معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰

اقدامات قزاقستان در تعریف اولویت‌های ترانزیت هوایی

قزاقستان به همراه ایکائو در حال تدوین یک طرح جامع برای توسعه صنعت هوانوردی تا سال 2050 است.

امروزه، رژیم «آسمان باز» در ۱۵ فرودگاه این کشور در حال اجرا است. قزاقستان به همراه ایکائو در حال تدوین یک طرح جامع برای توسعه صنعت هوانوردی تا سال 2050 است. این طرح شامل ساخت فرودگاه‌های جدید، توسعه ناوبری هوایی، بهبود ایمنی و به‌روزرسانی ناوگان هوایی می‌شود. دولت قزاقستان طرح توسعه هوانوردی غیرنظامی‌بدون سرنشین برای سال‌های 2025 تا 2031 را تصویب کرده است . این سند، چشم‌انداز استراتژیک و گام‌های کلیدی برای توسعه این صنعت را تعریف می‌کند که امروزه یکی از سریع‌ترین رشدها را در جهان و کشور قزاقستان دارد.

سیستم‌های هواپیمای بدون سرنشین یا به اختصار پهپادها، به طور فزاینده‌ای برای اهداف تجاری و دولتی محبوب می‌شوند. سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) تخمین می‌زند که بازار جهانی لجستیک و حمل و نقل با پشتیبانی پهبادی از ۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ افزایش خواهد یافت. منابع دیگر، اندازه بازار را تا اوایل سال ۲۰۲۴، ۳۵.۲۸ میلیارد دلار تخمین می‌زنند و پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۹ به ۶۷.۶۴ میلیارد دلار برسد.

 

سیاست توسعه حمل و نقل هوایی قزاقستان

جمهوی قزاقستان با اجرای سیاست آسمان باز و اجازه ورود سرمایه‌گذاران بزرگ حمل و نقلی بالاخص در حوزه هوانوردی توانسته تا زمینه خروج از «لیست سیاه» اتحادیه اروپا را فراهم سازد. این کشور اکنون با استانداردهای ایمنی بین‌المللی در سطح ۸۲٪ مطابقت دارد که بالاتر از میانگین جهانی است. این سطح با کشورهای اتحادیه اروپا مانند دانمارک و لهستان قابل مقایسه است و در بین کشورهای مستقل مشترک‌المنافع بهترین است.

قزاقستان همچنین در حال ایجاد یک مرکز تخصصی برای بررسی حوادث هوایی است که عنصر مهمی از سیستم ایمنی تحت نظارت سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) است. این موضوع به ویژه پس از سقوط یک هواپیمای AZAL در نزدیکی آکتائو در دسامبر گذشته اهمیت پیدا کرد.

قزاقستان به همراه ایکائو در حال تدوین یک طرح جامع برای توسعه صنعت هوانوردی تا سال 2050 است. این طرح شامل ساخت فرودگاه‌های جدید، توسعه ناوبری هوایی، بهبود ایمنی و به‌روزرسانی ناوگان هوایی می‌شود.

طبق پیش‌بینی‌های وزارت حمل و نقل، ظرف پنج سال، ترافیک مسافری کشور به ۲۶ میلیون نفر خواهد رسید، ۲۰۰ مسیر بین‌المللی افتتاح خواهد شد و ناوگان هوایی از ۲۲۰ هواپیما فراتر خواهد رفت. در سال ۲۰۲۴، خطوط هوایی قزاقستان تاکنون ۱۲ پرواز بین‌المللی، از جمله به بمبئی، پراگ و جده، راه‌اندازی کرده‌اند. امسال انتظار می‌رود ۱۶ مسیر دیگر، از جمله به رم، شانگهای و بلگراد، افتتاح شود.

 

بخش هوانوردی قزاقستان توسط شرکت هواپیمایی ملی ایر آستانه، شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت فلای آریستان و شرکت‌های هواپیمایی خصوصی اسکات ایرلاینز و قزاق ایر نمایندگی می‌شود. قزاقستان تنها کشور در آسیای مرکزی است که شرکت هواپیمایی ملی خود را در بورس اوراق بهادار فهرست کرده است. امروزه، ایر آستانه، یکی از رهبران بازار منطقه‌ای، توسط پیتر فاستر بریتانیایی رهبری می‌شود.

 پس از عرضه اولیه سهام، سرمایه‌گذاران همچنان علاقه زیادی نشان دادند و ایر آستانه بزرگترین سود سهام تاریخ خود را اعلام کرد. فاستر تأکید کرد که موفقیت این شرکت مبتنی بر کنترل هزینه، سطح بالای خدمات و رعایت استانداردهای ایمنی است.به گفته فاستر، این شرکت به طور فعال در حال توسعه مشارکت‌های بین‌المللی و گسترش حضور خود در بازارهای خارجی است.

