معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۴:۰۶

اخبار اقتصادی زیمبابوه، بوتسوانا و زامبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه، بوتسوانا و زامبیا در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

زیمبابوه

امضای 17 توافق بین زیمبابوه و چین در سفر رییس جمهور زیمبابوه به چین

آقای مانانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه که برای شرکت در اجلاس چین- آفریقا به این کشور سفر کرده بود، بعد از بازدید از سه استان چین (شائوشانگ، نانجینگ و شنجن)، به پکن سفر کرد. در این سفر 17 توافق بین دو کشور منعقد شد. این توافقات در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، آبیاری، قرنطینه گیاهی و حیوانی، توسعه زیرساخت ها و توسعه منابع انسانی، معدن، دو توافق در زمینه همکاری‌های رسانه ای، ایجاد کارگروه اقتصادی، توسعه طرح یک کمربند یک جاده و راه آهن هستند. آقای مانانگاگوا در این سفر با آقای شی جینگ پینگ، رییس جمهور چین ملاقات نمود. دو طرف بر تحکیم و گسترش روابط تجاری و همچنین استمرار همکاری در سطح جهانی برای ایجاد یک جهان عادلانه و برابر تأکید کردند.  

رییس جمهور زیمبابوه در این دیدار بیان کرد پیشرفت های فناورانه چین، خبری بسیار خوب برای جهان در حال توسعه است. من شما را به خاطر ابتکارات و نوآوری‌هایتان تحسین می‌کنم. شرکت های بزرگی مثل هوآوی و بی وای دی کشور را به سمت توسعه فناوری جدیدی به سمت یک سیاره سبزتر هدایت می‌کنند. همچنین به شما به خاطر انتخابتان به عنوان دبیرکل حزب کمونیست و رئیس جمهور چین تبریک عرض می‌کنم. ما اطمینان داریم که توسعه شما فقط به سود مردم شما نیست، بلکه تمام جهان جنوب را برای رسیدن به یک آینده مشترک برای همه بشریت تحت الشعاع قرار می دهد.

مردم زیمبابوه قدردان حمایتهای بی دریغ چین به ویژه در زمان پاندمی‌کووید 19، صادرات واکسن و تیم های پزشکی به زیمبابوه هستند. ما هرگز این کمک ها را فراموش نمی‌کنیم. آقای شی جینگپینگ نیز اظهار کرد چین همیشه آماده همکاری با زیمبابوه و همه کشورهای در حال توسعه است. روابط ما در طول سالیان تقویت شده و هر روز هم قوی تر می‌شود.  

بوتسوانا

یادداشت تفاهم جدید سازمان کنترل داروی بوتسوانا با سازمان تنظیم دارویی زیمبابوه

در ملاقامت مقامات دو سازمان یادداشت تفاهم سال 2015 این دو نهاد تمدید شد. هدف این یادداشت ارتقای همکاری‌های در زمینه مقررات دارویی است. این یادداشت تفاهم دو طرف را قادر می سازد همکاری‌های بیشتری در حوزه‌های مختلف داشته باشند. این همکاری می‌تواند شامل تجهیزات پزشکی، شناسایی استانداردهای فرعی و داورهای مختلف و همچنین تولید واکسن و توسعه بیوتکنولوژی باشد. این همکاری همچنین چارچوب های قانونی میان دو طرف را تقویت می‌کند و ایمنی، کیفیت و کارآمدی محصولات دارویی دو کشور را ارتقا خواهد بخشید.

رییس سازمان کنترل دارو زیمبابوه گفت این همکاری کیفیت محصولات دو کشور را بهبود می‌بخشد و تلاش های مشترک دو طرف در زمینه تجهیزات دارویی و مبارزه با داروهای تقلبی و استانداردهای فرعی را تسهیل می‌کند. ما باور داریم این همکاری به حفاظت از بهداشت عمومی در منطقه هم کمک می‌کند.

زامبیا

یادداشت تفاهم سه جانبه زامبیا، چین و تانزانیا برای احداث راه آهن

در حاشیه سفر روسای جمهور آفریقایی به چین، سه کشور زامبیا، چین و تانزانیا موافقتنامه اولیه ای برای بازسازی راه آهن قدیمی‌بین زامبیا و تانزانیا را امضا کردند. رییس جمهور چین شاهد امضای این یادداشت تفاهم بود. بر اساس این یادداشت تفاهم قرار است 1860 کیلومتر راه آهن بین دو کشور بازسازی شود. از طرف تانزانیایی رییس سازمان راه آهن و از طرف زامبیا رییس جمهور یادداشت تفاهم را امضا کردند. این خط آهن در فاصله سال های 1970 و 1975 با وام دولتی چین ساخته شده است. هدف این راه آهن انتقال محموله‌های مس و کبالت از زامبیا به سواحل تانزانیا بوده است. این راه آهن شامل چندین تونل و پل است که بازسازی آن را دشوار می سازد. شایان ذکر است در ابتدای سال میلادی بانک جهانی با تأمین مالی 270 میلیون دلار جهت تقویت راه‌های ارتباطی بین این دو کشور موافقت کرده بود. در ماه فوریه نیز چین 1 میلیارد دلار برای باسازی این خط آهن اختصاص داده بود که از طریق بخش خصوصی-دولتی محقق می‌شود.

افزایش ساعات قطعی برق در زامبیا در پی خشکسالی

خشکسالی بی سابقه منطقه جنوب آفریقا به ویژه در زامبیا، علاوه بر تأمین امنیت غذایی نقش قابل ملاحظه ای در کاهش توان دولت برای تأمین برق مورد نیاز شهروندان گذاشته است. با توجه به استمرار بحران خشکسالی بحران برق نیز در این کشور به شکل چشمگیری افزایش یافته است. طبق تصمیمات جدید، شهروندان زامبیایی تنها سه ساعت برق روزانه خواهند داشت. خشکسالی اخیر بدترین خشکسالی چند دهه اخیر بوده است که 85 درصد توان نیروگاه‌های برق آبی را از مدار خارج کرده است.

شرکت برق زامبیا در ماه‌های گذشته تلاش کرده است تا از کشورهای همسایه به ویژه نامیبیا برق وارد کند، اما این تلاش ها نیز نتوانسته برق مورد نیاز این کشور را به خوبی تأمین کند. علاوه خطوط انتقال برق زامبیا پتانسیل پذیرش تمام برق خریداری شده را ندارند و بنابراین برق خریداری شده نیز نمی‌تواند به شکل مناسب مورد استفاده مردم زامبیا قرار بگیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما