معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۸:۵۲

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت و گاز قزاقستان در شهر آلماتی

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز قزاقستان و کنفرانس KIOGE 2024 از تاریخ 6-4 مهر سالجاری در شهرآلماتی برگزار می‌شود. حدود 700 نماینده از 25 کشور جهان در این کنفرانس شرکت و در حوزه توسعه پایدار پروژه‌های نفت و گاز، سرمایه گذاری، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین برای اولین بار مسابقه ای برای استارت آپ ها در زمینه دیجیتالی سازی صنعت، برگزار می‌شود. برندگان این فرصت را خواهند داشت تا با شرکت های صنعتی پیشرو همکاری کنند. شرکت گاز سوزان تنها شرکت ایرانی در این نمایشگاه صاحب غرفه بود.

برگزاری سیزدهمین آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی (سامفا - سامفای دانشگاهی) در شهر آلماتی

سیزدهمین آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی (سامفا – سامفای دانشگاهی) منحصراً در سطح دانشگاهی (آکادمیک) و شامل بخش‌های شنیداری، خوانداری، نوشتاری و گفتاری در روز جمعه مورخ 30 شهریور سالجاری در مرکز وابستگی فرهنگی کشورمان در شهر آلماتی برگزار شد. در این آزمون چهار شهروند قزاقستانی ثبت نام کرده و سه نفر در آزمون مذکور حضور داشتند.

 قزاقستان از منابع کافی برای ساخت نیروگاه هسته ای برخوردار است

معاون بخش صنعت اتمی در وزارت انرژی قزاقستان گفته که قزاقستان از قابلیت های فنی لازم و منابع کافی برای ساخت نیروگاه هسته ای برخوردار است. این کشور دارای ذخایر اورانیوم کافی است و سوخت نهایی را به صورت گلوله‌های سوخت تولید می‌کند. ذخایر اورانیوم اکتشاف شده قزاقستان در مجموع 900000 تن است.

قزاقستان برای ساخت نیروگاه اتمی در ماه اکتبر همه پرسی برگزار می‌کند. بر اساس یک نظرسنجی جامع که توسط مؤسسه مطالعات استراتژیک قزاقستان انجام شده است، بیش از نیمی از شهروندان قزاقستانی مورد بررسی برای شرکت در همه پرسی آینده آماده هستند.

 قزاقستان بازارهای جدید صادرات کشاورزی را هدف قرار می دهد

اولژاس بکتنوف، نخست وزیر قزاقستان، در دیدار با نمایندگان شرکت های کشاورزی داخلی در سپتامبر بر اهمیت دستیابی به خودکفایی در تولید مواد غذایی و گسترش صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد.

وزارت تجارت و ادغام و اتاق آتامکن موظف شده اند بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی قزاقستان را فراتر از شرکای سنتی مانند آسیای میانه، چین، افغانستان و ایران گسترش دهند. مقاصد صادراتی جدید شامل کشورهای اتحادیه اروپا (EU)، شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی خواهد بود. به گفته وزارت زراعت، پیش بینی می‌شود که برداشت غلات امسال به حداقل 20 میلیون تن برسد. در حمایت از این ابتکار، به وزارت حمل و نقل و شرکت راه آهن ملی قزاقستان دستور داده شده است که مکانیسم های کارآمد برای حمل و نقل محصولات کشاورزی ایجاد کنند.

 قزاقستان قانون یک کریدور گمرکی ساده شده بین کشورهای UTC را تصویب کرد

در 23 سپتامبر، رئیس جمهور قزاقستان، قاسم جومارت توکایف، قانون موافقت نامه بین دولت های کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک در مورد ایجاد یک کریدور گمرکی ساده شده را امضا کرد. پیش از این، نمایندگان سنا در نشست عمومی اتاق در 13 سپتامبر 2024 توافقنامه بین دولت های کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک در مورد ایجاد یک کریدور گمرکی ساده شده را تصویب کردند. این توافقنامه کنترل گمرکی کالاها و وسایل نقلیه در حال حرکت بین مناطق را تسریع خواهد کرد که به نوبه خود انگیزه ای برای توسعه روابط تجاری بین المللی خواهد داشت.

اهداف اصلی توافق عبارتند از:

تسریع در عملیات گمرکی مربوط به قرار دادن کالاها تحت رویه گمرکی در مقامات گمرکی کشورهای شرکت کننده.

کاهش تعداد اسناد مورد نیاز برای انجام عملیات گمرکی و تشریفات گمرکی.

به حداقل رساندن استفاده از اشکال و روش های کنترل گمرکی بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد کالا با استفاده از سیستم مدیریت ریسک.

قزاقستان در دو هفته میزبان بیش از نیم میلیون گردشگر خارجی بود

قزاقستان در دو هفته اول سپتامبر پذیرای 597000 گردشگر خارجی بود که 68000 گردشگر از طریق فرودگاه‌های بین المللی آستانه و آلماتی وارد شدند. به گفته شرکت ملی گردشگری قزاقستان، بقیه با راه آهن و جاده سفر کردند.

جهش گردشگری به دلیل برگزاری پنجمین دوره بازی‌های عشایری جهانی (WNG) و کنسرت دیماش قدایبرگن، مجری مشهور قزاقستانی بود. این رویدادها بازدیدکنندگان از 89 کشور را به خود جلب کرد که منجر به افزایش قابل توجه ورود خارجی شد. علاوه بر کشورهای همسایه، کشورهای اصلی مبدا شامل چین، هند، ترکیه، آلمان و ایالات متحده آمریکا (ایالات متحده) می‌شوند. یرژان یرکین بایف، معاون وزیر گردشگری و ورزش گفت: بیش از 33000 گردشگر از چین، بیش از 6000 نفر از هند، بیش از 4000 نفر از آلمان و حدود 2000 نفر از ایالات متحده آمده اند.

سیستم اطلاعاتی که مسئول ردیابی و تجزیه و تحلیل تحرکات گردشگران و کنترل مهاجرت در قزاقستان است، حدود 12400 گردشگر خارجی را فقط در هفته در آستانه ثبت کرده است. مجموع هزینه‌های آنها برای اقامت، حمل و نقل، غذا و سرگرمی‌به 15.5 میلیون دلار رسید. میانگین هزینه برای گردشگران از کشورهای دور 1500 دلار بود. شرکت کنندگان در بازی‌های جهانی عشایر حدود 625000 دلار به اقتصاد ملی کمک کردند.

 امارات متحده عربی با 48 کشور در زمینه توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله قزاقستان همکاری می‌کند

سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، در کنفرانس نفت و گاز در آلماتی گفت که منابع انرژی در حال تبدیل شدن به یک مکمل مهم برای منابع انرژی سنتی مانند نفت و گاز است. امارات در نظر دارد بیش از 20 میلیارد دلار در 40 کشور برای توسعه این حوزه سرمایه گذاری کند. امارات متحده عربی از همکاری با قزاقستان در تولید 1 گیگاوات انرژی سبز است. این ارقام قرار است افزایش یابد و تا سال 2030 به بیش از 14 گیگاوات تولید انرژی خورشیدی برسد.

به گفته وی، امارات متحده عربی این استراتژی را اتخاذ کرد زیرا جهان به منابع انرژی بیشتری نیاز دارد. وی گفت که در عین حال، امارات متحده عربی تولید سایر منابع انرژی را که مدرن تر و پاک تر هستند، گسترش می دهد. امارات هم در دریای خزر و هم در سازماندهی زنجیره‌های لجستیکی بین قزاقستان و آذربایجان برای استفاده از زیرساخت ها برای تامین بی وقفه منابع انرژی با قزاقستان همکاری برقرار کرد.

آلمان از قزاقستان درخواست کرد تا صادرات نفت خود را به 2.5 میلیون تن افزایش دهد

قزاقستان قصد دارد امسال 1.2 میلیون تن نفت به آلمان عرضه کند. در کنفرانس KIOGE در آلماتی، الماسادم ساتکالیف، وزیر انرژی قزاقستان فاش کرد که آلمان درخواست افزایش عرضه نفت از قزاقستان به 2.5 میلیون تن را داشته است.

وزیر کشور قزاقستان گفت: برنامه داریم تا پایان سال یک میلیون و 200 هزار تن به آلمان صادر کنیم و از طرف آنها درخواست افزایش به 2.5 میلیون تن در مجموع داریم. پیش از این گزارش شده بود که قزاقستان عرضه نفت به آلمان را به 1.2 میلیون تن افزایش خواهد داد و 1.5 میلیون تن را از طریق مسیر باکو - تفلیس - جیهان تامین خواهد کرد. بر اساس اعلام وزارت نیرو، صادرات نفت به 70.5 میلیون تن یا 109.6 درصد افزایش یافته است.

 قزاقستان تولید نفت خود را تا سال 2030 به 100 میلیون تن افزایش می دهد

قزاقستان در نظر دارد تولید نفت خود را تا سال 2030 به 100 میلیون تن برساند. وزیر نفت در کنفرانس KIOGE در آلماتی گفت که تولید نفت در قزاقستان در سال 2023 به 90 میلیون تن (655 میلیون بشکه) رسیده است، در حالی که صادرات نفت در سال گذشته به 70.5 میلیون تن (517 میلیون بشکه) رسیده است. وی گفت: هدف افزایش تولید نفت به 100 میلیون تن در سال (تقریباً 730 میلیون بشکه) تا سال 2030 است. از نظر تولید گاز طبیعی، این رقم در سال 2023 به 59.1 میلیارد متر مکعب رسید که پیش بینی می‌شود تا سال 2030 به 90.7 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما