سرمایه گذاری در زیرساختهای لجستیکی قزاقستان
در قلب اوراسیا، یک مرز اقتصادی جدید در حال ظهور میباشد. این کشور آسیای مرکزی در حال تجربه یک رنسانس زیرساخت لجستیکی است.
قزاقستان با موقعیت استراتژیک خود بین اروپا و آسیا، خود را به عنوان چهارراه ایدهآل برای تجارت جهانی قرار داده و زمینه را برای گسترش سرمایهگذاریهای بین المللی فراهم میکند. با پیشبینی رشد بازار لجستیک از ۴.۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ به ۱۳.۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۲، فرصتهای زیادی برای سرمایهگذاران وجود دارد. رشد ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی قزاقستان در اوایل سال ۲۰۲۵ عمدتاً توسط بخشهای استراتژیک مانند لجستیک و خدمات حمل و نقل هدایت میشود. موقعیت استراتژیک این کشور، همراه با سرمایهگذاریهای زیرساختی و مشوقهای جذاب، آن را به مقصدی ایدهآل برای سرمایهگذاری در لجستیک تبدیل میکند. دولت، اتصال بینالمللی را به عنوان ستون کلیدی توسعه بلندمدت قرار داده و سه بخش حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی، جزء اصلی این چشمانداز به شمار می آیند.
حمل و نقل هوایی: دیجیتالی کردن راههای هوایی
قزاقستان با سیستم اطلاعات حمل و نقل الکترونیکی که تمام فرودگاهها و اکثر خطوط هوایی کشور را به هم متصل میکند، در حال متحول کردن صنعت حمل و نقل هوایی خود میباشد. این سیستم دیجیتال، اسناد کاغذی سنتی را با فرآیندهای الکترونیکی جایگزین کرده و زمان جابجایی بار را از یک روز به یک ساعت کاهش میدهد. وزارت حمل و نقل با اختصاص نزدیک به 2.9 میلیارد دلار به پروژههای زیرساختی، سرمایهگذاری سنگینی در این تحول انجام داده است. هشت فرودگاه در قزاقستان اکنون طبق استانداردهای ایکائو دارای رتبه 4E بوده که قادر به جابجایی هواپیماهای بزرگ و ترافیک با ظرفیت بالا هستند. تبدیل فرودگاه ساری آرکا در کاراگاندا به یک قطب حمل و نقل چندوجهی با برنامههایی برای افزایش ظرفیت حمل و نقل آن از 15000 به 200000 تن تا سال 2030 به ویژه قابل توجه است. همچنین دولت در حال آمادهسازی برای راهاندازی یک شرکت هواپیمایی باری ملی(کارگو) بوده که اولین پرواز آن در اوایل سال ۲۰۲۶ پیشبینی میشود. این یک اقدام استراتژیک برای خدمترسانی بهتر به بازار جهانی حمل و نقل هوایی میباشد که در حال حاضر سالانه ۵۷.۷ میلیون تن بار جابجا کرده که حدود ۱۵٪ آن از حریم هوایی قزاقستان میگذرد.
حمل و نقل زمینی: ساخت جاده ابریشم
قزاقستان در حال سرمایهگذاری سنگین در زیرساختهای حمل و نقل زمینی خود بوده و طرح Nurly Zhol" " دولت بر نوسازی ۱۳۰۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۶۱۰۰ کیلومتر خطوط راهآهن تنها در سال ۲۰۲۵ تمرکز دارد. حمل و نقل ریلی به عنوان روش حمل و نقل غالب این کشور در حال پیشبرد پروژههای ریلی در مقیاس بزرگ، از جمله نوسازی ۱۱۰۰۰ کیلومتر خطوط راهآهن تا سال ۲۰۲۹ است. شرکت راه آهن ملی قزاقستان (KTZ) رهبری این پروژه را بر عهده داشته و همکاری استراتژیک اش با راهآهن چین تحت طرح « کمربند و جاده » در جهت افزایش ترافیک حمل و نقل ریلی بین چین و اروپا، کاهش زمان ترانزیت و افزایش حجم بار است. با توجه به اینکه حمل و نقل ریلی بخش قابل توجهی از شبکه لجستیک قزاقستان را شکل میدهد، این یک فرصت طلایی برای سرمایهگذاران به شمار می آید.
حمل و نقل دریایی: افتتاح کریدور خزر
قابلیتهای لجستیک دریایی قزاقستان نیز در حال افزایش میباشد. بندر آکتائو شاهد توسعههای بزرگی از جمله افتتاح یک مرکز کانتینری جدید بوده که ظرفیت حمل و نقل سالانه آن را به 240،000 TEU افزایش میدهد. اما اصلی ترین تحولات در بندر کوریک در حال وقوع بوده، جایی که گروه بنادر AD در سال 2025، مبلغ 775 میلیون دلار سرمایهگذاری کرده است. شرکت بنادر AD در حال راهاندازی حداکثر چهار کشتی کانتینری کمعمق 780 TEU برای دریای خزر و سرمایهگذاریهای مشترک در حداکثر چهار تانکر نفت خام افراماکس میباشد. این تحولات بخشی از یک استراتژی گستردهتر برای پشتیبانی از کریدور میانی به عنوان یک مسیر تجاری کلیدی شرق-غرب است. در این میان ترمینال چندمنظوره سرژا در بندر کوریک، یک دارایی استراتژیک بوده که محمولههای عمومی، کانتینرها و بارفله خشک را مدیریت خواهد کرد.
با نگاهی به چشمانداز فرصتهای سرمایهگذاری جهانی، رونق زیرساختهای لجستیک قزاقستان به عنوان یکی از جذابترین مناطق سرمایه گذاری دهه ۲۰۲۰ برجسته میشود. جمهوری قزاقستان نه تنها خود را به عنوان یک قطب ترانزیت معرفی کرده، بلکه به طور فعال در حال ساخت زیرساختها برای تبدیل شدن به یک قطب لجستیکی واقعی در اوراسیا است. با موقعیت استراتژیک، حمایت دولت و چشمانداز زیرساختی برای تبدیل شدن به یک قطب لجستیک جهانی بازده این سرمایهگذاریها احتمالاً در سالهای آینده قابل توجه خواهد بود.
https://www.ainvest.com/news/unlocking-logistics-goldmine-kazakhstan-strategic-infrastructure-boom-2507/