آمار واردات سوخت رومانی پس از قطع واردات از روسیه
بر اساس دادههای موسسه ملی آمار(INS)رومانی، این کشور حدود یکسال است که واردات سوخت از روسیه را قطع کرده و به جای آن شروع به واردات از کشورهایی همچون عربستان سعودی، مصر نموده است. این در حالی است که برخی از این کشورها در واقع سوخت خود روسیه را دوباره صادر میکنند. رومانی علاوه بر مصرف داخلی خود (و با توجه به تحریمهای روسیه) سوخت اوکراین و مولداوی را نیز تامین میکند که نیاز مبرم این کشور به واردات انرژی را نشان میدهد.
مشروح این خبر بدین شرح است:
- طبق دادههای منتشره از سوی این موسسه، رومانی در سال گذشته واردات سوخت از روسیه را به طور کامل قطع کرده و به جای آن سوخت را از کشورهایی مانند عربستان سعودی، یونان، مصر، اسرائیل، هند و ترکیه وارد کرده است. این در حالی است که برخی از این کشورها، مانند یونان و ترکیه، نفت خام روسیه را شسته و سپس سوختهای پالایششده را دوباره صادر میکنند.
- در 11 ماه اول سال 2024، واردات گازوئیل از ترکیه به 613 هزار و 911 تن رسید که در مقایسه با 480 هزار و 264 تن واردات کل سال 2023 افزایش قابل توجهی داشته است. از سوی دیگر، واردات از هند کاهش یافت و از 941 هزار و 234 تن در سال 2023 به 158 هزار و 217 تن در 11 ماه اول سال 2024 رسید. این در حالی است که ترکیه و هند در سال گذشته به عنوان کشورهای واردکننده نفت خام از روسیه معرفی شده بودند.
- علاوه بر این، کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت مانند عربستان سعودی و یونان شاهد افزایش قابل توجهی در تحویل سوخت به رومانی بودند. تحویل عربستان سعودی از 174 هزار و 674 تن در سال 2023 به 716 هزار و 855 تن در 11 ماه اول سال 2024 رسید، و یونان نیز تحویلهای خود را از 87 هزار و 279 تن به 222 هزار و 160 تن افزایش داد. یونان متهم به کمک به روسیه در دور زدن تحریمها از طریق انتقال نفت روسیه به کشتیهای دیگر است که در سواحل یونان یا نزدیکی قبرس صورت میگیرد.
- در مقابل، تحویل گازوئیل از اسرائیل کاهش یافته و از 193 هزار و 172 تن در سال 2023 به 108 هزار و 77 تن در 11 ماه اول سال 2024 رسید. همچنین، واردات گازوئیل از ایتالیا تقریباً ده برابر شد، از 32 هزار و 829 تن به 35 هزار و 540 تن.
- همچنین رومانی در 11 ماه اول سال 2024، 87 هزار و 279 تن سوخت دیزل از ایالات متحده وارد کرده که جایگزین واردات 67 هزار و 458 تنی از کویت در سال 2023 شده است. از سوی دیگر، واردات گازوئیل از رومانی به اوکراین و مولداوی کاهش یافت، در حالی که صادرات بنزین به این کشورها افزایش داشته است. رومانی همچنان یکی از تأمینکنندگان اصلی سوخت برای اوکراین است، هم از طریق صادرات مستقیم و هم از طریق شرکتهای خارجی که از زیرساختهای رومانی استفاده میکنند.