معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰

وضعیت برخی مولفه های اقتصادی آفریقای جنوبی

آخرین وضعیت برخی مولفه های اقتصادی آفریقای جنوبی به شرح زیر می باشد.

مولفه ­های اقتصادی:

آفریقای جنوبی بیش از چهاردرصد از وسعت خشکی‌های قاره آفریقا را به خود اختصاص داده است و از این منظر در قاره آفریقا نهمین کشور بزرگ به حساب می­ آید. 13 درصد از تولید ناخالص داخلی قاره آفریقا سهم آفریقای جنوبی است.

صادرات و واردات:

بر اساس آمار رسمی موجود، بیش از 33 درصد از صادرات آفریقای جنوبی سنگ­های قیمتی و حدود 20 درصد، محصولات معدنی و مشتقات آن را تشکیل می ­دهد. حدود 8 درصد از صادرات آفریقای جنوبی به محصولات غذایی اختصاص دارد. آمار صادرات آفریقای جنوبی نشان می ­دهد که بیش از 60 درصد از آنچه از این کشور فروخته و خارج می­ شود، محصولات خام است. در مقابل، چهار محصول عمده صادراتی چین شامل تلفن، رایانه، مدارهای مجتمع یا آی سی و اتومبیل است.[1] هندوستان دیگر کشور عضو بریکس عمدتاً محصولات پتروشیمی، الماس، داروهای بسته بندی شده، جواهرات و برنج صادر می‌کند.[2]

خام فروشی بیش از حد آفریقای جنوبی در مقابل صادرات فناورانه چین و هوشمندانه هندوستان نشانگر ضعف جدی آفریقای جنوبی در مقابل دو شریک خود در بریکس است..

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص آفریقای جنوبی:

آمارهای منتشر شده از سال 1960 تاکنون رشد قابل توجهی را در این مولفه در آفریقای جنوبی نشان نمی ­دهد. [3] درصد تشکیل سرمایه ثابت از تولید ناخالص داخلی در سال 2023 در مقایسه با سال 2000  در آفریقای جنوبی از 14 به 15 درصد رسیده است. این درحالی است که چین و هندوستان جهش عظیمی در تولید ناخالص داخلی خود تجربه کرده­ اند.

رشد تولید ناخالص داخلی:

بر اساس آمارهای منتشر شده، آفریقای جنوبی رشد چندانی در شاخص تولید ناخالص داخلی نداشته است. آفریقای جنوبی همواره طی سال­های گذشته رشد زیر 1 درصد داشته و پیش بینی­ ها تا سال 2026 همین میزان رشد را نشان می­ دهد. 

رشد صادرات:

آمار صادرات در سال 2015 معادل 80 میلیارد دلار بوده که این آمار در سال 2023 به  110 میلیارد دلار رسیده است. آمارها نشان دهنده افزایش چشمگیری در صادرات آفریقای جنوبی نیست. مقایسه آفریقای جنوبی با دو کشور هند و چین رکود اقتصادی این کشور را نمایان تر می­ کند. چین از صادرات سالیانه 253  میلیارد دلاری در سال 2000 به 3.5 تریلیون دلار رسیده و هندوستان از 60 میلیارد به 777 میلیارد رسیده، آفریقای جنوبی از 35 میلیارد در سال 2000 به 110 میلیارد رشد کرده است.

زیرساخت­ها:

آفریقای جنوبی در حوزه زیرساخت­ها مشکلات متعدد و عمیقی دارد. قطعی‌های مکرر برق­، مشکلات آب رسانی در برخی نقاط، از مشکلات این کشور در حوزه خدمات شهری است. شرکت­های بزرگ دولتی این کشور که در بخش­ های برق، نظامی و حمل و نقل فعال هستند در شرف ورشکستگی بوده و یا پیشتر ورشکسته شده ­اند. دولت تلاش زیادی برای خروج این شرکت­ها از زیان دهی کرده ولی هنوز به موفقیت نرسیده است.

[1]https://oec.world/en/profile/country/chn?subnationalDepthSelector=productHS2&depthSelector1=HS2Depth

[2] https://oec.world/en/profile/country/ind

[3] https://tradingeconomics.com/south-africa/gross-fixed-capital-formation

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما