معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۱- ۰۸:۰۰

چشم انداز صنعت گردشگری جمهوری قزاقستان

بر اساس گزارش وزارت گردشگری و ورزش جمهوری قزاقستان، امروزه سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی این کشور از 9 درصد فراتر رفته است.

حدود 10 درصد مشاغل در جهان به گردشگری ارتباط پیدا می‌کند. 30 درصد از صادرات جهان، 7 درصد از سرمایه گذاری و 5 درصد از درآمدهای مالیاتی در بخش خدمات، مربوط به گردشگری است. در سال های اخیر دولت قزاقستان تلاش های زیادی برای توسعه صنعت گردشگری کشور انجام داده و در حال حاضر شهروندان 82 کشور جهان می‌توانند بدون ویزا به قزاقستان سفر کنند. در سال 2023 حدود9.2 میلیون گردشگر از ازبکستان، روسیه، چین، هند، آلمان، کره جنوبی و امارات متحده عربی بیش از 800 میلیون دلار در قزاقستان هزینه کردند. در سال 2022 این تعداد4.7 میلیون نفر بود که در مجموع 480 میلیون دلار هزینه توسط این گردشگران به ثبت رسیده است.

اولویت های صنعت گردشگری از نظر رییس جمهور قزاقستان:

- امیدوارکننده ترین مقاصد، منطقه کوهستانی در منطقه آلماتی، سواحل دریای خزر در منطقه مانگیستائو و منطقه تفریحی شوچینسک-بورابای در منطقه آکمولا است.

- آلماتی به عنوان مرکز توسعه گردشگری در قزاقستان می‌باشد. یک چهارم گردشگران کل کشور که نیمی از آن گردشگران خارجی بوده، از این منطقه بازدید می‌کنند.

- تقریباً 90 درصد از گردشگران خارجی در قزاقستان از کشورهای همسایه CIS آمده اند. 6 میلیون نفر از ازبکستان. 2 میلیون نفر از روسیه ، 1.6 میلیون نفر از جمهوری قرقیزستان و700هزار نفر از تاجیکستان. ما باید مسائل خاص مربوط به ذهنیت ملی گردشگران خارجی، علایق و خواسته‌های آنها را در نظر بگیریم و با یک برنامه به سراغ همه گردشگران نرویم. این امر مستلزم کادرهای واجد شرایط و اراده برای انجام کار با کیفیت است.

- تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد مسافران ترجیح می‌دهند در یک پرواز چهار ساعته از مقاصد تعطیلات بازدید کنند. یعنی قزاقستان می‌تواند برای گردشگران چین، هند، شرق آسیا و خاورمیانه بسیار جذاب باشد.

- ظرف پنج سال می‌توانیم تعداد گردشگران را دو یا سه برابر کنیم. ما باید حمل و نقل هوایی را توسعه داده و حضور خطوط هوایی ارزان قیمت را در مسیرهای هوایی محبوب گسترش دهیم.

- در برخی از مناطق تفریحی، ظرفیت کافی وجود ندارد، لجستیک نیاز به توسعه دارد و آموزش پرسنل عقب مانده است.

انتظارات از صنعت گردشگری:

- در ماه می2024، قزاقستان در جدیدترین شاخص توسعه سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد ارتقاء یافت و با جهش 14 پله ای در بین 119 کشور در رتبه 52 بالاتر از قطر، آذربایجان، ازبکستان، ویتنام، مصر و لتونی قرار گرفت. هدف گذاری این کشور قرار گرفتن در میان پنجاه کشور برتر دنیا در دو سال آینده می‌باشد.

- هدف گذاری دولت قزاقستان برای سال2025 بازدید بیش از ده میلیون گردشگر می‌باشد. در حالی که سال 2023 بیش از 9 میلیون گردشگر خارجی از قزاقستان دیدن کردند، وزارت گردشگری و ورزش انتظار دارد سال2024 این تعداد به 10 میلیون گردشگر خارجی برسد.

مشوق های صنعت گردشگری:

- اگر یک کارآفرین هتلی بسازد، 10 درصد هزینه‌های او توسط دولت بازپرداخت می‌شود.

- اگر یک کارآفرین ماشین آلات و تجهیزات را برای پیست های اسکی خریداری کند، دولت 25 درصد را بازپرداخت می‌کند.

- اگر تورگردانان داخل کشور برای گردشگران اتوبوس بخرند، دولت 25 درصد را به آنها باز می‌گرداند.

- 4 میلیارد تنگه (3 میلیون دلار) در سال جاری برای تشکیل و ارتقای پیشنهادات تور اختصاص یافته است.

مجموع سرمایه گذاری انجام گرفته درسال2024:

- وزارت گردشگری و ورزش مجموع سرمایه گذاری در صنعت گردشگری از ژانویه تا می 2024 را 271 میلیارد تنگه (572 میلیون دلار) اعلام نمود.

- برای مدت مشابه در سال 2023 کمتر از نیمی از این مبلغ یعنی130.1 میلیارد تنگه سرمایه گذاری شد.

محبوب ترین مقاصد گردشگری قزاقستان در سال 2023:

- خوشه کوه آلماتی با بیش از 2.3 میلیون بازدیدکننده؛

- منطقه تفریحی مانگیستائو (356,200 نفر)؛

- تفرجگاه‌های بورابای(305,400 نفر)؛

- دریاچه آلاکول (205800 نفر).

https://timesca.com/kazakhstan-looking-to-develop-tourism/

https://astanatimes.com/2024/07/foreign-tourists-bring-over-800-million-to-kazakh-economy-in-2023/

https://www.inaktau.kz/news/3740701/kogda-rossijskij-kruiznyj-lajner-povezet-turistov-v-aktau

https://www.instagram.com/p/C4ckdEroIof/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما