معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۰۹:۳۸

اخبار اقتصادی زیمبابوه، بوتسوانا و زامبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه، بوتسوانا و زامبیا در هفته دوم مهرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

زیمبابوه

استمرار شوک به زیگ و نقطه نظرات بانکداران

بانکداران زیمبابوه روز سه‌شنبه به بانک مرکزی در مورد تأثیر هر گونه شوک آتی بر پول محلی هشدار دادند تا پس از کاهش ارزش 43 درصدی در هفته گذشته، به درآمد مردم آسیب بیشتر نخورد و اعتماد عمومی را از بین ببرد.

هر بار که چنین شوک های بزرگی را تجربه می‌کنید، افرادی هستند که شکست خواهند خورد. لارنس نیازما، رئیس انجمن بانکداران زیمبابوه به رویترز گفت، کار درست این است که از شوک‌های بزرگ و قابل توجه جلوگیری کنیم و شاید حرکت‌های کوچکی در نرخ در آینده داشته باشیم. زیگ که مخفف طلای زیمبابوه است، ششمین تلاش این کشور جنوبی آفریقا برای ثبات یک ارز در 15 سال پس از یک دوره تورم فوق العاده در زمان رهبر سابق رابرت موگابه است. اما مقامات برای متقاعد کردن جمعیت بدبین برای توقف انجام معاملات با ارزهای خارجی تلاش کرده اند.

کاهش ارزش ZiG به دنبال از دست دادن بیش از 47 درصدی آن در بازار سیاه در پنج ماه پس از راه‌اندازی صورت می‌گیرد و برخی از اقتصاددانان می‌گویند مرگ آن قریب‌الوقوع است. نیازما گفت هنوز خیلی زود است که از بین رفتن واحد جدید نام ببریم و حرکت هفته گذشته بانک مرکزی را به عنوان «ریست» (شروع مجدد) اقتصاد توصیف کرد. «فکر نمی‌کنم که ما شاهد مرگ ارز باشیم، اما کار برایمان مشکل شده است. ما باید کار بیشتری انجام دهیم تا شهروندان را متقاعد کنیم که پول پایدار است. نیاز به تنظیم مجدد داشتیم و اکنون که پول جدید معرفی کرده ایم باید به وعده‌های خود پایبند باشیم.

 بوتسوانا

برقراری روابط دیپلماتیک بین بوتسوانا و ازبکستان

ازبکستان رسماً با بوتسوانا، کشوری واقع در جنوب آفریقا، روابط دیپلماتیک برقرار کرد و صد و پنجاه و سومین همکاری دیپلماتیک خود را به ثبت رساند. طی یک دیدار رسمی، بیانیه مشترکی بین بختیور سعیدوف، وزیر امور خارجه ازبکستان و لموگانگ کواپه، وزیر امور خارجه بوتسوانا امضا شد. این توافق نشان دهنده فصل جدیدی از همکاری بین دو کشور است. سعیدوف با ستایش از پیشرفت این کشور جنوب آفریقا گفت: «ما برای رشد سریع اقتصادی بوتسوانا طی سال‌ها ارزش زیادی قائل هستیم. هر دو طرف توافق کردند که همکاری فعال تر بین نمایندگان بخش دولتی و خصوصی از ازبکستان و بوتسوانا را ارتقا دهند و راه را برای افزایش تعامل اقتصادی و دیپلماتیک هموار کنند.

 زامبیا

 بیانیه زامبیا در مجمع عمومی ملل متحد

آقای مولامبو هاییمبه، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی زامبیا، چندجانبه‌گرایی را تنها رویکرد عملی برای حل چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و افزود: ایجاد سازمان ملل متحد در ۸۰ سال پیش امید جدیدی را ایجاد کرد. مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر، زامبیا عمدتاً به واردات وابسته است. ما آشکارا مشاهده می‌کنیم که تأثیر درگیری‌ها در برخی از نقاط جهان - که منجر به اختلالات، افزایش قیمت ها و افزایش هزینه‌های زندگی می‌شود – بر زندگی ما هم تأثیر می‌گذارد. در سال‌های 2023 و 2024، دولت زامبیا ریاست سازمان جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک) در زمینه همکاری‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی را بر عهده داشت. در حالی که وضعیت امنیتی و سیاسی در منطقه باثبات است، وی بر چالش های امنیتی در بخش های شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو و استان کابو دلگادو در موزامبیک تاکید کرد و از کشورها خواست از ایجاد صلح در این منطقه حمایت کنند.

او گزارش داد که در سال 2024، زامبیا بدترین خشکسالی را در سال‌های اخیر تجربه کرد که بر کشاورزی و انرژی تأثیر نامطلوب گذاشت و رشد اقتصادی این کشور را کاهش داد و افزود: «در این سال، حدود 50 درصد از جمعیت زامبیا در معرض خطر ناامنی غذایی بودند.»  وی با اشاره به اینکه کشورهای در حال توسعه با خطر مشکلات بدهی روبرو هستند، بر نیاز به ایجاد یک مکانیسم موثر برای پرداخت بدهی که از تعلیق پرداخت، مدت طولانی‌تر وام‌دهی و نرخ‌های بهره پایین‌تر حمایت می‌کند، تاکید کرد. او همچنین خواستار اصلاحات بیشتر برای ساده‌سازی چارچوب موجود گروه بیست G20  برای تجدید ساختار بدهی در افزایش اطمینان و کاهش زمان لازم برای پایان دادن به این فرآیند شد. اجتناب و فرار مالیاتی تأثیر مخربی بر یکپارچگی مالی دارد و او خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات در مورد کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در زمینه همکاری‌های مالیاتی بین المللی شد. وی همچنین بر لزوم همکاری بین المللی برای حمایت از کشورهای در حال توسعه در یکپارچه سازی فناوری تاکید کرد. او افزود که قرارداد جهانی دیجیتال برای کاهش شکاف دیجیتالی باید سریع تر به جلو حرکت کند و به نتیجه برسد.

زامبیا روی جوانان کشور خود سرمایه گذاری کرده است. جمعیت زامبیا در حال حاضر 82 درصد زیر 35 سال سن دارد. او اظهار داشت رئیس جمهور کشور قهرمان اتحادیه آفریقا در پایان دادن به ازدواج کودکان است، کمپین کشورش برای پایان دادن به ازدواج کودکان تا سال 2030 ادامه خواهد داش. زامبیا که متعهد به ترویج حقوق بشر است، نامزد شورای حقوق بشر سازمان ملل برای سال های 2028-2026 است. وی همچنین در خصوص اصلاح شورای امنیت بیان داشت: «زمان آن فرا رسیده است که شورای امنیت نماینده، دموکراتیک و پاسخگو در برابر همه کشورهای عضو، صرف نظر از موقعیت آن‌ها، باشد.» از آنجایی که آفریقا دومین بلوک بزرگ عضویت سازمان ملل است، پیشنهادات اصلاحی شورا باید شامل حضور یک عضو آفریقایی در شورا مطابق با بیانیه سرت باشد.

زامبیا پس از بدترین خشکسالی تاریخ، بازگشت به رشد اقتصادی را هدف قرار داده است

وزیر دارایی زامبیا روز جمعه گفت که زامبیا به دنبال بهبود شدید رشد اقتصادی و نصف کردن کسری بودجه خود در سال آینده است زیرا از بدترین خشکسالی در حافظه کشور در حال عبور هستیم. وزیر دارایی سیتومبکو موسوکوتوان در یک سخنرانی در زمینه بودجه بیان کرد که تولید کننده مس رشد 6.6 درصدی را در سال 2025 در مقایسه با پیش بینی رشد 2.3 درصدی در سال 2024 هدف گذاری کرده است.

خشکسالی ناشی از ال نینو باعث از بین رفتن محصولات در سراسر جنوب آفریقا شده است و باعث کمبود مواد غذایی و آسیب رساندن به چشم انداز اقتصادی منطقه در سال جاری شده است. وی اظهار داشت بودجه سال آینده مبتنی بر عملکرد بهتر معدن و کشاورزی است. زامبیا کسری بودجه 3.1 درصدی تولید ناخالص داخلی را در سال 2025 در مقایسه با پیش بینی 6.4 درصدی در سال 2024 هدف گذاری کرده است. تقریباً 80 درصد از هزینه‌های سال آینده توسط درآمدهای داخلی تأمین می‌شود که 4 درصد از طریق کمک های بلاعوض و 16 درصد از طریق استقراض تأمین می‌شود.

وزیر همچنین بیان کرد که زامبیا هنوز در حال مذاکره برای شرایط تجدید ساختار با برخی از اعتباردهندگان تجاری است، پس از پایان تمرین بازسازی اوراق قرضه یورو. او گفت که زامبیا اخیراً با بانک صنعتی و تجاری چین و بانک توسعه چین به توافقات بازسازی موقت دست یافته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما