معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۲۹- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در نیمۀ دوم آبان 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هفته صنعت در فرانسه

وزارت امور اقتصادی  08 نوامبر  ۲۰۲۴  

وزارت امور اقتصادی فرانسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که به مناسبت "هفته صنعت" از 18 تا 24 نوامبر بخش های مختلف صنعتی این کشور درهای خود را به روی عموم مردم باز می‌کنند.

بر اساس این خبر قرار است امسال از 18 تا 24 نوامبر 2024 "هفته صنعت" در فرانسه برگزار ‌شود. هدف از برگزاری این رویداد که از سال 2011 در این کشور صورت می‌گیرد، آشناسازی عموم مردم با تنوع و اهمیت مشاغل صنعتی، ایجاد انگیزه شغلی و شکستن تصورات غلط پیرامون این حوزه است.

طبق گزارشی که اخیرا اداره کاریابی فرانسه منتشر ساخت نزدیک به 260 هزار پروژه استخدام در بخش صنعت برای سال 2024 پیش‌بینی شده اما حدود 60 درصد آن‌ها هنوز برای شرکت‌ها چالش‌برانگیز است و بخش صنعت همچنان در جذب نیرو با مشکل مواجه است.

در همین اطلاعیه آمده است که امسال قرار است در این رویداد بیش از 3 هزار برنامه مختلف در سراسر فرانسه از جمله بازدید از شرکت‌ها، ملاقات‌های تخصصی، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای مردم برگزار گردد.

لینک خبر  

تعطیلی کارخانه‌ها در فرانسه و افزایش نگرانی‌های عمومی  

لاکروآ  09 نوامبر  ۲۰۲۴  

روزنامه لاکروآ مقاله ای در زمینه نگرانی‌های موجود در خصوص وضعیت بد اقتصادی برخی کارخانه‌های مهم فرانسه منتشر کرده و می نویسد: به نظر می‌رسد که به زودی شاهد تعطیلی‌ها برخی از کارخانه‌ها در فرانسه باشیم.

به نوشته این روزنامه "مارک فراکسی" (Marc Ferracci)، وزیر صنعت فرانسه اخیرا اعلام کرد که پس از شرکت‌های اوشان (Auchan) و میشلن ( Michelin) احتمالاً در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد تعطیلی کارخانه‌های دیگری خواهیم بود.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی صنایعی همچون خودروسازی، هوافضا و شیمی، بر این نکته تأکید کرد که این مشکلات باعث حذف بسیاری از مشاغل در فرانسه و اروپا شده است.

به گفته وی انتظار می‌رود تعداد زیادی از مشاغل در این صنایع از بین برود و از اتحادیه اروپا خواست تا برای حمایت از صنعت خودروسازی و دیگر صنایع آسیب‌دیده اقداماتی انجام دهد. وی روز جمعه، هنگام بازدید از کارخانه‌ی میشلن در شهر شولِه (Cholet) که حدود ۱۲۵۴ کارمند در آن به کار مشغولند، با واکنش‌های خشمگین کارکنان مواجه شد.

هفته نامه اکسپرس نیز در مطلبی در همین ارتباط به مصاحبه اخیر مارک فراکسی، وزیر صنعت فرانسه با رادیو فرانس انتر اشاره دارد و می افزاید: فراکسی در این مصاحبه گفت که تعطیلی‌های پیش رو به "هزاران شغل" آسیب خواهد زد و بر لزوم پاسخگویی اروپا، به ویژه در حمایت از صنعت خودرو تأکید کرد.

یادآوری می‌شود که ۵ نوامبر شرکت "میشلن" Michelin به کارکنان خود اعلام کرد که در نظر دارد تا پیش از ۲۰۲۶ دو سایت خود در شوله (Cholet) و وان (Vannes) که در مجموع ۱۲۵۴ شغل دارند، تعطیل نماید. 

یادآوری می‌شود شرکت میشلن یکی از مهم ترین شرکت های نمادین در فرانسه می‌باشد و اعلام تعطیلی برخی کارخانه‌های این شرکت از نظر نمادین در فرانسه با تلخی بسیار همراه بوده است. فلوران مانگو ()، مدیر عامل این گروه در همین ارتباط گفته است: ما دیگر امکان صادرات از مبدا اروپا را نداریم.

یکی از دلایل این امر بالا بودن هزینه‌های تولید در کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه می‌باشد. به طور مثال هزینه برق در فرانسه دو برابر هزینه برق در امریکاست.

لینک خبر

اقدامات کارخانه ایرباس فرانسه

کاپیتال  07 نوامبر  ۲۰۲۴  

هفته نامه کاپیتال در مقاله ای به بیلان مثبت کارخانه ایرباس اشاره دارد و می نویسد: ایرباس در ماه اکتبر اقدام به نتایج مثبت عملکرد خود پرداخت. بر اساس این گزارش این شرکت در این ماه 62 هواپیما تحویل داده که نسبت به دو ماه قبل یعنی سپتامبر (با 50 فروند تحویل) و اوت (با 47 فروند تحویل) افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

به نوشته این هفته نامه تحویل این تعداد هواپیما‌ها به ایرباس کمک کرده تا تعداد کل تحویل‌های خود از ابتدای سال را به 559 فروند برساند. این در حالی است که این شرکت 82 سفارش جدید نیز دریافت کرده است.

این نشریه در ادامه همین مطلب اضافه می‌کند: این افزایش در تحویل‌ همچنین سفارش‌های اخذ شده به ویژه ناشی از درخواست های شرکت سعودی ایر ریاض (Riyadh Air) می‌باشد که اخیرا قرارداد خرید حدود 60 فروند از هواپیماهای A321neo را امضا کرد.

در گزارش مالی سه‌ماهه سوم این شرکت که 30 اکتبر منتشر شد، ایرباس تصریح کرده که به رغم مشکلاتی که با برخی تأمین‌کنندگان خود داشته، هدف خود در سال 2024 مبنی بر تحویل 770 فروند هواپیما را کماکان حفظ کرده است. این مشکلات شامل کمبود موتورهایی از CFM همچنین برخی قطعات از تأمین‌کنندگان دیگر می‌باشد. این رشد در تعداد تحویل‌ها و سفارش‌ها نشان‌دهنده بهبود وضعیت ایرباس در نیمه دوم سال میلادی  جاری است.

این نشریه در پایان یادآور می‌شود که شرکت ایرباس در سال 2019 پیش از بحران کرونا توانسته بود 863 هواپیما تحویل دهد.

لینک خبر

کاهش بودجه بخش سمعی و بصری در بودجه دولت 

لاتریبون  06 نوامبر  ۲۰۲۴  

روزنامه لاتریبون مقاله ای در خصوص بودجه سال 2025 فرانسه و کاهش در بخش سمعی و بصری این کشور منتشر کرده و می نویسد: دولت فرانسه در بوجه سال 2025 خود در نظر دارد 50 میلیون یورو دیگر از اعتبار اختصاصی به بخش رسانه‌های عمومی‌بکاهد که از این مبلغ 35 میلیون یورو از گروه France Télévisions کاسته خواهد شد.

به نوشته این روزنامه رسانه‌های عمومی فرانسه شامل رادیو فرانسه، گروه فرانس تلویزیون (France Télévisions)، مؤسسه ملی رسانه‌های صوتی و تصویری (INA) و گروه فرانس مدیا موند (France Médias Monde) است که به در اصل بخش های برون مرزی مانند شبکه فرانس 24 (France 24) و رادیو بین المللی فرانسه (RFI) را در بر می‌گیرد.

این روزنامه اضافه می‌کند: کاهش‌ بودجه‌های این رسانه‌ها در تداوم کاهش‌های قبلی در بودجه رسانه‌های عمومی در سال‌های گذشته اعمال می‌شود.

 لاتریبون در پایان به واکنش های موجود در قبال این تصمیم پرداخته و می افزاید: این اقدام توسط نمایندگان پارلمان و مدیران شرکت‌های مربوطه مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین ارتباط خانم "دلفین ارنو کونسی" (Delphine Ernotte Cunci)، رئیس گروه رسانه ای فرانس تلویزیون (France Télévisions) در جلسه ای با نمایندگان پارلمان فرانسه اظهار داشت که از اول سال میلادی آینده نمی‌توان وظایفمان را بدون اشکال انجام دهیم".

همچنین "سدریک ویال" (Cédric Vial)، مدیرعامل رادیو فرانس (Radio France) نیز از این اقدام به عنوان روندی برای "قربانی کردن" سخن گفت.

لینک خبر

مشکل تامین مالی چالشی برای استارت آپ های فعال در بخش صنعتی فرانسه 

لزاکو  06 نوامبر  ۲۰۲۴  

روزنامه لزاکو در مقاله ای به موضوع مشکلات مالی شرکت های استارت آپی در فرانسه که در بخش های صنعتی فعالیت می‌کنند، اشاره دارد و می نویسد: نیمی از استارت‌آپ‌های صنعتی به زودی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه خواهند شد.

به نوشته این روزنامه طبق یک مطالعه صورت گرفته نیمی از استارت‌آپ‌های صنعتی ظرف شش ماه آینده با کمبود پول نقد روبرو خواهند شد. شرایط برای تأمین دوباره مالی سخت‌تر شده و بودجه سال ۲۰۲۵ ممکن است استارت‌آپ‌ها را از کمک‌های حیاتی محروم کند.

در هر جلسه هیئت‌مدیره این استارت‌آپ ها موضوعی به نام "زمان نقدینگی" یعنی تعداد ماه‌هایی که شرکت هنوز نقدینگی کافی برای ادامه حیات دارد، مطرح می‌شود.

لینک خبر

فرانسه رکورد صادرات برق خود را می‌شکند  

رادیو بین المللی فرانسه  08 نوامبر  ۲۰۲۴  

رادیو بین المللی فرانسه (RFI) در مطلبی که روی سایت خود منتشر ساخته آورده است: فرانسه قصد دارد تا در سال 2024 رکوردهای جدیدی در صادرات برق برجای بگذارد.

بر اساس این خبر صادرات برق فرانسه که از بیش از 20 سال قبل تا کنون رکورد جدیدی را ثبت نکرده است قرار است امسال به یک سطح تاریخی رسد. در حال حاضر فرانسه برق خود را به کشورهای همسایه اروپایی همچون بریتانیا، آلمان، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا صادر می‌کند. این در حالی است که اسپانیا نیز برق حاصل از نیروگاه‌های خورشیدی خود را در برخی نقاط به فرانسه صادر می‌کند. اگر چه این موفقیت تا حد کمی‌به دلیل ارزانی برق  فرانسه نسبت به سایر کشورهای همچوار می‌باشد اما نباید فراموش کرد که قیمت برق در فرانسه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر بسیار بالا است.

در ادامه این خبر آمده است که فرانسه انتظار دارد در سال 2024 90 تراوات ساعت (TWh) برق صادر کند، که معادل 90 میلیارد کیلووات ساعت (kWh) است. بالاترین میزان صادرات برق فرانسه 77 تراوات ساعت (TWh) بوده که به سال 2002 باز می‌گردد. 

دو دلیلی که برای این موفقیت وجود دارد یکی از سرگیری تولید برق هسته‌ای در بسیاری از نیروگاه‌های هسته ای پس از دو سال توقف ناشی از مشکلات نگهداری یا ایمنی می‌باشد. دوم کاهش مصرف برق در فرانسه که در این زمینه عادت صرفه‌جویی ناشی از دوران تورم بالا موثر است.

در پایان این گزارش آمده است که هر چند وضعیت نسبت به سال 2023 تا حدی بهبود یافته با این حال، برق در فرانسه به ویژه برای کسب و کارها بسیار گران است. به طور مثال اگر چه پیش‌بینی می‌شود که هزینه برق برای مشتریان صنعتی امسال 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد اما حتی با در نظر گرفتن یارانه‌های دولتی قیمت برق همچنان 84 درصد بیش تر از سال 2021 می‌باشد.

  لینک خبر  

فرانسه قصد دارد پیشنهاد طرح اضطراری در حوزه صنعت خودرو به بروکسل بدهد 

لوفیگارو  08 نوامبر  ۲۰۲۴  

به نوشته روزنامه لوفیگارو "مارک فراکسی" (Marc Ferracci)، وزیر صنعت فرانسه اعلام کرد که پاریس قصد دارد یک طرح اضطراری برای حمایت از صنعت خودرو به اتحادیه اروپا پیشنهاد دهد.

این روزنامه می افزاید: این طرح شامل حمایت از تقاضا، سرمایه‌گذاری‌ها، و اقدامات حمایتی تجاری به نفع خودروسازان، تأمین‌کنندگان تجهیزات و پیمانکاران فرعی است. وی پیش تر اظهارات مشابهی را در مجلس ملی این کشور مطرح ساخته بود.

لوفیگارو در ادامه اضافه می‌کند: در حالی که دونالد ترامپ وعده داده است که تدابیر جدیدی برای حمایت از صنعت خودرو در آمریکا اتخاذ کند و از طرفی چین قادر است به سرعت نسبت به افزایش تعرفه‌های گمرکی بر خودروهای برقی ساخت چین واکنش نشان دهد، چنین به نظر می رسد که اروپا دستخوش اختلاف است و استراتژی مشخصی ندارد.

به نوشته این روزنامه اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلفی چون کمک‌های مالی برای خرید خودروهای برقی، زیرساخت‌های شارژ باطری خودروها یا در بخش مالیات، فاقد رویه مشخصی می‌باشد و یک مجموعه پراکنده و شکننده است. حال باید دید که آیا ۲۷ کشور عضو قادر خواهند بود در شرایطی که طرح‌های اجتماعی در صنایع خودرویی آلمان، فرانسه، بلژیک و ایتالیا افزایش می‌یابد، به توافق برسند؟ این موضوع به‌ویژه با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که مانع اقدام کشورهای عضو می‌شود، مطرح است. 

لوفیگارو در بخش دیگری از این مقاله می نویسد: "لوک شاتل" (Luc Chatel)، رئیس تشکل خودرویی در فرانسه و سازمانی که نماینده شرکت‌های صنعت خودرو است، از نخست‌وزیر خواسته که "میزان حمایت" از خرید خودروهای برقی را "در سطح بالا حفظ کند". او در نامه‌ای به "میشل بارنیه" (Michel Barnier)، نخست وزیر فرانسه گفته است که "کاهش شدید بودجه تشویقی از 1.5 میلیارد یورو به 700 میلیون یورو که برای تبدیل خودروهای سوختی به برقی اختصاص یافته بود منجر به افت فروش‌ها خواهد شد".

لینک خبر

21 آبان 1403

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما