معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۵:۱۷

رویکرد درآمد گمرکی ماداگاسکار با هدف حمایت از اقتصاد ملی

درآمد گمرکی ماداگاسکار در هفت ماهه نخست سال 2024 به 2093 میلیارد آریا رسید.

درآمد گمرکی ماداگاسکار در هفت ماهه نخست سال 2024، معادل 2093 میلیارد آریا  وصول شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 که درآمد آن به 1943 میلیارد آریا رسید، 150 میلیارد آریا  افزایش چشمگیری داشته است. این افزایش درآمد حاصل عوامل متعددی از جمله افزایش تلاش در وصول مالیات و مبارزه با تقلب و نیز کارایی بیشتر در مدیریت جریان‌های تجاری است.

نوسازی سیستم‌های گمرکی، از جمله استفاده از فناوری‌های دیجیتال، نقش کلیدی در تسهیل رویه‌ها و کاهش فرصت‌های فرار مالیاتی داشته است. اما با وجود این نتایج مثبت از نظر درآمدهای بودجه، ارزش کل واردات کاهش یافته و در هفت ماهه نخست سال 2024، ارزش واردات به 2648 میلیون دلار در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 که به 2819 میلیون دلار رسیده است.  این کاهش نشان دهنده تقریباً 4 درصد را می‌توان به وضعیت نامطمئن تر اقتصاد جهانی و کاهش تقاضای داخلی برای برخی کالاها نسبت داد. دولت همچنین سیاست های کنترل واردات را با هدف حفاظت از برخی صنایع محلی و تشویق مصرف محصولات محلی اجرا کرده است.

گمرک به عنوان بخشی از استراتژی خود برای حمایت از اقتصاد ملی، معافیت هایی به ارزش 156.3 میلیارد آریا از عوارض و مالیات برای هفت ماهه اول سال 2024. برای توسعه کشور مانند کشاورزی، صنایع تولیدی و فناوری‌های نوین اعطا کرده است. آنها همچنین با ایجاد رقابت بیشتر بین شرکت های ماداگاسکار در صحنه بین المللی، زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر را ممکن می سازند. توجه به این نکته ضروری است که این معافیت ها بدون تاثیر نیستند. برخی از ناظران معتقدند که آنها می‌توانند در درازمدت به کاهش درآمدهای مالیاتی منجر شوند و خواستار رویکردی هدفمندتر و شفاف تر برای توزیع آنها هستند. با این حال، دولت معتقد است که این معافیت ها برای حمایت از رشد اقتصادی و ایجاد شغل ضروری هستند، به ویژه در شرایطی که نرخ بیکاری همچنان بالاست. این عملکردهای بودجه ای و سیاست های مرتبط، پیچیدگی چالش های اقتصادی پیش روی ماداگاسکار را نشان می دهد و اگر بهبود درآمد گمرکی خبر خوبی برای امور مالی عمومی‌باشد، کاهش واردات و اختلافات پیرامون معافیت های مالیاتی بر لزوم مدیریت محتاطانه و متعادل سیاست های اقتصادی و مالی تاکید می‌کند. در ماه‌های آتی، ادامه تقویت شفافیت و کارایی مدیریت گمرک و حمایت از بخش‌های استراتژیک برای توسعه پایدار و فراگیر کشور برای مقامات اقتصادی بسیار مهم خواهد بود.

تنظیم منافع ناشی از بهره برداری از منابع ژنتیکی و دانش سنتی بین جوامع محلی،  شرکت های مهم برای حفظ ثروت طبیعی ماداگاسکار و در عین حال تضمین توسعه اقتصادی پایدار بسیار مهم است. در  سال 2022،  بخش سنتی تقریباً 75 میلیون دلار زمینه صادرات را ایجاد کرد و در نتیجه موقعیت ماداگاسکار را در بازارهای بین المللی را تقویت کرد اگرچه بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط بانکی فویبنی ماداگاسیکارا (BFM)  ) صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش قابل توجهی را ثبت کرده است. این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش قابل توجه ارزش چندین محصول شاخص کشور از جمله  بازار وانیل که به طور سنتی یکی از پرسودترین صادرات ماداگاسکار است آسیب دیده است. صادرات وانیل 43.2 درصد کاهش یافت که پیامد مستقیم آن افت شدید 80 درصدی قیمت‌ها را بدنبال داشته است و همچنین صادرات نیکل نیز کاهش قابل توجه را به ثبت رساند. این کاهش به دلیل کاهش 35 درصدی حجم صادرات و افت 33.1 درصدی متوسط قیمت است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما