معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۰- ۱۳:۱۷

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

طالبان در استان ننگرهار یک بازارچه تجاری را بست

منابع محلی در ننگرهار می‌گویند که طالبان یک بازار تجارتی را در شهر جلال‌آباد، مرکز این استان مسدود کردند. منابع گفتند مسئولین خزانه‌داری طالبان در ننگرهار این بازار را به روی مغازه‌داران مسدود کردند. به گفته منابع، طالبان این بازار را به دلیل عدم پرداخت مالیات مسدود کردند. بااین‌حال، مغازه‌داران این بازار می‌گویند مالیات را به‌موقع پرداخت کردند، اما مالک بازار مالیات را تصفیه نکرده است. مغازه‌داران تصریح کردند که برای حل این مشکل چندین بار به اداره خزانه‌داری رفتند، اما این گروه هیچ اقدامی‌ برای حل مشکل انجام نداده است. طالبان در ننگرهار تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند. این در حالی است که وزارت دارایی طالبان در ۱۰ خرداد سال جاری مالیات برخی از کسب‌وکارهای کوچک را معاف و کاهش داده بودند. قبل از این، شماری از شهروندان کشور، به‌ویژه مغازه‌داران گفته بودند که طالبان با استفاده از زور سلاح و خشونت از آن‌ها مالیات چند برابر می‌گیرند.

https://8am.media/fa/the-taliban-blocked-a-commercial-market-in-nangarhar/

 تکمیل  شدن کار ساختمان یک کلینیک دامپزشکی در استان لغمان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است کار ساختمان کلینیک دامپزشکی به ارزش 3600 دلار آمریکایی در لغمان تکمیل و بهره‌برداری سپرده شد. مولوی عبدالستار محمد رئیس زراعت، آب‌رسانی و دام‌پروری لغمان گفته است این کلینیک دامپزشکی به همکاری مالی کمیته هلند به هزینه ۳۶۰۰ دلار آمریکایی  با سایر تجهیزات در استان ساخته‌ شده است.

https://www.bakhtarnews.af/dr

پروژه‌های مهمی در شهرک تورخم در حال اجرا می‌باشد

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است، هیئت به سرپرستی محمد زبیر دین‌پرور، رئیس عمومی صنعت و تجارت وزارت تجارت و سید عبدالبصیر پاچا رئیس صنعت و تجارت نیز حضور داشتند به هدف ایجاد تسهیلات لازم و اجرای برخی از پروژه‌ها به شهرک تورخم سفر کرده‌اند. در این سفر در زمینه ساخت بزرگراه دوم، ساخت دیوارهای ضد سیل، ایستگاه مسافرین، پایانه VIP با مسئولین گذرگاه تورخم نیز صحبت کردند.

https://t.me/nmic96/116498

ساخته 20 گلخانه در شهرستان چپرهار در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، هیئت به رهبری مولوی محمدولی محسن رئیس زراعت ننگرهار از 20 گلخانه که در شهرستان چیرهار ساخته‌شده است دیدن کرد. در ادامه این مطلب آمده است که این گلخانه‌ها از سوی موسسه Action Aid ساخته و به کشاورزان تحویل داده‌شده است که از سوی رئیس زراعت استان ننگرهار نیز ابزار لازم، بذر هیبرید گوجه‌فرنگی و خیار و مواد شیمیایی به کشاورزان داده می‌شود و کشاورزان همچنین درزمینهٔ پرورش‌های کشاورزی گلخانه‌ای، کنترل بیماری و سایر زمینه‌ها آموزش خواهد دیدند.

https://t.me/nmic96/116507

توسعه باغ‌های مرکبات در استان ننگرهار؛ کشت جایگزین برای ۲۰۰ باغدار

ریاست زراعت، آب‌رسانی و دام‌پروری ننگرهار از ایجاد باغ‌های مرکبات برای نزدیک به ۲۰۰ باغدار در بیش از ۴۰۰ جریب زمین خبر داده است. محمد ولی محسن، رئیس این ریاست می‌گوید به منظور تشویق کشاورزان به کشت بدیل، برای هر باغدار به ارزش ۱۰۰ هزار افغانی وسایل باغداری توزیع شده است. به گفته وی، باغداران در شهرستان‌های رودات، سرخ‌رود، خوگیانی و شیرزاد که پیش‌تر خشخاش کشت می‌کردند، از این کمک‌ها بهره‌مند شده‌اند. وی افزود، این بسته‌ها به ۱۹۵ باغدار توزیع شده است. این مناطق قبلاً به کشت گیاهان مخدر اختصاص داشتند و تلاش داریم این روند را تغییر دهیم باغدارانی که از این کمک‌ها بهره‌مند شده‌اند، با ابراز خرسندی خواستار ادامه این‌گونه حمایت‌ها هستند. آنان می‌گویند اگر در قسمت ذخیره آب با کشاورزان همکاری صورت گیرد زمین‌های کشاورزی گسترش خواهد یافت.

اسیرالله یکی از باغداران گفت اگر در بخش ذخیره آب نیز همکاری شود، می‌توانیم از خشک شدن زمین‌ها جلوگیری کنیم و کشت و کار خود را ادامه دهیم. عبدالبصیر باغدار دیگر افزود در شهرستان رودات آب وجود ندارد، اما زمین برای کشت بسیار است و تنها راه‌حل جایگزین خشخاش، آغاز باغداری است. بر اساس اطلاعات ریاست زراعت ننگرهار، در دو سال اخیر و با همکاری برخی نهادهای بین‌المللی، در شماری از شهرستان‌های این استان در حدود دوازده هزار جریب زمین به باغ‌های مرکبات، سیب، امروت (گلابی) و املوک (خرمالو) اختصاص یافته است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما