معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۴:۵۳

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا در هفته سوم مهر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

آمار رشد اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین بر مبنای برآوردهای  بانک جهانی

بانک جهانی روز چهارشنبه گزارش داد که کشورهای آمریکای لاتین و دریای کارائیب در جنگ با تورم پیروز هستند، اما اقتصاد این کشورها در سال جاری تنها 1.9 درصد رشد خواهد کرد. این آمار  کمی‌بیشتر از حد انتظار اما کمتر از سایر مناطق جهان است. این سازمان مالی در آوریل پیش بینی کرد که اقتصاد کشورهای منطقه در سالجاری میلادی 1.6 درصد و بقرار ذیل رشد خواهد کرد. برزیل 2.8٪، بولیوی 1.4٪، شیلی 2.5٪، کلمبیا 1.5٪، کاستاریکا 4٪، جمهوری دومینیکن 5.1٪، اکوادور 0.3٪، السالوادور 2.9٪، گواتمالا 3.7٪، هندوراس 3.5٪، مکزیک 1.7٪. نیکاراگوا 3.6 درصد، پاناما 2.4 درصد، پاراگوئه 3.9 درصد، پرو 3.1 درصد و اروگوئه 3.2 درصد، آرژانتین منفی 3.5 درصد رشد خواهند کرد. مطابق پیش بینی این نهاد مالی بین المللی فقیرترین کشور منطقه، هائیتی که در حال مبارزه با باندها تبهکار است امسال با انقباض اقتصادی 4.2 درصدی مواجه خواهد شد، اما در سال 2025 با رشد پیش بینی شده 0.5 درصدی شروع به بهبود خواهد کرد.

https://www.latribuna.hn/2024/10/09/banco-mundial-america-latina-sigue-rezagada-con-crecimiento-de-1-9-en-2024/.

روابط اقتصادی هندوراس و اتحادیه اروپا

گونزالو فورنیه کوند، سفیر جدید اتحادیه اروپا در هندوراس ضمن تحویل رونوشت استوارنامه خود به انریکه رینا، وزیر امور خارجه هندوراس با وی دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار گفت: اتحادیه اروپا به عنوان شریک استراتژیک هندوراس به دنبال ایجاد سرمایه گذاری‌های دولتی و خصوصی قوی و پایدار، بدون ایجاد وابستگی در این کشور است و در این مسیر به همراه سایر کشورهای عضو کمک های شایانی به این کشور آمریکای مرکزی ارائه نموده است. وی گفت اتحادیه اروپا پروژه‌های به ارزش 183 میلیون یورو (تقریباً 5074 میلیون لمپیرا)  در هندوراس در دست اجرا دارد که باید به این رقم پروژه‌های اجرایی کشورهای عضو مانند اسپانیا، آلمان و فرانسه را نیز به آن اضافه نمایم. علاوه بر آن اتحادیه اروپا پروژه بازیابی پایدار دریاچه یوجوآ برای ساخت سدهای چند منظوره  در هندوراس را در دست اجرا دارد. وی افزود یک شرکت مخابراتی از اتحادیه اروپا پنج میلیون مشترک در هندوراس دارد  و هر سال 150 میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری می‌کند. علاوه بر آن  ایر اروپا از زمان آغاز پروازهای خود به هندوراس تاکنون 270000 مسافر را بین کشورهای اتحادیه اروپا و هندوراس جابه جا کرده است. شهروندان هندوارسی امروزه به دو پرواز مستقیم به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا دسترسی دارند.

https://www.latribuna.hn/2024/10/09/nuevo-embajador-de-la-ue-impulsara-relaciones-comerciales-con-honduras/.

تبادل تجربیات هندوراس، کاستاریکا و اکوادور در زمینه گردشگری

به منظور توسعه گردشگری پایدار مقامات حوزه گردشگری هندوراس، کاستاریکا و اکوادور طی یک  در هندوراس به تبادلات تجربیات  خود در خصوص چگونگی بهینه‌سازی برنامه‌ریزی گردشگری، تقویت و  توسعه محلی و بهبود کارایی در مدیریت گردشگری پرداختند.

https://www.latribuna.hn/2024/10/07/honduras-costa-rica-y-ecuador-intercambian-experiencias-en-turismo/

درآمدهای مالیاتی در السالوادور

مطابق آمارهای بانک مرکزی السالوادور میزان درآمدهای  مالیاتی دولت نیکاراگوا در سالجاری میلادی  بویژه در آمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده افزایش قابل توجهی داشته اند. مطابق این آمارها طی هشت ماه اول دولت بیش از 2.3 ( دو سه دهم) میلیارد در آمد مالیاتی داشته که 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. دولت السالوادور  افزایش درآمدهای مالیاتی را  متأثر از اقدامات انجام شده دولت در راستای ممانعت از فرارهای مالیاتی و همچنین اجرای  طرح صورتحساب الکترونیکی مالیات ها  نسبت داد. با این حال، کارشناسان اقتصادی معتقدند: یکی از عواملی که به شدت بر دریافت  وجوه مالیاتی بیشتر به خزانه دولت تأثیر می‌گذارد، تورم است، زیرا به میزانی که قیمت محصولات مصرفی، به ویژه مواد غذایی افزایش می یابد، دریافت مالیات هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده نیز  بیشتر می‌شود.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/gastos-publicos-gobierno-el-salvador-deudas/1173091/2024/.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی کاستاریکا

بر اساس داده‌های بانک مرکزی کاستاریکا، میزان درآمدی‌های کاستاریکا ناشی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در سه ماهه دوم سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهش یافته است.بر اساس آمار مذکور درآمدهای ناشی از  FDI در سه ماهه دوم سال 2024 بالغ بر 901.8 میلیون دلار بوده که نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته 25.8 درصد کاهش داشته است.

https://www.crhoy.com/economia/inversion-extranjera-directa-cayo

 

 

.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما