معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

روند سرمایه گذاری‌ مستقیم خارجی در غنا در سال 2023

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز ترویج سرمایه ‌گذاری غنا (GIPC)، میزان سرمایه ‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در این کشور در سال 2023 کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که حجم FDI در غنا از 1.35 میلیارد دلار در سال 2022، با حدود 50 درصد کاهش، به رقم 649 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز ترویج سرمایه ‌گذاری غنا (GIPC)، میزان سرمایه ‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در این کشور در سال 2023 به شدت کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که حجم FDI در غنا از 1.35 میلیارد دلار در سال 2022، با حدود 50 درصد کاهش، به رقم 649 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است. اما با این حال، به رغم کاهش کلی، بخش ‌های خاصی همچنان مورد توجه سرمایه ‌گذاران قرار گرفته ‌اند و انتظار می‌رود این سرمایه ‌گذاری ‌ها به ایجاد بیش از 13 هزار شغل جدید در غنا کمک کند.

بخش ‌های مورد توجه سرمایه ‌گذاران خارجی در سال 2023:

سرمایه ‌گذاری‌ های صورت گرفته در سال مورد بررسی، عمدتاً در بخش‌ های تولید، خدمات، تجارت عمومی، صادرات کالا، پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، کشاورزی و ارتباطات متمرکز بوده است که در این میان، بخش تولید با 50 پروژه به ارزش 280 میلیون دلار، در صدر قرار دارد و پس از آن، بخش خدمات با 43 پروژه به ارزش 226 میلیون دلار و بخش تجارت عمومی‌با 10 پروژه به ارزش 75 میلیون دلار، در رتبه ‌های بعدی قرار گرفته اند.


"10 کشور برتر با بیشترین تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری در غنا در سال 2023 (منبع: GIPC)"

سرمایه ‌گذاران اصلی بر حسب تعداد پروژه :

در سال 2023، چین با مشارکت در 31 پروژه و سرمایه ‌گذاری به ارزش 211.89 میلیون دلار، عنوان بزرگ ‌ترین سرمایه ‌گذار خارجی در غنا را به خود اختصاص داده است و پس از آن، ایالات متحده با سرمایه ‌گذاری 26.39 میلیون دلار در 14 پروژه، هند با سرمایه‌ گذاری 77.93 میلیون دلاری در 13 پروژه و هلند با سرمایه‌ گذاری 21.86 میلیون دلاری در 9 پروژه، جایگاه‌ های بعدی را به خود اختصاص دادند.

" 10 کشور برتر با بیشترین سرمایه گزاری خارجی (FID) در غنا در سال 2023 (منبع: "(GIPC

نکته قابل توجه این گزارش، سرمایه ‌گذاری 173.27 میلیون دلاری ترکیه در تنها 4 پروژه بود که نشان از تمرکز این کشور جهت مشارکت در پروژه‌ های بزرگ غنا دارد و این کشور را پس از چین، در رتبه دوم با بیشترین حجم سرمایه گذاری در این کشور قرار داده است.

همچنین در میان کشورهای آفریقایی، موریس با وجود کاهش 63 درصدی حجم معاملات، به عنوان بزرگترین سرمایه ‌گذار در غنا معرفی شده است. ارزش سرمایه ‌گذاری مستقیم خارجی موریس در این کشور به طور قابل توجهی، 891 درصد افزایش یافت و به موریس اجازه داد تا به عنوان تنها کشور آفریقایی در میان 10 سرمایه‌ گذار برتر غنا در سال 2023 قرار گیرد.    

بزرگترین پروژه‌های سرمایه گذاری در سال 2023:

  • سرمایه گذاری شرکت ترکیه ای با نام Arsan Ghana Ltd، به ارزش05 میلیون دلار در پروژه ساخت مسکن ارزان قیمت در غنا.
  • سرمایه گذاری شرکت پرتغالی Cimpor Ghana Ltd، به ارزش 53.42 میلیون دلار در پروژه احداث کارخانه سیمان.
  • سرمایه گذاری شرکتSEC Minerals Ltd ، یک شرکت معدنی استخراج طلا با مالکیت خارجی به ارزش 50 میلیون دلار.
  • سرمایه گذاری شرکت چینی تولید کننده سیمان Bright Cement Ghana، به ارزش 40.65 میلیون دلار.
  • سرمایه گذاری شرکت چینی Fuxing Industries Ghana Ltd، برای ساخت سازه‌های فولادی به ارزش 38.87 میلیون دلار.

 

اقدامات GIPC برای جذب سرمایه‌ گذاری:

مرکز ترویج سرمایه گذاری غنا (GIPC) با هدف جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی و تسریع در توسعه اقتصادی کشور، اقدامات متنوعی را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله این اقدامات می‌توان به برگزاری تورهای منطقه ای، جلسات منظم با مدیران ارشد شرکت ها و انجام مأموریت های تبلیغاتی در سطح بین المللی اشاره کرد.

این برنامه‌ها با هدف معرفی فرصت های سرمایه گذاری در غنا، ایجاد ارتباط با سرمایه گذاران بالقوه و تسهیل روند سرمایه گذاری طراحی شده اند.

انتظار می رود این ابتکارات، با افزایش آگاهی جهانی از پتانسیل های اقتصادی غنا، منجر به جذب سرمایه گذاری‌های بیشتر و در نتیجه، تحولات مثبت در اقتصاد این کشور شود.

در مجموع، GIPC با اتخاذ این رویکرد فعال و هدفمند، به دنبال تبدیل غنا به یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاران خارجی و تسریع در رشد اقتصادی این کشور است.

 

منابع:

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما