اخبار اقتصادی اتریش
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمه اول شهریور ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
رونق مجدد خودروهای برقی در اتریش
پس از افت خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴، بازار اتریش در سال جاری دوباره رونق گرفته است. تازهترین آمار نشان میدهد که شرکتها و مؤسسات نقشی کلیدی در این بازگشت ایفا کردهاند. حدود دو- سوم خودروهای جدید در اتریش توسط شرکتها خریداری میشود. این موضوع در مورد خودروهای برقی نیز صادق است. از ابتدای سال ۲۰۲۵ تا پایان جولای، شرکتهای اتریشی بیش از ۲۵ هزار خودروی برقی جدید خریداری کردند. شرکتها اکنون با نصب ایستگاههای شارژ داخلی و استفاده از راهحلهای سیار، هزینه شارژ را بهطور چشمگیری کاهش دادهاند.
همین موضوع باعث شده که استفاده روزمره از خودروهای برقی اقتصادیتر شود. مزایای مالیاتی نیز مشوق دیگری برای این موضوع است. استفاده کارکنان از خودروی برقی مشمول مالیات اضافه نمیشود و شرکتها میتوانند مالیات بر ارزش افزوده را تا سقف ۴۰ هزار یورو بازپس بگیرند.
https://www.derstandard.at/story/3000000283729/scheu-abgelegt-oesterreichs-unternehmen-kaufen-immer-oefter-e-autos
استفاده وزارت دارایی اتریش از هوش مصنوعی برای مبارزه فرار مالیاتی
هوش مصنوعی بهعنوان یکی از فناوریهای کلیدی در قرن ۲۱ است که در طی سالهای اخیر به شکل گستردهای در صنایع و همچنین بخش خدمات مورد استفاده قرار گرفته است. این فناوری شامل مجموعهای از الگوریتمها و مدلهای محاسباتی است که قادر به تحلیل دادههای پیچیده، شناسایی الگوها، پیشبینی روندها و تصمیمگیریهای خودکار هستند. اهمیت هوش مصنوعی در حوزههای مالیاتی، به دلیل حجم بالای دادهها، پیچیدگی فرآیندهای مالی و نیاز به شفافیت و دقت بالا، بهطور ویژه برجسته میشود.
در اتریش، دولت و بهویژه وزارت دارایی با هدف افزایش کارایی سیستم مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی، از فناوری هوش مصنوعی استفاده میکند. استفاده از هوش مصنوعی در این کشور نه تنها محدود به تحلیل دادههای مالی و مالیاتی داخلی، بلکه در همکاری با نهادهای بینالمللی، بررسی تراکنشهای بینمرزی و کنترل تبادلات ارزی نیز کاربرد دارد. این سیستم باعث شده که زمان بررسی پروندهها کاهش یابد و دقت شناسایی تخلفات افزایش پیدا کند. تحلیلها نشان داده که استفاده از هوش مصنوعی باعث افزایش کارایی بررسیهای مالیاتی در وزارت دارایی تا بیش از 40 درصد و کاهش شدید هزینههای نیروی انسانی شده است. همچنین به دلیل دقت بالای سیستم، اعتماد عمومیبه عدالت مالیاتی افزایش یافته است.
یکی از نمونههای بارز عملکرد مرکز تحلیل پیش بینی که به عنوان نمونه در سال ۲۰۲۴ در گزارش ها آمده مربوط به شناسایی یک شبکه شرکت صوری بینالمللی است که با هدف فرار از مالیات بر ارزش افزوده فعالیت میکرد. با تحلیل دادههای تراکنشهای بانکی و مقایسه با الگوهای رفتاری گذشته، سیستم توانست این شبکه را شناسایی و درآمد غیرقانونی آنها را حدود 2 / 7 میلیون یورو تخمین بزند.
https://orf.at/stories/3402401/
https://www.derstandard.at/story/3000000283295/finanzministerium-setzt-gegen-steuerbetrug-verst228rkt-auf-ki
افزایش سود شرکت فرودگاه وین
فرودگاه وین در نیمه اول سال ۲۰۲۵ عملکرد مالی قویای داشته است. سود کل گروه ۶.۲ درصد افزایش یافته و به ۱۱۵.۱ میلیون یورو رسیده است، در حالی که سود عملیاتی نیز ۵.۳ درصد رشد کرده و به ۱۴۶.۱ میلیون یورو رسید. تعداد کارکنان این مجموعه نیز نیم درصد کاهش یافته و به ۵۴۱۲ نفر رسیده است. در همین مدت، تعداد مسافران در وین ۲.۴ درصد افزایش یافته و به ۱۴.۷ میلیون نفر رسیده است. تعداد پروازها نیز با رشد ۳ درصدی به ۱۱۲.۹۵۶ پرواز رسید.
مقصدهای شرق دور بیشترین رشد را تجربه کرده و با افزایش ۳۲.۵ درصدی مسافران، بالاتر از متوسط رشد داشتهاند. همچنین حجم بار فرودگاه ۹.۱ درصد افزایش یافته و به ۱۵۴.۰۰۱ تن رسیده است. در ماه جولای ۲۰۲۵، فرودگاه وین همراه با فرودگاههای زیرمجموعه خود یعنی فرودگاه مالتا و فرودگاه کوشیچه در اسلواکی، در مجموع ۴.۴۵۱.۶۲۳ مسافر داشته است، در حالی که در جولای ۲۰۲۴ این رقم ۴.۴۰۶.۸۰۲ نفر بود. خود فرودگاه وین نیز در این ماه ۳.۲۸۳.۷۰۶ مسافر ثبت کرده که اندکی کمتر از جولای سال قبل است.
https://www.derstandard.at/story/3000000283930/flughafen-wien-steigerte-konzerngewinn-im-ersten-halbjahr
نقش نوآوری در اقتصاد اتریش
اتریش از حیث اقتصادی برای کسب وکارها بهطور فزایندهای گران شده است. صادرکنندگان اتریشی از حیث رقابتپذیری در بازارهای جهانی شانسی ندارند و لذا تنها راه موفقیت، عرضه محصولات با کیفیت بالاتر است. اما این مساله هم روزبهروز دشوارتر میشود. طبق اعلام اتاق بازرگانی اتریش بسیاری از شرکتها بهدلیل عدم اطمینان اقتصادی،سرمایهگذاریهای آیندهمحور را به تعویق انداخته و به جای آن، روی سرمایهگذاریهای جایگزین یا اقدامات کوتاهمدت برای افزایش بهرهوری تمرکز میکنند.
در سال ۲۰۲۴ تعداد ثبت اختراعات اتریش در اداره ثبت اختراعات اروپا (EPA) نسبت به سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است، اما این کشور همچنان در میان نوآورترین کشورهای جهان قرار دارد. در سال 2024، اتریش بهطور متوسط ۲۳۴ درخواست ثبت اختراع به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت به ثبت رسانده است. این رقم بهطور قابلتوجهی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا با ۱۵۲ درخواست ثبت اختراع است. اتریش از نظر سرانه ثبت اختراع در رتبه هشتم جهان قرار دارد.
https://www.diepresse.com/19950842/wie-innovativ-ist-oesterreich
نرخ تورم در اتریش در ماه جولای 3.6 درصد بوده است
بر اساس اعلام اداره آمار اتریش، نرخ تورم این کشور در جولای نسبت به زمان مشابه سال گذشته 3.6 درصد بوده است. این نرخ 1.6 درصد بالاتر از میانگین کشورهای حوزه یورو است. یکی از مهمترین عوامل این افزایش نرخ، پایان یافتن یارانه برق بوده است که خود عامل 0.7 درصد از این نرخ است.
نرخ تورم در اتریش در ابتدای سال 2024 به 2 درصد رسید که به مرز تعیین شده بر اساس معیارهای مایستریخت رسیده بود. علاوه بر قیمت برق، افزایش هزینهها در بخش خدمات عامل دوم نرخ تورم فعلی است.
https://www.derstandard.at/story/3000000284073/inflation-bei-36-prozent-nicht-lebensmittel-sondern-dienstleistungen-und-ende-der-sind-preistreiber
گزارش عملکرد بانک اتریشی اوبر بانک
فرانتس گاسلزبرگر، مدیرعامل اوبربانک، اعلام کرد حجم وامهای جدید مسکن این بانک در نیمه نخست ۲۰۲۵ نسبت به نیمه دوم ۲۰۲۴ ۸۰ درصد افزایش یافته و این روند در نیمه دوم سال نیز ادامه خواهد داشت. در مقابل، او بحران در املاک تجاری را همچنان جدی دانست. بر اساس گزارش اوبربانک، تقاضای اعتبار شرکتها برای سرمایهگذاری و توسعه رو به افزایش است و سال جاری بهترین سال در حوزه تأمین مالی تجاری خواهد بود. در نیمه نخست، حجم وامهای تجاری با رشد ۸۴۲,۶ میلیون یورویی به ۱۷,۸ میلیارد یورو رسید.
همچنین حجم مطالبات لیزینگی برای نخستین بار از ۳ میلیارد یورو عبور کرده است. از نظر عملکرد مالی، سود پیش از مالیات با ۹ درصد کاهش به ۲۳۴,۸ میلیون یورو و سود پس از مالیات با ۱۱ درصد کاهش به ۱۷۹,۲ میلیون یورو رسید. اوبربانک قصد دارد در جمهوری چک و مجارستان و آلمان فعالیت خود را گسترش دهد در حالی که در اتریش برنامهای برای افزایش شعب ندارد. ارزش ترازنامه بانک اکنون ۲۸,۸۵ میلیارد یورو است و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۶ از مرز ۳۰ میلیارد یورو عبور کند. این بانک از سال ۲۰۲۸ تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی اروپا قرار خواهد گرفت.
https://www.diepresse.com/20013021/oberbank-chef-gasselsberger-80-prozent-mehr-immobilienkredite
بازار خودروی اروپا در حال رونق گرفتن است، تسلا همچنان در حال از دست دادن سهم خود است
بازار خودرو اروپا در ماه جولای، افت ماه قبل را جبران کرد. بر اساس آماری که روز پنجشنبه توسط انجمن صنعت خودرو ACEA منتشر شد ، فروش نسبت به سال گذشته 7.4 درصد افزایش یافته است، پس از کاهشی به این بزرگی در ماه ژوئن. با این حال، این هنوز نشان دهنده کاهش اندک فروش 0.7 درصدی است که به کمیکمتر از 6.5 میلیون خودروی جدید فروخته شده از ابتدای سال تاکنون رسیده است.
به طور خاص، خودروهای هیبریدی شاهد افزایش بودند: این انجمن در ادامه اظهار داشت که با سهم بازار کمیبیش از یک سوم، اکنون سیستم رانندگی ترجیحی در اروپا هستند. خودروهای بنزینی و دیزلی روی هم رفته تنها 37.7 درصد را تشکیل میدهند که ده درصد کمتر از یک سال پیش است. با 15.6 درصد، سهم خودروهای برقی اندکی افزایش یافته است. با این حال، این میزان همچنان بسیار پایینتر از سطح مورد نیاز در این مرحله از گذار سیستم رانندگی است.
خودروسازان باید سهم خودروهای برقی را برای دستیابی به اهداف CO2 کمیسیون اروپا افزایش دهند. با این حال، کمیسیون در بهار به آنها زمان بیشتری برای انجام این کار داد. روز چهارشنبه، اولا کالنیوس، رئیس ACEA و ماتیاس زینک، رئیس انجمن تأمینکنندگان خودرو CLEPA، از تغییر اهداف 2030 و 2035 حمایت کردند. آنها در نامهای به اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ، نوشتند که این اهداف دیگر به طور واقعبینانه قابل دستیابی نیستند. طبق مقررات فعلی، انتشار CO2 ناوگان باید تا سال 2030 به میزان 55 درصد کاهش یابد و از سال 2035 به بعد، هیچ وسیله نقلیه موتور احتراقی اجازه فروش نخواهد داشت.
تسلا همچنان در حال کاهش است
در میان تولیدکنندگان انفرادی، فولکس واگن با برندهای فولکس واگن، آئودی، سئات/کوپرا و پورشه، رهبری بازار خود را در هفت ماه اول گسترش داد و 3.8 درصد خودروی بیشتر فروخت. بی ام و ، مرسدس بنز و رنو نیز نسبت به سال قبل خودروهای بیشتری فروختند. در مقابل، شرکت مادر اوپل ، استلانتیس، شاهد کاهش فروش بود و از ژانویه تقریباً ده درصد کمتر خودرو فروخت.
تسلا ، تولیدکننده خودروهای برقی ، نیز همچنان در حال از دست دادن سهم خود است و فروش آن ۴۳.۵ درصد کاهش یافته است. تنها در ماه جولای، شرکت ایلان ماسک تنها ۶۶۰۰ دستگاه خودرو فروخت و حتی از شرکت چینی SAIC که مالک برند MG است، و دیگر شرکتها، عقب ماند.
https://www.diepresse.com/20037864/europas-automarkt-zieht-an-tesla-verliert-weiter-an-boden