؛ علاوه بر سرمایهگذاران چینی در بخش سرمایه در گردش، سرمایهگذاران چینی املاک نیز فعال شدهاند و حضور سرمایهگذاران چک نیز در منطقه به طور پیوسته در حال رشد است. انتظار میرود تا پایان سال، سهم سرمایهگذاران مجارستانی به ۸۰ درصد بازگردد. استانداردها بر اهمیت سرمایهگذاریهای مبتنی بر دانش و تحقیقات و توسعه تأکید دارند. در سال ۲۰۲۴ تنها ده پروژه از این نوع آغاز شدهاند. با همکاری آژانس ترویج سرمایهگذاری مجارستان (HIPA)، ۷۷ سرمایهگذاری بزرگ به ارزش ۱۰.۳ میلیارد یورو در یک سال انجام شده که بیش از ۱۸,۵۰۰ شغل جدید ایجاد کرده است.
https://hungarytoday.hu/hungary-to-present-bold-growth-vision-at-top-real-estate-exhibition
افتتاح کارخانه جدید بیامو در دبروژن، مجارستان
این پروژه سرمایهگذاری بیش از ۸۲۰ میلیارد فورینت (معادل ۲.۱ میلیارد یورو) است که این کارخانه به قطب تولید خودروهای الکتریکی در مجارستان تبدیل خواهد شد. نخستوزیر طی سخنرانی خود گفت: «ما جریمه نمیکنیم، بلکه سرمایهگذاری را پاداش میدهیم. شرکتها نباید فرمانبردار باشند بلکه باید شریک باشند.»
اوربان به همکاریهای گذشته آلمان و مجارستان اشاره کرد و گفت که این همکاریها حاصل همان توافقی است که در سال ۱۹۹۸ با صدراعظم هلموت کول داشتیم. وی به کیفیت و وسعت کارخانه اشاره کرد و آن را «فوقالعاده» و «تحسینبرانگیز» توصیف کرد. نخستوزیر همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده تعداد بیشتری از شهروندان مجارستانی قادر به داشتن خودروهای بیامو باشند.
وی بر ضرورت تصمیمات جسورانه و انتقال سریع به مواجهه با چالشهای جهانی تاکید کرد و افزود که کشورها و تولیدکنندگان خودرو وارد دورهای از رقابت فشرده شدهاند. وی بیان کرد: «واکنش ما به شرایط حاضر بسیار مهم است. برخی ایستادگی خواهند کرد و برخی سقوط خواهند کرد. مجارستان نیز مورد آزمون قرار گرفته است: آیا میخواهیم تولید کنیم؟ آیا شهروندان ما توانایی کار دارند؟ رهبران ما چگونه خواهند بود؟» همچنین درباره وضعیت اقتصاد اروپا ابراز نگرانی کرد و گفت: «اروپا ضعیف است.»
اوربان اعلام کرد کارخانه بیامو در دبروژن با ۱۵ درصد عقبتر از کارخانه بیامو در کارولینای جنوبی شروع به کار میکند و بنابراین مجارستان باید ۱۵ درصد کارآمدتر عمل کند تا رقابتپذیر بماند. به سرمایهگذاران اطمینان داد که مجارستان محیط کسبوکاری پیشبینیپذیر و حمایتی دارد: «کسانی که در مجارستان سرمایهگذاری میکنند میتوانند مطمئن باشند که قوانین بهیکباره تغییر نخواهد کرد. ما جریمه نمیکنیم بلکه پاداش میدهیم. بهعلاوه، مردم مجارستان پول دیگران را برای جنگهای دیگران خرج نمیکنند بلکه بر توسعه اقتصاد مجارستان تمرکز خواهند کرد.» نخستوزیر همچنین به تاسیس مرکز آموزشی بیامو در دبروژن اشاره کرد و افزود که سرمایهگذاریهای بیشتری در حال انجام است، شامل مرکز لجستیک و خدمات کسبوکار. او گفت دبروژن اکنون در میان سه کاندیدای نهایی رقابت برای کسب عنوان پایتخت سبز اروپاست و همچنین توسعه فرودگاه بینالمللی دبروژن برنامهریزی شده است. بر اساس برآوردهای نخستوزیر، حدود ۱۰۰۰ میلیارد فورینت (۲.۵ میلیارد یورو) سرمایهگذاری در منطقه دبروژن انجام شده است. اوربان گفت: «هیچ منطقهای در مجارستان در فاصله زمانی کوتاهی چنین پیشرفت قابل توجهی نداشته است» و این موفقیت را ناشی از «بیقراری مداوم دبروژن» دانست.
https://hungarytoday.hu/viktor-orban-inaugurates-bmws-debrecen-factory-we-do-not-penalize-but-reward-investment
افزایش ۵.۲ درصدی تعداد میهمانان در آگوست با رشد گردشگران خارجی
طبق گزارش دفتر آمار مرکزی مجارستان (KSH): صنعت گردشگری مجارستان در ماه آگوست ۲۰۲۵ رشد پایداری را تجربه کرد؛ به طوری که تعداد میهمانان ۵.۲ درصد و شبهای اقامت ۳.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. تقریباً ۲.۸ میلیون میهمان در اقامتگاههای تجاری، خصوصی و سایر مکانها در سراسر کشور حدود ۷.۳ میلیون شب اقامت داشتند. آمار تعدیل شده فصلی نشان از افزایش قویتر دارد؛ تعداد میهمانان ۷.۹ درصد و شبهای اقامت ۴.۶ درصد نسبت به آگوست ۲۰۲۴ رشد داشته است.
ورود گردشگران خارجی عامل اصلی این رشد بود که ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و شبهای اقامت آنها نیز ۸.۴ درصد بیشتر شد. در مجموع ۱.۳ میلیون گردشگر بینالمللی نزدیک به ۳.۴ میلیون شب اقامت داشتند که بیشترین آنها در هتلها بوده و تعدادشان ۷ درصد افزایش یافته است. اقامتگاههای خصوصی و دیگر مکانها ۱۴ درصد رشد داشتهاند. بوداپست و اطراف آن بیشترین رشد را تجربه کردند، با ۲۲ درصد افزایش میهمانان بینالمللی، در حالی که سگد ۱۹ درصد افزایش داشت.
گردشگری داخلی کمتر فعال بود؛ ۱.۵ میلیون مجار حدود ۳.۹ میلیون شب اقامت داشتند. تعداد میهمانان داخلی ۱ درصد افزایش یافت اما شبهای اقامتشان ۱ درصد کاهش نشان داد. بیشتر اقامتها در هتلها بوده و بوداپست با ۱۸ درصد رشد بیشترین افزایش را داشت، در حالی که توکای و نییرگازی کاهش ۶ درصدی را تجربه کردند.
در مجموع ۳۸,۵۸۳ اقامتگاه گردشگری در آگوست فعال بودند که شامل ۳,۰۰۹ واحد تجاری از جمله ۱,۰۲۲ هتل و ۱,۱۷۸ مهمانخانه میشود. درآمد ناخالص این بخش به ۱۶۰.۹ میلیارد فورینت رسید که ۱۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. هزینههای صورت گرفته با کارتهای تفریحی سخچنی ۳.۵ درصد رشد کرده و به ۷.۶ میلیارد فورینت رسید.
از ابتدای سال تاکنون، حدود ۱۳.۵ میلیون میهمان در مجارستان ثبت شده که ۶.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. تعداد گردشگران داخلی ۱.۹ درصد افزایش یافته و به ۶.۸ میلیون و گردشگران خارجی ۱۱ درصد رشد کرده و به ۶.۶ میلیون رسیدهاند.
این ارقام نشاندهنده رونق چشمگیر بخش گردشگری مجارستان است که عمدتاً به دلیل افزایش گردشگران خارجی رخ داده است.
https://abouthungary.hu/news-in-brief/ksh-guest-numbers-up-5-2-percent-in-august-driven-by-foreign-tourists