تصویب  توسعه هوانوردی غیرنظامی‌بدون سرنشین  تا سال 2031

دولت قزاقستان طرح توسعه هوانوردی غیرنظامی‌بدون سرنشین برای سال‌های 2025 تا 2031 را تصویب کرده است . این سند، چشم‌انداز استراتژیک و گام‌های کلیدی برای توسعه این صنعت را تعریف می‌کند که امروزه یکی از سریع‌ترین رشدها را در جهان و کشور قزاقستان دارد.

سیستم‌های هواپیمای بدون سرنشین (UAS) یا به اختصار پهپادها، به طور فزاینده‌ای برای اهداف تجاری و دولتی محبوب می‌شوند. سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) تخمین می‌زند که بازار جهانی لجستیک و حمل و نقل با پشتیبانی UAS از ۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ افزایش خواهد یافت. منابع دیگر، اندازه بازار را تا اوایل سال ۲۰۲۴، ۳۵.۲۸ میلیارد دلار تخمین می‌زنند و پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۹ به ۶۷.۶۴ میلیارد دلار برسد.

در چارچوب مفهوم مصوب، قزاقستان قصد دارد:

توسعه چارچوب نظارتی؛

آموزش پرسنل حرفه‌ای؛

تحریک پیشرفت‌های علمی و فناوری؛

بومی‌سازی تولید قطعات پهپادها؛

گسترش استفاده از پهپادها در کشاورزی، صنعت، انرژی و سایر بخش‌ها.

قزاقستان اولین کشور در کشورهای مستقل مشترک المنافع بود که قوانین کامل در زمینه هوانوردی بدون سرنشین را تصویب کرد. در حال حاضر، بیش از ۱۴۵۰ پهپاد در این کشور ثبت شده است، حدود ۹۰۰ گواهینامه برای اپراتورها صادر شده است، ۷۸ مجوز برای پرواز بر فراز مناطق پرجمعیت و ۵۶ مجوز برای اشخاص حقوقی برای انجام کارهای هوایی: نقشه برداری، ژئودزی، نظارت، عملیات شیمیایی مزارع و غیره صادر شده است.

پنج مرکز آموزشی برای آموزش اپراتورهای پهپاد تأسیس شده است و راهبردهای علمی ملی در این زمینه از سال ۲۰۲۷ اجرا خواهد شد.

تقاضا برای پهپادها از سوی سازمان‌های دولتی به طور پیوسته در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۴، حدود ۱.۱ میلیارد تنگه برای خرید پهپادها هزینه شد.

تا سال ۲۰۳۱، از طریق اجرای این مفهوم، این نتایج را قزاقستان به دست می آورد:

۵۰۰۰ اپراتور و خلبان حرفه‌ای پهپاد در سراسر کشور؛

۸۰ درصد کالج‌ها و دانشگاه‌ها اصول اولیه هوانوردی بدون سرنشین را آموزش می‌دهند؛

حداقل 30 درصد از شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی، صنعت و انرژی از پهپادها در کار خود استفاده خواهند کرد.

تا 10 درصد از قطعات پهپادها در داخل کشور تولید خواهد شد؛

حداقل سه دستاورد قزاقستان در زمینه وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین وارد بازارهای بین‌المللی خواهد شد.

 

 بر اساس ارزیابی‌های موجود، صنعت هوانوردی قزاقستان حداقل سه برابر رشد خواهد کرد، دیجیتالی و پیشرفته خواهد بود و سطح خدمات عالی خواهد داشت. قزاقستان به قطب حمل و نقل بار و مسافر در کل منطقه تبدیل خواهد شد. با توجه به شرایط طبیعی ، قزاقستان بهترین مکان برای اجرای پروژه‌ها با پهپادها است. در عین حال این کشور با رویکرد در ظاهر تجاری و جذب سرمایه‌گذاری، خود را به عنوان بازیگر اصلی در تامین منافع ترانزیتی دو قدرت بزرگ پیرامونی(چین و روسیه) با قدرت های دور دست یعنی اتحادیه اروپایی تعریف می نماید.

 

منابع:

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-utverdil-kontseptsiyu-razvitiya-grazhdanskoy-bespilotnoy-aviatsii-do2031-goda-9f130c

https://www.inform.kz/ru/euronews-aviatsiya-kazahstana-virastet-v-tri-raza-chto-za-etim-stoit-b30a6d

https://ru.euronews.com/business/2025/06/17/aviaciya-kazahstana-vyrastet-v-tri-raza-chto-stoit-za-etim-rostom

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما