معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

رونق فروش خودروهای نو در بازار قزاقستان

نظر به قیمت بالای خودروهای کارکرده و اختلاف نامتناسب با قیمت خودروهای جدید و در سایه ارائه خدمات تشویقی برای خرید قسطی و ارائه وام های بانکی خرید خودرو، خریداران باتوجه به اختلاف کم قیمتی خودورهای جدید و کارکرده حتی از یک مدل، منطقا خودروهای جدید را برای خرید انتخاب می نمایند.

 قیمت برندهای معروف اروپایی که واردات آن به سختی صورت می‌پذیرد افت کمتر و بعضا ثبات قیمت خواهند داشت. همچنین افت قیمت برای برندهای مشهور آسیایی نیز کمتر و باثبات‌تر خواهد بود. فعلا مشتریان با احتیاط بیشتری برای خرید خودروهای نو و کارکرده چینی به دلیل تازگی ورود آن به بازار قزاقستان، اقدام می‌کنند اما با گذشت زمان و مشاهده کیفیت، آپشن‌های متنوع، طرح های جذاب و زیبای این خودروها و قیمت مناسب، بر خریدارن آن افزوده خواهد شد. قزاقستان به دنبال تبدیل شدن به‌هاب منطقه ای تولید برندهای معروف خودور به ویژه کره ای از جمله کیا و هیوندای می‌باشد تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی به صادارت به بازارهای منطقه ای با ساخت و مونتاژ قزاقستان اقدام نماید. این کشور در سال 2023 موفق شد تعداد 6613 دستگاه انواع خودروی هیوندای را به ازبکستان صادر نماید. در سال 2023 این کشور بیش از 146989 دستگاه خودرو تولید کرد که از نظر پولی، تولید به 1.8 تریلیون تنگه (3.4 میلیارد دلار) رسید. این آمار30 درصد بیشتر از سال 2022 به تعداد 112720 دستگاه بود. حجم اصلی تولید (88 درصد) صنعت خودروسازی جمهوری قزاقستان در منطقه کاستانای ( شرکت الور) و آلماتی (هیوندای ترانس قزاقستان و هیوندای ترانس آلماتی زیر مجموعه آستانه موتورز) متمرکز است. کارخانه Allur در شهر کاستانای واقع در شمال قزاقستان انواع خودروهای برند کیا را تولید می‌کند و در سال 2023 توانست تعداد 90.2 هزار خودرو تولید نماید. در حال حاضر هیوندای ترانس قزاقستان 9 مدل هیوندای شامل توسان، اکسنت، سوناتا، النترا، سانتافه، پالیسید، استاریا،  آی 30و بایون تولید می‌کند. مجموعه ای از شرکت ها برای تولید قطعات خودرو در نزدیکی کارخانه در حال ساخت است. این کارخانه خودروهای هیوندای اکسنت و هیوندای توسان را با استفاده از یک چرخه کامل تولید شامل جوشکاری، رنگ آمیزی و مونتاژ تولید می‌کند.

 

رونق فروش خودروهای نو و رکود در بازار خودروهای کارکرده

بنابر خبر منتشره در وبگاه خبری cursive. Media فروش خودروهای نو در قزاقستان در حال رونق است، در حالی که بازار خودروهای دست دوم از رکود خبر می دهد. در سال 2024، بازار خودروهای دست دوم قزاقستان رشد فروش نزدیک به صفر را در میان کاهش قیمت خودروهای دست دوم گزارش کرد. این امر ناشی از گسترش کمی و کیفی در دسترس بودن وسایل نقلیه نو است.

فروشندگان رسمی رکوردی تاریخی در فروش خودروهای سواری به نام خود ثبت کردند و در سال گذشته بیش از 200000 دستگاه فروخته شد. رونق فروش تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله ابزارهای مالی مطلوب مانند وام های خودرو بدون پرداخت اولیه، وام های بلاعوض، طرح های اقساط و توقف بدهی ارائه شده به مشتریان همراه با بانک های ردیف دوم بوده است. علاوه بر این، فروشندگان خودرو از ارائه تخفیف های قابل توجه در تعطیلات بزرگ یا قبل از به روز رسانی محدوده محصولات خود دریغ نکردند.

کارشناسان معتقدند فراوانی پیشنهادات جذاب برای خودروهای نو از سوی نمایندگی‌های رسمی یکی از دلایل کاهش بازار خودروهای دست دوم بوده است. به عنوان مثال، خودروهای دست دوم در حال رقابت با برندهای چینی هستند که موقعیت های قدرتمندی در بازار در بخش قیمت تا 19500 دلار دارند. این روند ابتدا در سال 2023 ظاهر شد و در سال 2024 ادامه یافت.

تحلیلگران انجمن تجارت خودرو قزاقستان (AKAB) [1]نیز رکود در بازار خودروهای دست دوم را تایید کردند، اگرچه داده‌های آماری موجود تنها سه فصل اول را پوشش می دهد. کارشناسان با استناد به ارقام خود اعلام کردند که 803.000 خودروی سواری در 9 ماه نخست سال 2024 مجدداً ثبت نام شده اند که با ارقام مربوط به مدت مشابه در سال 2023 مطابقت دارد.

تعداد معاملات در بازار خودروهای دست دوم پس از آشفتگی همه‌گیر سال‌های 2022-2020 تثبیت شده است و احتمالاً کاهش می‌یابد زیرا نمایندگی‌های رسمی مدل‌های نو خود را در بخش زیر 19500 دلار عرضه می‌کنند. در نتیجه، مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خرید یک خودروی کاملا نو دارند تا یک خودروی دست دوم. به نظر رئیس آژانس نظارت و تحلیل بازار خودرو برنامه‌های مالی مختلفی مانند تعلیق بدهی، طرح‌های اقساط، وام‌های یارانه‌ای و سایر ابزارها عامل تشویقی در خرید خودروهای نو هستند.

تغییرات قیمت خودروهای دست دوم، آمار خوب خودروهای‌های برند های مشهور

برخی از برندها، در درجه اول اروپایی، افزایش قیمت قابل توجهی را در بازار خودروهای دست دوم تجربه کردند، زمانی که نمایندگی‌های رسمی‌با مشکلات عرضه بین سال های 2021 تا 2022 دست و پنجه نرم کردند. در آن زمان، قیمت خودروهای کارکرده یا راکد شد یا افزایش یافت. به گزارش AKAB، در سال 2022، خودروهای مرسدس بنز کارکرده 221 درصد افزایش قیمت داشتند،  بی ام و 158  درصد، آئودی 107 درصد و فولکس واگن 100 درصد افزایش قیمت داشتند.

با این حال، با افزایش خودروهای نو ، قیمت خودروهای دست دوم به تدریج کاهش یافت. پلتفرم اینترنتی مای کار MyCar یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای دست دوم، گزارش داد که در سال 2024، میانگین قیمت خودروهای دست دوم در شبکه آن از 27270 دلار به 23370 دلار کاهش یافته است که کاهش 14 درصدی را نشان می دهد.

به گفته مای کار، کاهش قیمت در بخش خودروهای دست دوم ناشی از ظهور بازیگران نو در بازار خودروهای نو است. بین سال‌های 2023 تا 2024، نمایندگی‌های رسمی‌شروع به فروش برندهایی مانندKaiyi، Jetour، Omoda، Tank و Skoda کردند.

کدام برندها بیشترین کاهش قیمت را در بازار خودروهای دست دوم داشتند؟

اگرچه MyCar از نام بردن برندهای خاص خودداری کرد، اما اشاره می نماید که آنهایی که بیشتر از کمبود قبلی خودروهای نو متاثر شده بودند بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. برندهای پیشرو قدیمی‌بازار خودروهای دست دوم قزاقستان شامل تویوتا، لادا، هیوندای، مرسدس بنز، فولکس واگن، آئودی، کیا، نیسان، میتسوبیشی و بی‌ام‌و هستند. در بین 10 برند برتر بازار خودروهای دست دوم حتی یک برند چینی وجود ندارد. به گفته دیمیتری بوتانوف، مدیر عامل گروه Kolesa، دیگر پلتفرم اینترنتی تخصصی خرید فروش خودرو در قزاقستان، خودروهای چینی نسبتا کمیاب هستند و تنها 3 درصد از کل تبلیغات فروش در Kolesa.kz،  را تشکیل می دهند.

«هیچ تناقض قابل توجهی بین تقاضا برای خودروهای چینی و خودروهای ساخت کشورهای دیگری وجود ندارد. ما می‌بینیم که عرضه اندکی از تقاضا پیشی گرفته است، اگرچه تفاوت جزئی است و مدل های محبوب برندهای ژاپنی، کره جنوبی و چینی در برابر کاهش قیمت مقاوم تر هستند.».

«ما کمری، توسان و سایر مدل‌های محبوب را تحلیل کردیم. خودروهایی که بین سال‌های 2019 و 2021 خریداری شدند، در مقایسه با چری تیگو که سالانه 22 درصد کاهش ارزش داشت، سالانه حدود 20 درصد از ارزش خود را از دست دادند. این بدان معناست که خودروهای چینی از نظر نقدینگی و تجربه کاربری تفاوت چندانی با سایر خودروها ندارند».

بر اساس تحلیل MyCar بنابر داده‌های موجود، نگرانی‌ها در مورد نقدینگی خودروهای چینی در بازار خودروهای دست دوم بی‌اساس به نظر می‌رسد و فروش خودروهای دست دوم چینی در سال 2024 به میزان 40 درصد رشد داشته است. روند فعلی به شرح زیر است: هر چه خودروهای نو چینی بیشتری بفروشیم، ارزش باقیمانده این خودروها در بازار خودروهای دست دوم پایدارتر است. زمانی که MyCar برای اولین بار برندهای چینی را به بازار معرفی کرد، نقدینگی آنها به دلیل عدم تجربه کاربری بسیار کمتر بود. اکنون وضعیت تغییر کرده است. اعتماد مصرف کننده به خودروهای دست دوم چینی در حال افزایش است. واضح است که خودروهای چینی تازه وارد به بازار خودروهای دست دوم هستند. در نتیجه، خودروهای دست دوم چینی در مقایسه با برندهایی که سال‌ها تاسیس شده‌اند، با دوره‌های فروش طولانی‌تر و نرخ استهلاک بالاتر دست و پنجه نرم خواهند کرد. با افزایش سهم خودروهای چینی در کل ناوگان خودرویی قزاقستان، وضعیت احتمالا بهبود خواهد یافت. خدمات با کیفیت بالا و در دسترس بودن قطعات یدکی - عواملی که بر اساس برند متفاوت است - نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

 

https://kz.kursiv.media/en/2025-02-08/engk-yeri-state-funded-kazakhstani-startups-face-high-failure-rate/?utm_campaign=endless_feed

[1] . Association of Automotive Business of Kazakhstan (AKAB)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما