معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۴:۲۲

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته دوم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

نرخ تورم کاهش و شاخص قیمت مصرف کننده افزایش یافت

بر اساس واحد آمار نرخ تورم در ماه ژوئیه در مقایسه با ماه ژوئن سال جاری کاهش یافته است. گفتنی است نرخ تورم در ماه ژوئن 2.6 بوده و در ماه ژوئیه به 2.5 کاهش یافته است. بر اساس گزارش ماهانه واحد آمار: افزایش 0.4 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده باعث شد که نرخ تورم با توجه به تغییر دوازده ماه گذشته به 2.5 درصد و بر اساس افت سالانه به 3 درصد برسد. این آژانس دلیل کاهش تورم را کاهش رشد قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی به میزان 1.27 درصد نسبت به 1.31 درصد در ژوئن گذشته عنوان کرد.

به دلیل"آبله میمون" بهداشت جهانی وضعیت اضطراری عمومی اعلام کرد

سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع آبله میمون در چندین کشور آفریقایی، وضعیت اضطراری اعلام کرد. تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: شناسایی یک سویه جدید آبله میمون و گسترش سریع آن در شرق کنگو و احتمال گسترش بیشتر آن در آفریقا و فراتر از آن، باعث نگرانی جدی کارشناسان بهداشت جهانی شده است. رئیس سازمان جهانی بهداشت با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از شیوع بیماری آبله میمون و نجات جان انسان‌ها واکنش هماهنگ بین‌المللی ضروری است، خاطرنشان کرد: همه باید به این موضوع توجه داشته باشند. رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: تعداد مبتلایان به بیش از 14 هزار نفر رسید که  524 نفر فوت شدند.

وزیر آب: مشکل تشنگی در نواکشوت نسبی است و ناشی از عوامل اقلیمی می‌باشد

امل بنت مولود، وزیر آب و فاضلاب گفت: علت مشکل تشنگی در نواکشوت "نسبی" است که ناشی از عوامل اقلیمی است. بنت مولود توضیح داد که مشکل تشنگی که برخی محله‌های نواکشوت از آن رنج می‌برند، به دلیل کاهش آبرسانی به شبکه آفطوط است. بنت مولود با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقداماتی را برای یافتن راه‌حل‌هایی برای کمبود تولید ایستگاه‌های پمپاژ تأمین‌کننده آب پایتخت انجام داده است، خاطرنشان کرد: از جمله این اقدامات می‌توان به حفظ، گسترش و افزایش ظرفیت تولید اشاره کرد. وزیر کشور اظهار کرد: وزارت آب بدون توجه به شرایط ایجادکننده این مشکل در تلاش است تا بر این مشکل غلبه کند.

شهرستان اوجفت: برخی خانه‌ها فرو ریخت و مسجد شهر به دلیل طوفان آسیب دید

طوفان شن و باران خسارات مادی در شهرستان اوجفت استان آدرار به بار آورد. به گفته منابع رسمی و محلی، مدرسه ابتدایی، مسجد شهر، برخی از منازل مسکونی و پنل های خورشیدی در اثر طوفان آسیب دیدند. عبدالله ولد محمد محمود، استاندار استان ادرار گفت: کمیته ای برای شناسایی خسارات و تهیه فهرستی از اسامی خانواده‌های آسیب دیده تشکیل شده است. وی متعهد شد و افزود: به مردم کمک می‌کنیم تا بر این مصیبت غلبه کنند. استاندار با بیان اینکه تا قبل از شروع سال تحصیلی آسیب های وارد شده به مدرسه و مسجد رفع می‌شود، خاطرنشان کرد: هیأتی از حوزه آب برای رفع مشکل شبکه آب وارد شهرستان اوجفت شد. خبرگزاری موریتانی به نقل از یکی از افراد آسیب دیده گفت که منطقه در معرض طوفان شن شدیدی قرار گرفته است که قبل از بارندگی رخ داد و منجر به فرو ریختن تعداد زیادی از خانه‌ها شد و شهروندان متحمل زیان‌های زیادی شدند.

نواکشوت...بحران شدید آب و ناتوانی دولت در یافتن راه حل...

همه محله‌های نواکشوت مدتی است که تحت تأثیر بحران آب به سر می‌برند؛ زیرا قیمت هر تن آب به 6500 اوقیه قدیم رسیده و وزارت آب هنوز نتوانسته راه‌حلی حتی به صورت موقت ارائه دهد و فقط در این خصوص توجیه می‌کند. این درحالی است که در فصل تابستان موریتانی قرار داریم و نیاز به آب شرب طبیعتاً افزایش می یابد. گفتنی است دلیل این بحران ناشی از عدم مدیریت شرکت SNDE است. 

نخست وزیر: وضعیت ارتباطات غیرقابل قبول است و این روند نباید تداوم یابد

مختار ولد آجای نخست وزیر موریتانی گفت: وضعیت خدمات مخابراتی در موریتانی غیرقابل قبول است و نباید اینگونه ادامه یابد. مختار ولد آجای، نخست وزیر در نشستی با کمیته وزارتی که وظیفه نظارت بر پوشش مخابراتی و کیفیت خدمات آن را برعهده دارد، از ارائه دهندگان خدمات مخابراتی خواست تا سرعت اینترنت را افزایش و کیفیت آن را بهبود بخشند. وی ارائه دهندگان خدمات مخابراتی را ملزم به رعایت تعهدات مندرج در قرارداد کرد. نخست وزیر با تأکید بر اینکه دولت موظف به ارتقای سطح پوشش و کیفیت ارتباطات در کشور است، خواستار تهیه گزارش هایی از اقدامات در اسرع وقت شد.

117 میلیون دلار تأمین مالی چین برای اجرای پروژه‌های فاضلاب در نواکشوت:

شرکت چینی CMEC در قراردادی به ارزش 177 میلیون دلار جهت اجرای پروژه‌های فاضلاب در نواکشوت برنده شد. این پروژه کمک مالی جمهوری چین است که رئیس جمهور چین در سفر اخیر خود به چین به رئیس جمهور موریتانی قول داده است. گفتنی است این شرکت توسط دولت چین معرفی شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما